Szerdán, várhatóan kora délután szavaz Strasbourgban az Európai Parlament (EP) „a magyarországi helyzetről” benyújtott indítványokról. A plenáris ülés előtt rögtön két indítvány fekszik, és némi meglepetésre mindkettő felveti – a baloldali közvetlenül, a néppárti csak egy közvetett utalással – az EU-szerződés sokat emlegetett 7. cikkének alkalmazását, ami az egyetlen igazi szankció, amit az unió bevethet egy renitens tagállammal szemben.
A parlamenti erőviszonyok ismeretében borítékolható, hogy a szocialista-liberális-zöld-baloldali javaslatot fogadja majd el a többség. Ez kavar majd némi politikai vitát – az előterjesztők közt szereplő két magyar, a DK-s Niedermüller Péter és a párbeszédes Jávor Benedek felkészülhet némi hazaárulózásra –, de valójában az eddig még soha be nem vetett, valóban végső fegyvernek szánt eljárás akkor sem fog megindulni Magyarország ellen.
A „nukleáris opció”
Az EU-szerződés 7. cikke az egyetlen eszköz, amivel az unió valóban szankcionálni tudja, ha egy tagállamban vállalhatatlan politikai folyamatok indulnak be. Az eljárást a tagállamok egyharmada, az Európai Parlament vagy az Európai Bizottság kezdeményezheti, az EP esetében kétharmados többséggel. A 7. cikk többlépcsős, és emiatt szinte végigjárhatatlan folyamatot jelent. Első lépésként a tanács (a Miniszterek Tanácsának általános ügyi formációja) négyötödös többséggel megállapíthatja, hogy az uniós értéket veszély fenyegeti. Ezalatt és ezután az érintett tagállamot meg kell hallgatni, ajánlásokat kell megfogalmazni számára, és ezek végrehajtását aztán ellenőrizni kell. Ha akkor sem történik változás, a tagállamok egyharmada vagy az EB felhatalmazásával a kormány- és államfőket tömörítő Európai Tanács kimondhatja, hogy a tagállam valóban sérti az értékeket. Ha ez megtörténik, a tanács minősített többséggel dönthet különféle szankciók bevezetéséről, ez akár a szavazati jogok felfüggesztését is jelentheti.
Bár a baloldali előterjesztés politikai állásfoglalásként kimondja, hogy a jelenlegi – a civiltörvény és a lex CEU nyomán kialakult – magyarországi helyzet egyértelműen indokolja a 7. cikk alkalmazását, hiszen fennáll az EU-s alapértékek súlyos megsértésének veszélye, valójában csak utasítja az állampolgári és jogi bizottságot (LIBE), hogy készítsen külön jelentést Magyarországról, annak érdekében, hogy egy későbbi alkalommal majd hivatalosan is szavazzanak a 7. cikk alkalmazásáról.