„Na még egy angolul vagy németül, esetleg hollandul beszélő, építőiparban jártas egyént keresek hollandiai munkára. Fizetés hetente 400-440 euró / 40 óra, vagyis heti 120-130 ezer forint. Csak van valaki, aki beszél idegen nyelvet, és dolgozni akar.” Tömegével olvasni ehhez hasonló álláshirdetéseket a Facebookon, amelyeket rendszerint régebb óta kint dolgozó, időközben – vélhetően fizetéskiegészítési célból – munkásközvetítőnek állt emberek adnak föl. Egy-egy vendégmunkás ismeretségi körében könnyűszerrel találhatunk sok olyan felhasználót, aki lakhelyként hollandiai címet adott meg, és sokszor egymás hívására hagyták el hazánkat.
Bereczki Csaba története tipikusnak mondható: őt is egy ismerőse kereste meg, hogy lenne-e kedve annál a holland cégnél dolgozni, amely őt is alkalmazta. A munkaközvetítés jó része hasonló ismeretségeken keresztül zajlik. Ez jó a munkáltatónak, hiszen nagyobb eséllyel kap megbízható munkaerőt, ha egy alkalmazott ajánlja az ismerősét – ezáltal kimondva-kimondatlanul kezességet is vállal érte –, és jó a leendő alkalmazottnak is, hiszen nem a teljes ismeretlenbe megy ki, hanem kint várja egy barátja, aki segít, ha szükség lenne rá. Csaba helyzete viszonylag könnyű volt, hiszen nincs felesége és gyermeke, de a barátnője kezdetben nehezen viselte az elszakítottságot. Mára azonban már belenyugodott, hogy barátja még néhány évig mindenképpen kint szándékozik dolgozni.
„Először az egyik öcsém jött ki ide dolgozni, majd következtem én egy éve, és később követett minket a másik öcsém is. A motivációink egyszerűek: akiket én ismerek, szinte kizárólag a pénz miatt jöttek ki dolgozni – említi Bereczki Csaba, aki az építőiparban helyezkedett el. – Egy hét alatt keresek annyit, mint otthon egy hónap alatt, és fontos hozzátenni, hogy szigorúan negyven órára. Ha túlórázom, az alapfizetés többszörösét kapom utána.”
Csaba elmondja, hogy Hollandiában úgy ismerik a magyar munkásokat, mint akik bármilyen munkát el tudnak végezni. Zsaluznak, hegesztenek, lakatosmunkákat végeznek. Tavaly télen egy autópálya két hídját húzták föl, most pedig egy úgynevezett aqueductot építenek, amely nem más, mint az újonnan épülő sztrádát keresztező folyónak épített betonmeder; az autópálya a folyó alatt halad.