Úgy kell a kormánynak az „okos migráns”, mint egy falat kenyér

Törvényt módosít a kormány a harmadik országbeli hallgatók érdekében. Ebben a strasbourgi elvárásokat követjük.

Koncz Tamás
2017. 10. 05. 12:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A magyar identitás megőrzéséhez Magyarország etnikai összetételét kell megőrizni, nem szabad hagyni, hogy Brüsszel gazdasági bevándorlókat erőltessen Magyarországra” – nyilatkozta szenvedélyesen Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nemrég egy szarvasi családbarát konferencián.

Három nappal később, szeptember 26-án ugyanő már a migrációs tárgyú törvények módosítását kérte egy törvényjavaslatban, hogy így segítsék a harmadik országból érkező hallgatók, kutatók, sőt, au pairek – köztük szíriai, pakisztáni vagy éppen afgán állampolgárok – továbbtanulását vagy hazai elhelyezkedését.

A kettős fellépés pontosan mutatja, hogy a kormány mennyire skizoid viselkedést tanúsít a migrációval kapcsolatban. A közvéleményt harcos fellépéssel és félelemkeltő kampánnyal uszítják a bevándorlók ellen – a gyászos eredményt láthatjuk az őcsényi hisztéria után – a képzett és olcsó munkaerő, a hallgatói költségtérítések viszont úgy kellenek nekik, mint egy falat kenyér, és ezen a téren gond nélkül alkalmazkodnak az uniós elvárásokhoz is.

A Semjén Zsolt által benyújtott javaslat előadója Pintér Sándor belügyminiszter, aki egy sor törvényt módosítana a hallgatói bevándorlás reményében.

A javaslat indoklásából az is egyértelműen kiderül, hogy a kormány Strasbourg kérését teljesíti – az Európai Tanács ugyanis 2018. május 23-ig adott határidőt harmadik országból érkező kutatók, diákok helyzetének jogi rendezésére a tagállamoknak.

Ennél jóval színesebb és részletesebb magyarázat azonban az október 2-i keltezésű háttéranyag, amit a Képviselői Információs Szolgálat (a továbbiakban KISZ) készített a témában: egy Eurostat-jelentésre hivatkozva azt írják, hogy az EU munkaképes korú lakossága 10 millió fővel – mintegy 3 százalékkal – fog csökkenni 2017 és 2027 között.

Eközben 2012 és 2025 között a magasabb képzettséget igénylő munkahelyek számának mintegy 23 százalékos növekedése várható – 68 millióról 83 millióra – ami számos szektorban munkaerőhiányt idézhet elő.

A hiány enyhítéséhez messze nem elegendőek a teljesítményfokozó belső intézkedések: kulcsfontosságú, hogy képzett, unión kívüli országokból átcsábított munkaerőt is behozzanak a tagállamok.

A KISZ elemzése felidézi, hogy a magyar kormány 2013-ban fogadta el az európai migrációs stratégiát, ami nagyban támogatja a harmadik országból érkező kutatók és hallgatók átcsábítását és integrálását.

„Az Eurostat adatai szerint a Magyarországon 2016-ban kiadott első tartózkodási engedélyek 34 százalékát – 7874 darabot – tanulmányok folytatása érdekében állították ki” – olvasható a háttéranyagban.

Az Orbán-kabinet számára ez nem csak kellemetlen kötelezettség: nagyban építenek az EU-n kívülről érkező, jelentős tőkét behozó hallgatókra és oktatókra, akikből később hatékony hazai munkaerő is lehet. Eltökéltségüket jelzi, hogy 2013-ban – a migrációs stratégia elfogadásának évében – indították útnak a Stipendium hungaricum ösztöndíjprogramot, ami harmadik országbeli jelentkezők ezreit vonzza Magyarországra.

Lapunk értesülései szerint tavaly a világ 47 országából 2985 hallgató érkezett hozzánk ezzel az ösztöndíjjal. Ennél is pörgősebb lehet azonban az idei év, hiszen a program keretében 15 ezren jelentkeztek valamelyik magyar egyetem képzésére. Közöttük négy olyan ország is volt, ahonnan több mint 1000 fő jelentkezett: Pakisztán (1885 fő), Jordánia (1194 fő), Azerbajdzsán (1052 fő) és Szíria (1017 fő) – derül ki a KISZ összefoglalójából.

A program és a befektetett energia egyértelműen megtérül: a szolgálat éppen egy Magyar Nemzet-cikkre hivatkozva ír arról, hogy a pécsi, debreceni és szegedi egyetem 11 ezer külföldi hallgatója évente 22,12 milliárd forintot is elkölthet lakhatásra, megélhetésre és szórakozásra – emellett további 20,8 milliárdot fordítanak tandíjra.

Ez munkahelyekre vetítve azt jelenti, hogy a három városban átlagosan egy külföldi hallgató 1,2 munkahelyet teremt, összességében 13 ezret. Az elköltött pénz a három megye esetében az éves GDP 0,6 százalékára tehető.

Kutatók terén már rosszabbul állunk, és erről a Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal is tehet: az elmúlt öt évben 26-86 között mozgott a kutatási céllal kiadott tartózkodási engedélyek száma, a BÁH pedig 2014-ben a beadott kérelmek 57 százalékát utasította vissza saját nyilvántartása szerint.

A Magyarországra érkező kutatók és hallgatók a projektek vagy tanulmányok lezárulta után kilenc hónapig maradhatnak az ország területén – előbbiek pedig magukkal hozhatják családtagjaikat, akik munkát is vállalhatnak itt-tartózkodásuk idejére. Dolgozhatnak tanulás mellett a hallgatók is, azt viszont törvény szabályozza, hogy heti 15 munkaóránál kevesebbet nem vállalhatnak.

Az oktatásbarát és ésszerű kedvezményeket látva könnyű elfelejteni: mindezt a hangsúlyozottan bevándorlásellenes Orbán-kormány biztosítja, ami az uniós felszólítások ellenére sem hajlandó 1297 ellenőrzött háborús menekült befogadására, és ami az ENSZ főbiztosa szerint is börtönszerű tranzitzónában tartja fogva a magyar határra érkező, legális menedékkérőket.

Az pedig a letelepedési kötvények ügyéből egyértelmű, hogy Orbán Viktor rendszere az okosok mellett a gazdag migránsokat is szereti: a kötvények forgalmazási ideje alatt 20 ezer kötvényt adtak el zömében kínai, arab befektetőknek – az üzleten közvetítői díj formájában legalább 130 milliárd forintot kerestek a Fidesz-közeli offshore cégek, a kötvények árát viszont a magyar állam fizeti vissza a vevőknek, 2,46 százalékos kamattal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.