Rogán Antal szomszédjával csatázik Andy Vajna

Fideszes érdekkörök kerültek szembe egymással a médiapiacon, több millió hallgató megszerzése a tét.

M. László Ferenc
2017. 05. 24. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglepetést hozott a múlt hét az 5,5 milliónyi hallgatón osztozkodó hazai rádióknak. Május 16-ig kellett ugyanis beadniuk a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) a pályázatukat azoknak a kutatócégeknek, amelyek részt akarnak venni az államilag finanszírozott közönségmérésen. A tendert első perctől lefutott meccsnek tartották a piacon, előzőleg többen is biztosra vették, hogy a kormánynak dolgozó Nézőpont-csoport kutatócége lesz a befutó.

Ám a Kutatópont Kft. végül nem is pályázott. A társaság nem indulhatott a tenderen: csak olyan vállalkozások jelentkezhettek, amelyek az elmúlt három évben összesen 180 millió forint bevételre tettek szert rádiós közönségmérésből. Ezt a Nézőpont-csoport akár teljesíthette is volna, ha három évvel ezelőtt nem adja el Mediameter nevű vállalkozását. A rádiós felméréseket készítő Mediameter meg is felel a paramétereknek, hiszen a rádiós kutatást egy multival, a 1,5 milliárdos árbevételű TNS Hoffmannal közösen, konzorciumban végzi.

A Nézőpont-alapítású Mediameter a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének (Rame) 2012-es pályázatán nyerte el a megbízást, ám a cég 2014-es választások előtt hirtelen átkerült egy piackutatással foglalkozó szakember, Hantosi Bálint tulajdonába. A szerződés 2016-os lejárta előtt a Raméban felmerült, hogy hosszabbítsák meg a megállapodást, de az állami tagok, az állami rádiók ezt ellenezték, ragaszkodtak a pályázat kiírásához. Ezt a piacon mindenki úgy értékelte, a kormánypárt egy hozzá közel álló szereplőt akar helyzetbe hozni, a Mediameter kegyvesztett lett. Forrásaink felemlegették, hogy a Mediametert megvásároló Hantosi korábban dolgozott a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposternél. S bár több mint egy évtizede otthagyta a céget, ez elég volt ahhoz, hogy a Simicska–Orbán-konfliktust követően bizalmatlanok legyenek vele szemben a Fideszben. Lapunk kiadója, a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. az említett Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik.

Mi több, a médiahatóság – Andy Vajna kormánybiztos adója, a Rádió 1 tavalyi indulása után – bejelentette: átvállalja a Ramétól a mérés költségeit, közbeszerzést fog kiírni. Ezen mindenki meglepődött, hiszen ez nem állami feladat. A nézettségi adatokért a tévétársaságok komoly összegeket fizetnek, az olvasottságkutatást és az internetes látogatottságmérést is a kiadók finanszírozzák. A rádiók pedig korábban évi 60-70 milliót fizettek a közönségmérésért. Információink szerint az NMHH most ennél jóval többet, 200-250 milliót áldozna rá, ami sokak érdeklődését felkeltette.

Ám a tender feltételeit látva többen visszaléptek: a 180 milliós feltételnek ugyanis a hazai piacon csakis a TNS-Mediameter képes megfelelni, és amint azt Hantosi lapunknak megerősítette, a múlt héten be is adták pályázatukat. A kiírás újabb meglepetést okozott, hiszen a rádiós szakemberek már azt gondolták, a Mediameter kiesett a pikszisből. Rajtuk kívül csak egyetlen cég pályázott, ahogy lapunknak a társaság ügyvezetője, Géczi Tamás elmondta, az Inspira, amely a Mediameter versenytársaként az utóbbi egy évben jelentkezett rádiós mérésekkel. Mivel a tavaly alapított cég egyedül nem felelt meg a 180 milliós kritériumnak, szövetkezett egy külföldi partnerrel (Géczi a társaság nevét még nem akarta elárulni). Az Inspira fő megrendelője a vidéki rádiók reklámidejének eladásával foglalkozó Radio Sales House, amely fele-fele arányban Tombor András és Krskó Tibor érdekeltsége. Előbbi Habony Árpád jó barátja, egykori hitelezője, utóbbi a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Rogán Antal szomszédjának, Csetényi Csabának az üzlettársa.

Úgy tűnhet, megtalálták azt a „közeli” céget, amely a Nézőpont „helyére léphet”, ám a helyzet nem ennyire egyszerű. Vajna rádiója ugyanis a Mediameterben bízik: jelenleg is ettől a cégtől vásárolja az adatokat. Ugyanakkor az Inspira pár hete egy olyan kutatást publikált, amely szerint a Petőfi Rádió veri a Rádió 1-et, a Class FM-nek pedig még mindig 360 ezer hallgatója van. Tavaly májusig a Class FM Simicska érdekeltsége volt, de eladta egy amerikai befektetőnek, részben azért, hogy a személye ne legyen akadálya a frekvenciaszerződés meghosszabbításának. A médiahatóság végül mégsem hosszabbította meg a rádió engedélyét. Hantosi és Géczi is azt hangsúlyozta lapunknak, ők nem azt nézik, hogy a megrendelőik mögött kik állnak, hanem azt, elégedettek-e a szakmai munkájukkal.

Akármi is van a háttérben, szokatlan fordulat következett be a médiapiacon. Szembekerült egymással két kormánypárti érdekkör: a Mediameterben bízó Vajna és az Inspirát támogató Csetényiék. A háttérben harc folyik: Vajna emberei sorban keresik fel a vidéki rádiókat, hogy kapcsolódjanak hálózatba a Rádió 1-gyel, ráadásul, mint korábban megírtuk, a kormánybiztos a közeljövőben újabb frekvenciákat nyerhet el, elszívva ezzel a levegőt és a pénzt a Csetényi-érdekkör dominálta piacról. Vajna rádiója ugyanis nem szerződött a Radio Sales House-szal, maga árulja reklámidejét.

Az idő pénz

A rádiók számára kulcskérdés, hogy ki és milyen módszerrel  vizsgálja a hallgatottságot, hiszen évi 8-9 milliárd forint sorsa dől el aszerint, hogy melyik adónak mekkora közönsége van. A reklámidőt vásárló cégek, a gyógyszer-, mosópor- vagy az autógyártók ezekből a felmérésekből tudják meg, hol juthatnak el a potenciális vásárlóikhoz, a rádiók pedig a hallgatottságukra hivatkozva szabják meg, mennyit kérnek a reklámpercekért.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.