– Minden csap nyitva, gyújtás bekapcsolva, a kiegyenlítőmű kissé faroknehéz, jól be vagyok kötve, szemüvegen keresztül jól látok, indulhatunk! – idézte fel a 96 éves Frankó Endre nyugalmazott főhadnagy a RepTárban a Messerschmitt Bf 109-es vadászgép ünnepélyes tárlatnyitóján azt a mondókát, amellyel repülései előtt ellenőrizte, hogy minden rendben van-e a felszálláshoz. A Magyar Királyi Honvéd Légierő 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő-ezred utolsó élő pilótája a Magyar Nemzetnek elmondta: már csak a név említése is komoly élményt jelent. – Van, aki csak tudomásul veszi, de nekem nagyon komoly emlékeket jelent az a szó, hogy Messerschmitt – jegyezte meg Frankó Endre. Arra a kérdésre, hogy milyen volt repülni a Messert – ahogy a német típust a pilóták egymás közt hívták –, azt mondta: szavakba nem tudja foglalni, az élményt élni kell, nem elmesélni. – Aki egyszer megkóstolta a repülést, az egész életére szeretni fogja, bármilyen előzményei is voltak – tette hozzá.
Lengyel sasok
– Országos szenzáció a Szolnokon látható Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgép – jelentette be a repülőmúzeum ügyvezető igazgatója a keddi sajtótájékoztatón. Kovács Ákos háláját fejezte, ki, hogy a 2017 óta a krakkói repüléstörténeti múzeummal ilyen szintre emelkedett a kapcsolat. – Tavasszal merült fel, hogy kölcsönkérjük a gépet a lengyel múzeumtól, és meglepetésünkre azonnal nyitottak voltak az ötletre, amit a lengyel honvédelmi miniszter aláírásával is támogatott – számolt be a közös kiállítás kialakításáról. Az ügyvezető igazgató hozzátette, hogy a jövőben további együttműködés várható a két intézmény között.

Fotó: Teknős Miklós
Katarzyna Zielinska, a krakkói székhelyű Lengyel Repülési Múzeum kulturális vezetője méltatta a két ország és a két repüléstörténeti intézmény közötti kapcsolatot. A krakkói intézmény vezetője azt kérte: vigyázzanak erre a gépre, mert a lengyeleknek is nagyon fontos a történelem e darabja.
A sajtótájékoztatóan elhangzott: a Szolnokra hozott piros 3-as jelzésű gépet a regensburgi repülőgépgyárban készítették. A levéltári adatok alapján a most kiállított Bf 109G–6-ost RQ+DS hívójellel 1944. május 10-én vagy 11-én repülték be, majd nem sokkal később áthelyezték a Luftwaffe 2/JGr West alakulatához a lengyelországi Jarowcébe. Ernst Pleiness őrmester 1944. május 28-án egy gyakorlórepülés során kényszerleszállást hajtott végre a géppel a Trzebun tóra. A pilóta meghalt, nem sokkal később a holttestét kiemelték, a roncs pedig 55 évig pihent a tó fenekén. A gép maradványait 1999-ben emelték ki, és a Lengyel Sasok Alapítvány restaurálta. A Messer alkatrészeinek kilencven százaléka eredeti, a többi utángyártott.