– Habony Árpád politikai tudása ezek szerint meghaladja a teljes magyar ellenzékét?
– Ez messze nem csak Habony Árpádról szól, ebben a kérdésben biztosan túl van misztifikálva a szerepe. Ez egy politikai tanulási folyamat eredménye, ami döntően Orbán Viktort és a legszűkebb környezetét jellemzi. 2002 előtt Habony Árpád még nem dolgozott Orbán Viktorral, amikor ő ezt már nagyon jól értette. Mindig is pontosan leszűrte, mi a lényeg: ezt a játékot arra játsszák, kinek lesz több szavazója. Mi a fontos ezért? Hogy az emberek elfogadják, értsék, támogassák, amit mondunk. Nem egymást kell meggyőzni, hanem a szavazókat. A szocialista párt a legjobb ellenpélda, ott ma már nyomokban sem fedezhető fel azt a gondolat, hogy az emberek értsék, mire gondolnak. Ha egy szocialista politikussal beszélünk, egyből látszik, hogy a legfontosabb számára a pártelit más tagjaival folytatott küzdelem megvívása.
– Nekem meggyőződésem, hogy Botka László bukását végül az okozta, hogy az MSZP vezetésének elég, ha néhány héten keresztül kritikus publicisztikákat olvasnak magukról a sajtóban. Ettől bepánikolnak, és visszaléptetik a saját miniszterelnök-jelöltjüket.
– A helyzet ennél talán bonyolultabb volt, de a lényeg akkor is az, hogy a szocialisták elvesztették azt a képességüket, hogy az emberek nyelvén, az emberekhez beszéljenek.
– Egy másik, a magyar politikában a rendszerváltás óta élő narratívával is foglalkozik a könyvben, amikor a vezetőket taglalja. Nevezetesen, hogy létezik-e „politikus versus államférfi” dichotómia: idehaza is szokás mondogatni, hogy „az a baj, hogy nálunk nem államférfiak, hanem csak politikusok irányítanak”, ön szerint azonban ez a felosztás téves.
– Ez egy fontos, de leegyszerűsített különbségtétel. Én egy olyan politikussal sem beszéltem még, akinek ne lettek volna a jövőre vonatkozó tervei, amit ugye egy „államférfitól” elsődlegesen elvárunk. Nem úgy fest a helyzet, hogy vannak a csupasz „karrieristák” és a „nagy víziókban gondolkozók”, a politika előbb-utóbb rákényszerít mindenkit arra, hogy a jövőről gondolkozzon, ugyanakkor tény, hogy kirajzolódik a cselekvésekből, hogy ki az, aki pusztán a pillanatnyi érdek mentén működik és ki az, aki ennél többre is hajlandó, és távlatokban gondolkodik. Ebből a szempontból megint azt kell mondjam, hogy a mai magyar miniszterelnökben – akivel kapcsolatban én magam is gyakran használom a „politikai vállalkozó” kifejezést, mert nagyon sikeres a változó politikai termékek eladásában – látok vizionárius elemeket, így akár azt is mondhatnánk, államférfi. De konszenzus arról, hogy a rendszerváltás utáni évtizedekben ki volt az a politikai mezőnyből, csak akkor lesz, ha már az ezzel kapcsolatos napi-személyes érdekek, indulatok elmúlnak. De erre is hány jó példát ismerünk: 1848–49-el kapcsolatban már nincsenek ilyen gondjaink, miközben még az 1890-es években is megosztó volt a kérdés. Ma már simán egymás mellé tesszük Kossuthot és Széchenyit, 1890-ben ez elképzelhetetlen lett volna. Nem azt mondom, hogy száz év múlva majd Gyurcsány és Orbán egymás mellett foglal helyet a Nemzeti Pantheonban, de azt igen, hogy a mai politikusaink megítélése ötven-száz év múlva kisimulhat. Persze ebben jelentősen számít az, hogy mondjuk Orbán Viktor esetében milyen lesz a búcsú, vagyis az utolsó időszak.
– Ha már búcsú: Napóleon és Oliver Cromwell példáján keresztül mutatja be, hogy a karizmatikus politikai vezetők általában – bár mindent megtesznek érte – sikertelenül próbálják továbbörökíteni az általuk létrehozott rendszert. Orbán Viktor esetében mennyire tartja ezt valószínűnek?
– Nem tudom, hogy van-e ilyen cél, de szerintem ebben a formában nem lesz tartható a hatalomgyakorlás. Nekem úgy tűnik, ezt maga Orbán Viktor is tudja, ezért is ragaszkodik ahhoz, hogy a lehető legtovább a saját kezében tartsa az irányítást, és egyáltalán nem foglalkozik alkalmas utódok felépítésével. Az „orbánizmus” után persze lesz majd „posztorbánizmus”, amiben – de Gaulle-éhoz hasonlóan – nagyon sokan magukat vallják majd az „igazi örökösnek”. De még a történet derekán járunk, nagyon fontos részleteket nem láttunk még az orbánizmus utolsó időszakából, ami lehet, hogy pár hónapig tart, lehet, hogy négy évig, lehet, hogy tizenkettőig, ezt most még nem tudhatjuk. Jelentősen meghatározhatja a megítélését, hogy milyen lesz az utolsó időszak. De azt feltételezem, hogy a távozása után szétbomlik majd a mai tábor, ugyanakkor a politikus, mint azonosulási pont sokáig megmarad még. Hosszú lesz Orbán árnyéka, és ebben az árnyékban egyrészt nem nagyon fog nőni a fű, másrészt sokan tesznek majd kísérletet, hogy ezt a karizmát magukénak mondják.
