Egyelőre semmilyen forrás nem áll rendelkezésre a 3-as metró felújításához – ismerte el a szokásos csütörtöki Kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondta, hogy a kormány szerdai ülésén meghallgatta a beruházás ügyében Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester legújabb ötletét, amely szerint a felújítás 37,1 milliárd forintos többletköltségét a főváros állná, és a déli, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér közötti szakasz helyett inkább északon, azaz Újpest-központ és a Lehel tér között kezdenék meg a megállók és az alagút felújítását.
Eközben a BKV csütörtökön közölte: ideiglenesen kivonja a forgalomból a felújított metrószerelvényeket. Magyarázatuk szerint „az utasforgalomban eddig megtett futásteljesítmény tapasztalatainak értékelése céljából”, azonban közismert, hogy a járművekkel tavasz óta bajok vannak. Legutóbb a hét végén, a Kálvin téri állomáson az egyik szerelvény ajtói mindkét oldalon kinyíltak. Az orosz Metrovagonmas 69 milliárd forintért alakítja át a 37 szerelvényt, amit a főváros a kormány nyomására hitelből finanszíroz.
Lázár János szerint a kormány támogatja, hogy a főváros mielőbb megkezdhesse a teljes infrastruktúra-rekonstrukciót is, de felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Bizottság (EB) még a metrófelújításra kért 137,5 milliárd forintos keretet sem hagyta jóvá. Ahhoz pedig, hogy a főváros akárcsak egy fillért is hozzátegyen az uniós beruházáshoz, szintén az EB hozzájárulása kell. „Ezért az a dolgunk, hogy most a kormány és a főváros illetékesei kimenjenek Brüsszelbe, és ott a döntéshozóknak bebizonyítsák, hogy szükség van erre a beruházásra” – magyarázta a Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki ezzel gyakorlatilag azt is elismerte, hogy az elmúlt két évben semmit nem tettek a rendkívül rossz állapotú földalatti tömegközlekedési vonal felújításáért, amelyen naponta félmillió ember utazik, szakemberek szerint napról napra veszélyesebb, kockázatosabb körülmények között.
Tarlós István előzőleg a budapesti városházán rendkívüli sajtótájékoztatón ismertette az immár sokadik elképzelést, amellyel megvalósítható lenne a beruházás, amelyet, mint kiderült, a kormány mindeddig csak szavakkal támogatott. „Ha a fene fenét eszik is, a főváros az M3-as metrót akkor is felújítom” – jelentette ki a főpolgármester, aki abba beletörődött, hogy a kormány nem ad pénzt a kiírt négy tenderen jelentkezett 37,1 milliárdos többletköltségre, amit magas ajánlataikkal a vállalkozók állítottak elő. Szerinte a fővárosnak van több mint 30 milliárd forintos megtakarítása, amelyet a városháza gazdálkodásából takarítottak meg az elmúlt években. Csakhogy ilyen számadatot, ilyen rovatot jelenleg sem a főváros vagyonkimutatásában, sem a májusban elfogadott 2016-os zárszámadásban, de az idei önkormányzati költségvetésben sem találni. Mindenesetre Tarlós István tájékoztatása szerint a déli szakasz emlegetése csak „kommunikációs trükk” volt a részéről, ugyanis valójában az északi szakaszra érkezett a legkedvezőbb ajánlat, ezért Újpesten kezdenék az állomások és az alagút felújítási munkáit, akár már szeptember végén. A déli és a középső szakasz állomásaira új tendereket írnának ki, s akárhányszor magasabb ajánlatok érkeznének, annyiszor semmisítenék meg azokat.