Versenytársak nélkül is félmilliárdért kampányol az állami közműholding

A kommunikációs feladatokat az állami tendereken arató Balásy Gyula cégei végezhetik.

Jandó Zoltán
2017. 08. 29. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Félmilliárd forintot költhet a következő hónapokban arculatváltására, egészen pontosan az azzal kapcsolatos kommunikációs feladatokra a nemzeti közműholding. Az erről szóló szerződést a napokban írhatja alá a nemrégiben átnevezett Nemzeti Közművek (NKM) Zrt. a közbeszerzésen nyertes konzorciummal, amit az állami tendereken mostanában arató Balásy Gyula két cége, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. alkot. A megállapodás értelmében a kommunikációs feladatok elvégzésére szánt keretösszeg 350 millió forint, ám ennek kimerülése után további 150 millió forint erejéig még egyedi megrendeléseket is adhat a társaság az ügynökségeknek.

Szervezeti szempontból mindenképpen komoly előrelépés az NKM létrehozása, korábban ugyanis – hiába terjeszkedik már 2013 vége óta az állam az energiaszektorban – a tulajdonosi viszonyok eléggé kuszák voltak. A Főgáznak például – amelynek bázisán lassan négy éve megindult az állami gázszolgáltatás kiépítése – 2014 vége óta négy különböző állami tulajdonosa volt. Ezek között ráadásul nem szerepelt az NKM elődje, az Első Nemzeti Közműszolgáltató (ENKSZ) Zrt., amit elvileg pont azért hoztak létre 2015-ben, hogy összefogja az állam lakossági energiaszolgáltatását. Tavaly év végén pedig egy áramszolgáltatót is vett az állam, ami szintén külön cégként működött, igaz, már az ENKSZ alatt.

A névváltozás és a párhuzamos szervezeti átalakítások ezt a kusza helyzetet oldották föl. Most már tulajdonosi szempontból is az NKM fogja össze az állami közműportfóliót: ez a cég az egyetlen részvényese az állami gázszolgáltatást nyújtó Főgáznak és az árampiaci fogyasztókat kiszolgáló Démásznak is. Vélhetően ezt a véglegesnek tűnő állapotot próbálja tudatosítani ügyfeleiben a vállalat.

Kérdés, hogy ehhez mindenképpen szükség van-e félmilliárdos kampányra. A lakossági gáz- és árampiacon ugyanis lényegében nincs verseny. Az árakat hatóságilag szabályozzák, a fogyasztókat szinte semmivel nem lehet rávenni a szolgáltatóváltásra, ráadásul a gázpiacon már nem is válthatnának, hiszen a rezsicsökkentések után innen az állami holdingon kívül mindenki elmenekült.

Komoly marketingkampányokat pedig még akkor sem igazán szerveztek, amikor többszereplős volt a piac: a Démász például a megvásárlása előtti évben, 2015-ben mindössze 109 millió forintot fordított hirdetésre, reklámra és piackutatásra, egy évvel korábban pedig ennél is majd 50 millióval kevesebbet. A lakosság annyira nincs tisztában a piaci viszonyokkal, hogy – legalábbis a szolgáltatók beszámolói szerint – sok fogyasztó eddig is azt gondolta, állami cégtől vásárolja az áramot és a gázt, holott ezek a vállalatok a 90-es évek óta multik tulajdonában voltak.

Ezek miatt gondolják többen úgy, nincs sok értelme a most tervezett kommunikációs hadjáratnak. Természetesen érdeklődtünk az NKM-nél is arról, mi az álláspontjuk a kérdésben, többek között arra voltunk kíváncsiak, szerintük tényleg szükséges-e márkát építeni egy lényegében monopolhelyzetben lévő, szabályozott piacon működő állami cégnek, illetve hogy miért tartják fontosnak ezt a kampányt. Érdemi válaszokat azonban nem kaptunk, a társaságnál mindössze annyit közöltek: „Az új névhez és a márkához kapcsolódó elemek kidolgozása folyamatban van.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.