A nyolcvanas évek második felében még, elszakadva a korábbi végletesen elfogult démonizálástól, viszonylag – a körülményekhez képest – árnyaltan foglalkoztak a volt kormányzó személyével a sajtóban. Igyekeztek figyelembe venni a történésztársadalomban akkoriban megszilárduló kvázi konszenzust a Horthy-korszak jellegéről, amelynek pontos megfogalmazása már a kommunista rezsim bukása utánra maradt. Ennek lényege röviden összefoglalva: a Horthy Miklóshoz kapcsolódó közel negyedszázad a diktatúra és a demokrácia közötti átmenetként, vagyis antidemokratikus jellegű, mégis többpárti, korlátozottan parlamentáris rendszerként értékelhető. (A konszenzus ebben nagyjából máig megmaradt annak ellenére, hogy a politika, illetve az ideológiai indulatok nemegyszer igyekeznek befolyásolni a szakmát.)
A rendszerváltozás után az addig többé-kevésbé visszafojtott gondolatok és
velük az eszmék is elemi erővel törtek a felszínre. Ez szorosan összefüggött a politikai helyzet alakulásával. Az 1990 májusában hivatalba lépő Antall-kormányt a túlnyomórészt baloldali sajtó keresztény kurzussal, a kormányzó időszakának visszacsempészésével vádolta, a miniszterelnököt jobb esetben Bethlen Istvánhoz, rosszabban Gömbös Gyulához hasonlította. Az indulatok Horthy Miklós 1993. szeptemberi – Szerető Szabolcs által is megidézett – újratemetésekor érték el tetőpontjukat. Olyan írások láttak napvilágot pró és kontra, amelyek stílusa évtizedekkel korábbi szófordulatokat idézett.
Míg kultuszának ápolói a harmincas évekbe visszalépve vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó úr történelmi és államférfiúi nagyságáról szóltak, a baloldalon sokszor az ötvenes-hatvanas évek stílusa támadt fel. „Ellenforradalmi szellemiség előrenyomulásának vagyunk tanúi” – írta azokban napokban a Népszabadság hasábjain a pártjában, az SZDSZ-ben is „önjárónak” számító parlamenti képviselő, Gadó György. Szerinte az MDF és a kormánykoalíció a Horthy-rendszerrel vállal folytonosságot, a letűnt úri rend eszményítését és „korszerűsített” változatának megteremtését képviselte.