Hungarikum: a Fidesz ellen nem elég a kis győzelem

A jelenlegi választási rendszer olyan, amelyben nagyot kell nyerni a kormánypártok leváltásához.

Markotay Csaba
2017. 06. 20. 8:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok kockázatot vállalt a Fidesz azzal, hogy 2010 után teljesen saját képére próbálta szabni a választási rendszert. Ugyanis nem biztos, hogy mindig a jelenlegi kormányoldalnak kedveznek majd a győztest erősítő hatások (köztük az olyan hungarikumok, mint a győzteskompenzáció). Viszont rengeteg olyan apró elemet rejtettek el benne, amelyek belátható ideig őket erősítik, az esélyegyenlőséget pedig rontják – mondta lapunknak László Róbert, a Political Capital választási szakértője.

A jelenleginél kevésbé torzító választási szabályozás szükségessége régóta téma a haza közéletben, nemrég jobboldali, baloldali és liberális közéleti személyiségek közösen álltak ki igazságos választásokért. A Gulyás Márton ellenzéki aktivista honlapján megjelent rövid videóban többek között követelték, hogy új, „demokratikus és igazságos” választási törvényt alkosson a parlament. Szerepelt a felvételen mások mellett Csintalan Sándor, Zagyva György Gyula, Hajós András, Pörzse Sándor, Stohl András, Gálvölgyi János, Misetics Bálint, Törley Katalin és Bánfalvi Eszter. Mint elhangzott: „Magyarországon jelenleg nem adottak a feltételek a szabad és demokratikus választások megtartásához, mert a választási rendszerünk nem a népakaratnak a kifejezésre juttatását szolgálja, hanem a Fidesz hatalomban maradását.”

– A jelenlegi rendszerben a Fidesz akár kis többséggel is nagyot tud nyerni, de ezt a fegyvert el lehet venni tőle. Ehhez viszont nem elég kicsit legyőzni a kormánypártot – mutatott rá László Róbert. Példaként említette: a választókerületek arányosítását úgy végezték el, hogy az átlag alatti lélekszámú kerületek inkább a Fideszhez húznak, míg azok, amelyekben a baloldal jól szerepel, nagyobb lélekszámúak. Azaz hiába volna mindkét oldalnak mondjuk 2-2 millió támogatója, ebből a jobboldal jönne ki jobban (azt nem tudni, hogy egy háromosztatú térben, azaz mondjuk a Fidesz, a baloldali pártok és a Jobbik versenyében ez hogyan működne). Egy kisebb, 1-2 százalékpontos ellenzéki előnyt a kerülettérkép még a Fidesz felé tud billenteni, ezért az ellenzéknek legalább 3-4 százalékponttal kellene erősebbnek lennie ahhoz, hogy a többségi elemek már neki kedvezzenek, és biztosan le tudják váltani a kormánypártokat. Ezért a kerülettérkép az egyik legkevésbé fair eleme a rendszernek.

László Róbert szerint a győzteskompenzációból vagy a második forduló eltörléséből akár még a jelenlegi ellenzék is profitálhat, de a határon túliak körében aligha van esélye a Fidesz legyőzésére. Ez utóbbi persze nem esélyegyenlőségi probléma. Az viszont igen, hogy akár elhunytak ezrei is szerepelhetnek a külhoniak névjegyzékén.

– A kormányoldal számára az egyik legfontosabb módosítás egyébként az volt, hogy a kereskedelmi tévéket és rádiókat sikeresen megtisztították a pártok politikai reklámjaitól – miközben a kormány folyamatosan kampányol ezeken a csatornákon is, társadalmi célú reklámnak álcázva. Ahogy azzal is óriási előnyhöz jut most a Fidesz, ahogyan a kampány egy részét a civileknek szervezi ki – mondta a választási szakértő. Szerinte egyébként a választási rendszer aránytalanságával önmagában nincs baj, mert akár egy teljesen többségi, egyéni választókerületekre épülő rendszer is tud jól működni, ahogy például az Egyesült Királyságban. De azt a kormányzati kommunikációban ilyenkor elfelejtik hozzátenni, hogy ott megfelelő fékek és ellensúlyok korlátozzák a kormány hatalmát.

2010 után a Fidesz tudatosan erősítette a győztesnek kedvező elemeket a rendszerben, hiszen nyilván tisztában volt azzal, hogy aligha fog még egyszer 2,7 millió ember listán rászavazni, ahogy az hét éve történt. Tehát olyan átalakítást hajtottak végre, amelyben akár 2-2,3 millió listás szavazattal is kétharmados többségbe lehet kerülni. Hogy a korábbinál mennyivel jobban torzít a rendszer, azt jól jelzik a listás, pártokra leadott voksok. Ez ugyan csak egyik eleme a választási rendszernek – hiszen az egyéni választókerületektől is nagyon sok függ –, de a listákra leadott voksok mutatják igazán a pártok támogatottságát, hiszen az egyéni kerületekben nem csak a pártszínezet a döntő. Jól látszik az előző választások listás adataiból és végső parlamenti arányaiból, hogy – szintén vegyes választási rendszer mellett – nem torzultak jelentősen az eredmények. 1994-ben például a szocialisták 33 százalékos listás eredménye (1 780 009 szavazat) épp csak elég volt az egyszerű többséghez, és csak a 20 százalékot elért szabad demokratákkal együtt volt meg a Horn-kormány kétharmada a parlamentben.

2002-ben és 2006-ban szinte fej fej mellett végzett az MSZP, illetve a Fidesz–MDF (majd 2006-ban a Fidesz–KDNP) listája, ami a parlamenti mandátumarányokban is nagyjából megmaradt. 2010-ben a Fidesznek 52,7 százalékos listás győzelem kellett a kétharmadhoz, az új szabályok nyomán viszont legutóbb, 2014-ben ehhez már elég volt 44,8 százalékos listás eredmény is.

A 2010 utáni változtatásokkal épp az arányosító elemek kerültek háttérbe. Most lényegesen többet számítanak az egyéni képviselői helyek (a korábbi 386-ból 176 volt az egyéni mandátum, míg most a 199-ből 106). Ráadásul a korábbi választási rendszerben 64 mandátumot az országos listáról osztottak ki, amire – a területi listával ellentétben – nem is lehetett szavazni, az kizárólag a kompenzációt, az arányosságot szolgálta, szemben a mostani győzteskompenzációval, ami ennek épp az ellenkezőjét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.