Most már egyetlen fillér sincs a 3-as metró felújítására

Lázár Brüsszelre mutogat, Tarlós „dugipénzt” talált, a felújított metrókocsikat kivonták a forgalomból.

2017. 06. 08. 15:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre semmilyen forrás nem áll rendelkezésre a 3-as metró felújításához – ismerte el a szokásos csütörtöki Kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondta, hogy a kormány szerdai ülésén meghallgatta a beruházás ügyében Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester legújabb ötletét, amely szerint a felújítás 37,1 milliárd forintos többletköltségét a főváros állná, és a déli, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér közötti szakasz helyett inkább északon, azaz Újpest-központ és a Lehel tér között kezdenék meg a megállók és az alagút felújítását.

Eközben a BKV csütörtökön közölte: ideiglenesen kivonja a forgalomból a felújított metrószerelvényeket. Magyarázatuk szerint „az utasforgalomban eddig megtett futásteljesítmény tapasztalatainak értékelése céljából”, azonban közismert, hogy a járművekkel tavasz óta bajok vannak. Legutóbb a hét végén, a Kálvin téri állomáson az egyik szerelvény ajtói mindkét oldalon kinyíltak. Az orosz Metrovagonmas 69 milliárd forintért alakítja át a 37 szerelvényt, amit a főváros a kormány nyomására hitelből finanszíroz.

Lázár János szerint a kormány támogatja, hogy a főváros mielőbb megkezdhesse a teljes infrastruktúra-rekonstrukciót is, de felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Bizottság (EB) még a metrófelújításra kért 137,5 milliárd forintos keretet sem hagyta jóvá. Ahhoz pedig, hogy a főváros akárcsak egy fillért is hozzátegyen az uniós beruházáshoz, szintén az EB hozzájárulása kell. „Ezért az a dolgunk, hogy most a kormány és a főváros illetékesei kimenjenek Brüsszelbe, és ott a döntéshozóknak bebizonyítsák, hogy szükség van erre a beruházásra” – magyarázta a Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki ezzel gyakorlatilag azt is elismerte, hogy az elmúlt két évben semmit nem tettek a rendkívül rossz állapotú földalatti tömegközlekedési vonal felújításáért, amelyen naponta félmillió ember utazik, szakemberek szerint napról napra veszélyesebb, kockázatosabb körülmények között. 

Tarlós István előzőleg a budapesti városházán rendkívüli sajtótájékoztatón ismertette az immár sokadik elképzelést, amellyel megvalósítható lenne a beruházás, amelyet, mint kiderült, a kormány mindeddig csak szavakkal támogatott. „Ha a fene fenét eszik is, a főváros az M3-as metrót akkor is felújítom” – jelentette ki a főpolgármester, aki abba beletörődött, hogy a kormány nem ad pénzt a kiírt négy tenderen jelentkezett 37,1 milliárdos többletköltségre, amit magas ajánlataikkal a vállalkozók állítottak elő. Szerinte a fővárosnak van több mint 30 milliárd forintos megtakarítása, amelyet a városháza gazdálkodásából takarítottak meg az elmúlt években. Csakhogy ilyen számadatot, ilyen rovatot jelenleg sem a főváros vagyonkimutatásában, sem a májusban elfogadott 2016-os zárszámadásban, de az idei önkormányzati költségvetésben sem találni. Mindenesetre Tarlós István tájékoztatása szerint a déli szakasz emlegetése csak „kommunikációs trükk” volt a részéről, ugyanis valójában az északi szakaszra érkezett a legkedvezőbb ajánlat, ezért Újpesten kezdenék az állomások és az alagút felújítási munkáit, akár már szeptember végén. A déli és a középső szakasz állomásaira új tendereket írnának ki, s akárhányszor magasabb ajánlatok érkeznének, annyiszor semmisítenék meg azokat.

„A kormánnyal kötött és érvényben lévő támogatási szerződésben szereplő 137,5 milliárd forint a felújítás megkezdésére bőségesen fedezetet nyújt. Pluszpénzt nem kapunk, de a kormány legalább nem akadályoz minket” – mondta Tarlós István, ám mint az a Kormányinfón kiderült: de. A főpolgármester arra is utalt, hogy az egész metróügy neki lelkiismereti kérdés, a Fidesz számára ugyanakkor politikai is. Ezzel utalt arra, hogy a 2018-as választáson a kormánypártok többek között  a metróügy miatt bukhatnak el Budapesten. Végül leszögezte: a jelenlegi metrótenderek július 11-ig érvényesek, az említett két szerződést július végén meg is köthetik, hacsak valakik „dühből, bosszúból, lobbiból” meg nem támadják a közbeszerzési eljárást.

Színjátéknak tartja a 3-as metró évek óta ígért felújításának legújabb fejleményeit az ellenzék is. A vita egyre durvul: Horváth Csaba MSZP-s fővárosi képviselő, akit Tarlós István egyszerűen „fajankónak” nevezett, leszögezte: „egy bukott főpolgármester hazugsága, hogy elindul a 3-as metró beruházása. Szerinte valójában Orbán Viktor háborút indított Budapest ellen. Tokody Marcell (Jobbik), a Fővárosi Közgyűlés tagja szerint a többletköltség okait ki kell vizsgálni. – Az előre lezsírozott közbeszerzések, a kartellgyanú nem ismeretlen fogalmak hazánkban. Mindent átsző a korrupció, amit a Jobbik-kormány fel fog számolni – állította a politikus.

Ha nincs ló

Tarlós István sajtótájékoztatóján a metróügy ellenpontjaként arról is beszélt, hogy Orbán „komoly forrást” ígért neki két közúti felüljáró elbontásához a Nyugati pályaudvarnál és a Rottenbiller utcánál. Ezekre a főváros már koncepciótervekkel rendelkezik. Utóbbi beruházás 3,5 milliárd forintba kerülne, s a felüljáró helyett aluljárót építenének, a Nyugati téren viszont szintbeli csomópont lenne. Még egy érdekesség történt a szerdai kormányülésen, ahol további 6 milliárd forintot szavaztak meg a Fővárosi Állat- és Növénykert fejlesztéséhez, többek között a biodóm építéséhez. A kabinet két hete vita nélkül már 25 milliárd forintról 40 milliárdra növelte az összköltséget, amely immár a duplájához közelít. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.