- Az világos, hogy legyen szó akár korábbi, akár mostani, akár legális, akár illegális bevándorlásról, alapvetően arról vitázunk, hogy szeretjük-e, akarjuk-e a multikulturális modellt Európában, működik-e, jó-e ez egyáltalán. Ha multikulti és bevándorlás, más néven „szervezett lakosságmozgatás”, akkor pedig nem kerülhető meg az állami szuverenitás kérdésköre, melynek a lakosság etnikai összetétele az egyik lába. Utóbbi „megkeverése” tehát erősen érinti az államnak, mint főhatalmat gyakorló entitásnak a kategóriáját, és ezen keresztül természetesen az európai integráció további menetét is – hiszen szuverén országok nélkül mégiscsak könnyebb létrehozni az Európai Egyesült Államokat. Ha pedig szuverenitás, akkor természetesen szó van nemzeti identitásról is, melynek a megkérdőjelezésén, viszonylagossá tételén szintén erősen dolgoznak. Addig akarják hígítani a többségi kultúrát, míg az elfogadhatóvá nem válik a bevándorolt kisebbségeknek, miközben folyamatosan „érzékenyítik„ a többségi társadalmat, hogy történelmileg érezze kínosnak, kirekesztőnek, ezért ne vallja meg saját értékeit, kultúráját. Például a keresztény gyökereket és kulturális hátteret, mely Európában – akár akarjuk, akár nem – egybefonódik az állami léttel és a nemzeti önazonossággal. Ez a keresztény háttér pedig, már amennyiben megvallják, összeegyeztethetetlen a bevándorlás fő vallásának számító iszlámmal: vagy templom, vagy mecset. Lehet, hogy egy érzékenyítő Coca-Cola-reklámban megfér egymás mellett a kettő, de a valóságban nem – sorolta Szánthó Miklós.