Elérhetetlen, de költekezik az állami kirakatcég

A nemzeti kukaholding több mint 145 millió forintért bérel autókat a vezetésnek, amelyekhez üzemanyag is jár.

Molnár Richárd
2017. 08. 30. 4:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte elérhetetlen hétköznap a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. telefonos ügyfélszolgálata, csupán egy géphang figyelmezteti a lakossági és vállalati ügyfeleket arra, hogy az idén májusban kelt fizetési kötelezettségek hatályosak. Ennél még furcsább, hogy azt is jelzik, hogy a májusi számlákat július 15-ig fizethetik be az ügyfelek anélkül, hogy az állami társaság kezdeményezné az adósságbehajtást a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon keresztül. Ez azért különösen meglepő, mert ma már augusztus 30-at írunk. Mindez aligha nevezhető méltányosnak a hulladékcég részéről egy, a lapunk birtokába került, 2017 első negyedévére vonatkozó lakossági szemétdíjszámla alapján, amelyet augusztusban kézbesítettek egy érintettnek.

Ennek tükrében úgy tűnik tehát, hogy a vállalat csak névleg működik, a vezetéssel és a központi irodával nem lehet kapcsolatba lépni. Amikor órákig tartó próbálkozás után végül valaki felvette a telefont a cégnél, munkatársunkkal azt közölte: nem tudja kapcsolni a központi irodát, mert onnan még az ügyfélszolgálattal is csak levélben kommunikálnak.

Pedig kérdéseink bőven lettek volna: az NHKV honlapján nyilvánosságra hozott szerződések listájából ugyanis kiderül, hogy a cég nettó 130,6 millió forint értékben bérel autóflottát a LeasePlan Hungária Kft.-től, 48 hónapon át. Ez havi 2,7 millió forintot jelent csak járművekre, ezenfelül a Mol Nyrt.-vel kötött szerződés alapján, üzemanyagkártyával történő üzemanyag-vásárlásra negyedévente nettó 11,43 millió forintot költ a cég.

Heringes Anita MSZP-s országgyűlési képviselő parlamenti írásbeli kérdésben érdeklődött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) az NHKV-s szerződésekről. Érdeklődésére Fónagy János államtitkár azt válaszolta: 18 autót bérel az állami cég 130,6 millió forintért, a szerződés pedig a teljes körű flottakezelésre is kiterjed, mint a karbantartás vagy a felelősségbiztosítás. A cég további 3 személyautót bérel a Postaautó Duna Zrt.-től, további nettó 14,54 millió forintért 36 hónapra. Ez azt jelenti, hogy összesen 21 autót bérel a cég, és mivel a menedzsment – az önálló irodavezetőkkel és a szóvivővel együtt – 21 tagú, nem nehéz kitalálni, hogy kik használják a szolgálati gépkocsikat. Különösen pikáns, hogy a cég szóvivőjét, Csizmadia Tamást lehetetlen elérni. Így sem tőle, sem a cégtől sem sikerült megtudnunk, hogy milyen típusú, teljesítményű gépkocsikat bérelnek ennyi pénzért. Ugyanakkor a cég budapesti irodájánál Skoda Octavia és Skoda Superb típusú – a magyar államigazgatásban leggyakrabban használt – autókra bukkantunk.

A szerződéses hónapokra leosztott, átlagos autóbérlési költségek talán nem is tűnnének soknak, ha egyébként normális közszolgáltató cégként működne az állami vállalat. Ám a cég csupán beszedi a pénzt a lakosságtól, és annak csak egy részét osztja vissza a szemetet ténylegesen elszállító, nagyrészt önkormányzati kézben lévő 174 társaságnak. Azoknak, amelyeknek egy része a rezsicsökkentés miatt korábban végrehajtott árkorlátozások miatt a csőd szélén áll.

Ráadásul a cég tavaly áprilisi indulása óta képtelen maradéktalanul ellátni legfontosabb feladatát, a szemétdíjak helyes kiszámlázását. Arra viszont volt kapacitása az NHKV-nak, hogy fizetési felszólításokat küldjön olyan családoknak, amelyek a vállalat hibájából nem kapták meg idejében az idei csekkeket. Fónagy János azonban a helyi közszolgáltató cégeket hibáztatja. Az államtitkár Heringes Anitának küldött válaszában azt írta, hogy az NHKV az ingatlanhasználóknak küldi ki a számlákat a közszolgáltatóktól kapott adatok alapján, így azok teljessége és pontossága utóbbiak felelőssége. Fónagy büszkén állítja, hogy az NHKV 2017-ben valamennyi – megfelelő adatokat küldő hulladékcégek ellátási területén található – ingatlanhasználó számára kibocsátotta a 2016. utolsó negyedévére (sic!) vonatkozó számlaleveleket, és idén már saját számlázórendszerét használja.

Az autó- és irodabérlés, a telefonköltségek és a számlázási kiadások mellett egyébként személyi költségei is bőven vannak az összesen 155 főt foglalkoztató állami kukaholdingnak. Weingartner Balázs elnök-vezérigazgató havi egymillió forintos fizetésével és 200 ezres kafetériakeretével nem tartozik ugyan a legjobban fizetett állami cégvezetők közé, de helyettese is 950 ezret, az igazgatósági tagok pedig 800 ezer forintot keresnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.