Egy fillért sem ad a kormány a 3-as metró felújítására

Orbán Viktor lényegében megzsarolta a fővárost, hozzá kell nyúlni a más fejlesztésekre szánt hitelkerethez.

2017. 06. 07. 18:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudta meggyőzni Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP)a kormányt arról, hogy a város képtelen kigazdálkodni a napról napra veszélyesebb 3-as metró felújításának csaknem 40 milliárd forintos többletköltségeit – értesült a Magyar Nemzet. Úgy tudjuk, hogy Orbán Viktor és kabinetje lényegében megzsarolta a várost: amennyiben nem akarják elhalasztani az eredetileg 137,5 milliárdos kerettel jóváhagyott uniós beruházást, akkor hozzányúlnak az Európai Beruházási Bankkal korábban kifejezetten közlekedési fejlesztésekre megkötött 300 millió eurós hitelkerethez.

Ez azt jelenti, hogy a részben már lekötött, forintban 90 milliárdos keret több mint harmadát kellene elvonni más fejlesztések elől. Mivel az Európai Bizottságnak még be sem nyújtották a százszázalékos támogatású metrópályázatot, a főváros kizárólag a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a BKV közötti, az említett 137,5 milliárd forinttal rögzített támogatási szerződésre támaszkodhat.

Tarlós Istvánt lapunk hiába kereste, Budapest vezetője csütörtökön rendkívüli sajtótájékoztatón kíván reagálni a fejleményekre. Így egyelőre azt sem tudni, mi lett a sorsa a múlt pénteken bejelentett mentőötletének, amely szerint egyelőre csak a déli, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér közötti szakasz állomásainak és az alagútjának kivitelezésére kötnének szerződést. A középső, a Lehel térig, illetve az északi, Újpest-központ végállomásig tartó két szakasz állomásaira új pályázatokat írnának ki a tenderekre érkezett, 27 százalékkal magasabb ajánlatok miatt.

Tokody Marcell, a Jobbik fővárosi képviselője szerint a kormány végleg lemondott Budapestről, kockáztatja a budapestiek biztonságos közlekedését, és hatalmas adósságot hagyna a következő városvezetésre. Az MSZP-s Horváth Csaba felszólította Tarlós Istvánt: „Ne viselkedjen gyáva kutyaként! Álljon a sarkára, harcoljon a budapestiekért, akik naponta 20 milliárd forintot fizetnek az állami kasszába.”

Van olyan szakmai vélemény azonban, hogy a helyzetből akár jól is kijöhetne Budapest, mert a kormánygaranciával jóváhagyott hitelkeretből kihasítandó 40 milliárd forintot Brüsszel elfogadná önrészként. – A 3-as metró infrastruktúra-felújításának uniós finanszírozását ebben az esetben minden bizonnyal jóváhagyná az Európai Bizottság – állítja informátorunk, aki szerint valóban csak zsarolás lehet a beruházás elmaradásával fenyegetőzni, hiszen az uniós szabályok szerint Magyarország összes uniós fejlesztése is veszélybe sodródhat.

– Intő példa lehet a jövőre nézve is a 4-es metró elhibázott beruházása – figyelmeztetett tegnap a fővárosi metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport ülésén Szálka Miklós volt fideszes fővárosi képviselő, aki a BKV felügyelőbizottságának (fb) tagjaként 2002 és 2006 között nem találkozott korrupciós ügyekkel. Mint mondta, ő is megdöbbent a Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentésén, amely a több mint 400 milliárd forintos uniós beruházásnál 167 milliárdos szabálytalanságot, korrupciógyanút tárt fel. Az egykori fideszes politikus szerint az fb-nek rálátása sem volt a beruházásra. Leszögezte: „Mindent Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester és korábbi helyettese, Atkári János döntött el a DBR Metró Projektigazgatóságon keresztül”. – Az akkori főpolgármester tervek nélkül vágott bele a beruházásba, amely azért jutott ide, mert Demszky a liberális felfogásával „teljes vállalkozói szabadságot” hirdetett – tette hozzá Szálka Miklós.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.