– Szokás azt mondani, hogy ami ma Magyarországon és Lengyelországban folyik, az már nem demokrácia, de még nem is diktatúra. Ön is megemlíti ezt a két példát arra nézve, hogy egyes politikai rendszerek nem feltétlenül hasonlatosak a nyugati típusú demokráciákhoz. Ezen a spektrumon most hol helyezné el az említett két rezsimet?
– A tiszta tankönyvi modelleket leszámítva ez valóban nem vagy-vagy kérdés. Persze tudjuk, érezzük, mi az, ami már nem demokrácia, és mi az, ami már egyértelműen diktatúra, de van egy nagyon nehezen értelmezhető átmeneti világ is, amelyet manapság a hibrid rezsimek terepének szokás nevezni. A történelem kétségtelenül nem ért véget a nyugati típusú, liberálisnak nevezett demokráciákkal, és a magyar vagy a lengyel kísérlet pontosan azt mutatja, hogy demokratikus rendszerekben is lehet a hatalomgyakorlás másféle, mint amit korábban megszoktunk. Ezek biztosan nem diktatúrák, megvan bennük a demokratikus rendszerek szinte minden alapkövetelménye, de számos ponton a hatalomgyakorlás elmozdul a konszenzusra törekvő, a hatalmi ágak korlátozását értéknek tartó megoldásoktól. Nem látni ezt a különbséget, vagy diktatúrázni ezeket a rendszereket, szerintem pontosan ugyanakkora tévedés.
– „Nincs demokrácia tartósan demokraták nélkül” – írja. Ma van igény a demokráciára Magyarországon?
– Ez azért egy közhelyes mondat, amelynek az igazsága számomra ugyanabban rejlik, amiről már sokat beszéltünk: a politikában az ember a fontos. Ha a politikai közösség nem ért, nem szeret, nem tisztel valamit, az csak erőszakkal vagy véletlenül lehet tartós képződmény. A politikai közösség persze sokféle, a magyar sem írható le egyetlen jellemzővel. Nagyon sokan vannak, akik értik a demokrácia lényegét, másokban pedig talán nem tudatosul az értéke, de nem biztos, hogy örülnének, ha másféle rezsimben kellene élniük. Ez is egy örök munka: akinek fontos a demokrácia, annak érdemes tennie érte. Amiért nem állunk ki, annak nem lesz védelme – azt hiszem, ez is egy nyilvánvaló politikai törvényszerűség.
– „Attól, hogy valaki érti a politikát, még nem biztos, hogy tud is politizálni” – írja a könyve végén. Ezt tekinthetjük akár önkritikának is?
– Tekinthetjük, bár azt hiszem, nálam ezen a téren nincs nagy gond az önismerettel. A mindennapokban kétféle mentalitással találkozom, és mindkettőt hibásnak, tévesnek tartom. Vannak, akik azt hiszik, azért, mert sikeresek mondjuk a gazdasági életben, biztosan kiváló politikusok is lennének. Aki ezt állítja, általában nem veszi észre, hogy a pénz megkeresése és az emberek meggyőzése nem pontosan ugyanolyan mechanizmusokat, viselkedést igényel. A másik vélekedés a szakmámból jön: értem a játékot, biztos jó is lennék benne. Pedig a politikát érteni és sikeresen művelni, az bizony két különböző dolog.
– „A politika nem értelmiségi műfaj” – ez pedig Orbán Viktor egyik kedvenc mondása.
– Erről van szó. A politika egy nagyon sajátos tevékenységtípus. Politizálni tudni nagyon is praktikus ismereteket feltételez, leginkább emberismeretet. Nekem nagyon inspirálóak azok a posztapokaliptikus könyvek és filmek, amelyek azt mutatják be, hogyan viselkednek az emberek olyan helyzetekben, amikor összeomlik a megszokott politikai rend, és átlagemberekből lesznek vezetők. Ott mindig azt lehet látni, hogy általában olyan karakterek válnak központi figurákká, akik korábban, a hétköznapi életben is emberekkel bántak. Például rendőrök vagy autókereskedők. Persze a professzionális politika nagyon sokféle karaktert igényel, lehet valaki szakpolitikus, gondolkodó, háttérember vagy éppen szervező is, de a frontpolitikusok esetében elengedhetetlen, hogy tudjanak és szeressenek az emberekkel bánni. A politikai vezetőnek tényleg olyannak kell lennie, aki néhány ember társaságában egy lakatlan szigetre kerülve már az első este képes többeket maga mellé állítani, meggyőzni, feladatokat kiszabni. El tudjuk képzelni ezt néhány mai magyar politikusról? Orbán Viktorról igen, Vona Gáborról talán, Gyurcsány Ferencről és Szél Bernadettről a szigetre vetődött emberek függvényében esetleg. Többen azonban biztosan ott rettegnének a fa alatt, vagy már az első este kiközösítenék őket, mint összeférhetetlen vagy mindenre alkalmatlan alakokat. Azt tanácsolnám a vezetési válsággal küzdő ellenzéki pártoknak, hogy olyan vezetőket keressenek, akik átmennének ezen a teszten. Vannak politikusok, akik számára rémálommal ér fel, amikor a kampányban ki kell menni az utcára, mások viszont kifejezetten élvezik. Na de az utóbbiból hány van? A legtöbben azt szeretik, ha a székházban tárgyalni kell, az értelmiséggel beszélgetni, újságírókkal diskurálni, Bitó-szalonba járni, az szuper jó. De nem itt döntik el az ország jövőjét, az a sok millió ember fejében és szívében dől el. A könyvemben is azért foglalkozom ilyen hangsúlyosan az emberekkel és a politikai vezetőkkel, mert általában ezt, a legfontosabbat hagyjuk ki, ha a politikáról beszélünk.