– Sok olyan kulturális hatása lehet a reformációnak, amiről ma sokan talán nem is tudják, hogy onnan erednek. Ha meg kellene nevezni a legfontosabbakat, mik lennének ezek?
– Talán az anyanyelv megbecsülése. Forradalmi dolog volt, hogy Wartburg várában Luther 11 hét alatt lefordította a Bibliát, ezzel megteremtette a német irodalmi nyelvet. Nálunk Sylvester János már 1541-ben kiadta az Újszövetséget, aztán jött 1590-ben a vizsolyi biblia, Károli Gáspár fordítása, amely ma is nyelvi kincsestárat jelent. Mai szóval azt lehetne mondani, hogy a reformáció kommunikációs forradalom volt. Elősegítette az Isten és ember közötti közvetlen kommunikációt, kikapcsolta a közbenjárókat. Isten anyanyelven beszél hozzánk, és mi közvetlenül megszólíthatjuk őt. Fontos az énekkultúra is: a reformáció hozta be azokat az énekeket, amiket a nép a maga egyszerű nyelvén elénekelhetett, míg a latin liturgiát csak a kiváltságosak értették. Ez aztán hatott az irodalomra. Egyfajta szabadságot hozott a reformáció: azt, hogy önállóan feltehetem a kérdéseimet Istennek, de a világgal kapcsolatban, úgy általában is. Ma sincs olyan, hogy evangélikus vagy református központi tanítói hivatal. Az ige és a hitvallások fényében sok kérdésben önállóan kell az embernek kialakítani az álláspontját. Ez a tudományos kutatásnak is szabadságot adott. Az önálló gondolkodás komoly vívmány volt. A Lutherék wittenbergi otthonában tartott társasági eseményeken, az asztali beszélgetéseken hallatlanul széles volt a témák köre. Az aktuálpolitika, a gazdaság is megjelent. Minden téma, ami éppen benne volt a levegőben. Meglehetősen szabadszájúak is voltak ilyenkor. Mint amikor ma beülünk valahová a barátainkkal, csak Lutherék még otthon főzték a sört. A reformáció lehetővé tette a hitvitákat, a disputákat. Lutherből ebben a környezetben humoros, felszabadult társasági ember lett. Szabadságra és boldogságra vágyott, ezért lépett ki a kolostorból is.
– A forrásokban azt olvassuk, hogy élete végére mégis keserű ember lett. „Koldusok vagyunk, ez az igazság” – ez volt az utolsó mondat, amit leírt. Nem úgy hangzik, mintha fel lett volna dobva.
– Sokan félreértik ezt a mondatot. Luther rengeteget küzdött, vergődött, sok harca és öröme volt, és ezeket őszintén leírta. Ezt a mondatát drága örökségként tartjuk számon. Arra utal, hogy Isten kegyelmének vagyunk a koldusai, de olyan koldusok, akik tudják, ki az ő kenyerük. Isten kegyelméből élünk, magunkat nem tudjuk megváltani. Erre jött rá Luther is: hiába ostorozta magát, és böjtölt a kolostorban, nem volt lelki nyugalma. Amikor rájött, hogy mindezt ingyen, kegyelemből megkapja Istentől, akkor felszabadult.