Meglepetést hozott a múlt hét az 5,5 milliónyi hallgatón osztozkodó hazai rádióknak. Május 16-ig kellett ugyanis beadniuk a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) a pályázatukat azoknak a kutatócégeknek, amelyek részt akarnak venni az államilag finanszírozott közönségmérésen. A tendert első perctől lefutott meccsnek tartották a piacon, előzőleg többen is biztosra vették, hogy a kormánynak dolgozó Nézőpont-csoport kutatócége lesz a befutó.
Ám a Kutatópont Kft. végül nem is pályázott. A társaság nem indulhatott a tenderen: csak olyan vállalkozások jelentkezhettek, amelyek az elmúlt három évben összesen 180 millió forint bevételre tettek szert rádiós közönségmérésből. Ezt a Nézőpont-csoport akár teljesíthette is volna, ha három évvel ezelőtt nem adja el Mediameter nevű vállalkozását. A rádiós felméréseket készítő Mediameter meg is felel a paramétereknek, hiszen a rádiós kutatást egy multival, a 1,5 milliárdos árbevételű TNS Hoffmannal közösen, konzorciumban végzi.
A Nézőpont-alapítású Mediameter a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének (Rame) 2012-es pályázatán nyerte el a megbízást, ám a cég 2014-es választások előtt hirtelen átkerült egy piackutatással foglalkozó szakember, Hantosi Bálint tulajdonába. A szerződés 2016-os lejárta előtt a Raméban felmerült, hogy hosszabbítsák meg a megállapodást, de az állami tagok, az állami rádiók ezt ellenezték, ragaszkodtak a pályázat kiírásához. Ezt a piacon mindenki úgy értékelte, a kormánypárt egy hozzá közel álló szereplőt akar helyzetbe hozni, a Mediameter kegyvesztett lett. Forrásaink felemlegették, hogy a Mediametert megvásároló Hantosi korábban dolgozott a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposternél. S bár több mint egy évtizede otthagyta a céget, ez elég volt ahhoz, hogy a Simicska–Orbán-konfliktust követően bizalmatlanok legyenek vele szemben a Fideszben. Lapunk kiadója, a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. az említett Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik.
Mi több, a médiahatóság – Andy Vajna kormánybiztos adója, a Rádió 1 tavalyi indulása után – bejelentette: átvállalja a Ramétól a mérés költségeit, közbeszerzést fog kiírni. Ezen mindenki meglepődött, hiszen ez nem állami feladat. A nézettségi adatokért a tévétársaságok komoly összegeket fizetnek, az olvasottságkutatást és az internetes látogatottságmérést is a kiadók finanszírozzák. A rádiók pedig korábban évi 60-70 milliót fizettek a közönségmérésért. Információink szerint az NMHH most ennél jóval többet, 200-250 milliót áldozna rá, ami sokak érdeklődését felkeltette.