Szinte elérhetetlen hétköznap a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. telefonos ügyfélszolgálata, csupán egy géphang figyelmezteti a lakossági és vállalati ügyfeleket arra, hogy az idén májusban kelt fizetési kötelezettségek hatályosak. Ennél még furcsább, hogy azt is jelzik, hogy a májusi számlákat július 15-ig fizethetik be az ügyfelek anélkül, hogy az állami társaság kezdeményezné az adósságbehajtást a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon keresztül. Ez azért különösen meglepő, mert ma már augusztus 30-at írunk. Mindez aligha nevezhető méltányosnak a hulladékcég részéről egy, a lapunk birtokába került, 2017 első negyedévére vonatkozó lakossági szemétdíjszámla alapján, amelyet augusztusban kézbesítettek egy érintettnek.
Ennek tükrében úgy tűnik tehát, hogy a vállalat csak névleg működik, a vezetéssel és a központi irodával nem lehet kapcsolatba lépni. Amikor órákig tartó próbálkozás után végül valaki felvette a telefont a cégnél, munkatársunkkal azt közölte: nem tudja kapcsolni a központi irodát, mert onnan még az ügyfélszolgálattal is csak levélben kommunikálnak.
Pedig kérdéseink bőven lettek volna: az NHKV honlapján nyilvánosságra hozott szerződések listájából ugyanis kiderül, hogy a cég nettó 130,6 millió forint értékben bérel autóflottát a LeasePlan Hungária Kft.-től, 48 hónapon át. Ez havi 2,7 millió forintot jelent csak járművekre, ezenfelül a Mol Nyrt.-vel kötött szerződés alapján, üzemanyagkártyával történő üzemanyag-vásárlásra negyedévente nettó 11,43 millió forintot költ a cég.
Heringes Anita MSZP-s országgyűlési képviselő parlamenti írásbeli kérdésben érdeklődött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) az NHKV-s szerződésekről. Érdeklődésére Fónagy János államtitkár azt válaszolta: 18 autót bérel az állami cég 130,6 millió forintért, a szerződés pedig a teljes körű flottakezelésre is kiterjed, mint a karbantartás vagy a felelősségbiztosítás. A cég további 3 személyautót bérel a Postaautó Duna Zrt.-től, további nettó 14,54 millió forintért 36 hónapra. Ez azt jelenti, hogy összesen 21 autót bérel a cég, és mivel a menedzsment – az önálló irodavezetőkkel és a szóvivővel együtt – 21 tagú, nem nehéz kitalálni, hogy kik használják a szolgálati gépkocsikat. Különösen pikáns, hogy a cég szóvivőjét, Csizmadia Tamást lehetetlen elérni. Így sem tőle, sem a cégtől sem sikerült megtudnunk, hogy milyen típusú, teljesítményű gépkocsikat bérelnek ennyi pénzért. Ugyanakkor a cég budapesti irodájánál Skoda Octavia és Skoda Superb típusú – a magyar államigazgatásban leggyakrabban használt – autókra bukkantunk.
A szerződéses hónapokra leosztott, átlagos autóbérlési költségek talán nem is tűnnének soknak, ha egyébként normális közszolgáltató cégként működne az állami vállalat. Ám a cég csupán beszedi a pénzt a lakosságtól, és annak csak egy részét osztja vissza a szemetet ténylegesen elszállító, nagyrészt önkormányzati kézben lévő 174 társaságnak. Azoknak, amelyeknek egy része a rezsicsökkentés miatt korábban végrehajtott árkorlátozások miatt a csőd szélén áll.
Ráadásul a cég tavaly áprilisi indulása óta képtelen maradéktalanul ellátni legfontosabb feladatát, a szemétdíjak helyes kiszámlázását. Arra viszont volt kapacitása az NHKV-nak, hogy fizetési felszólításokat küldjön olyan családoknak, amelyek a vállalat hibájából nem kapták meg idejében az idei csekkeket. Fónagy János azonban a helyi közszolgáltató cégeket hibáztatja. Az államtitkár Heringes Anitának küldött válaszában azt írta, hogy az NHKV az ingatlanhasználóknak küldi ki a számlákat a közszolgáltatóktól kapott adatok alapján, így azok teljessége és pontossága utóbbiak felelőssége. Fónagy büszkén állítja, hogy az NHKV 2017-ben valamennyi – megfelelő adatokat küldő hulladékcégek ellátási területén található – ingatlanhasználó számára kibocsátotta a 2016. utolsó negyedévére (sic!) vonatkozó számlaleveleket, és idén már saját számlázórendszerét használja.
Az autó- és irodabérlés, a telefonköltségek és a számlázási kiadások mellett egyébként személyi költségei is bőven vannak az összesen 155 főt foglalkoztató állami kukaholdingnak. Weingartner Balázs elnök-vezérigazgató havi egymillió forintos fizetésével és 200 ezres kafetériakeretével nem tartozik ugyan a legjobban fizetett állami cégvezetők közé, de helyettese is 950 ezret, az igazgatósági tagok pedig 800 ezer forintot keresnek.