Dráma a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen

A színészkedés, a zene vagy a rendezés iránt érdeklődő fiatalokat igyekszik a pedagóguspálya felé vonzani új tanárképzésével a Pázmány Péter Katolikus Egyetem. A tervek szerint kimondottan gyakorlatorientált, tíz féléves szak indítása hozzájárulhat a pedagógushiány enyhítéséhez, hiszen várhatóan olyan felvételizők körében is népszerű lesz, akik korábban elsősorban művészeti szakokat céloztak meg, és nem gondolkodtak azon, hogy tanárnak álljanak.

Csókás Adrienn
2020. 02. 10. 6:24
null
Saját társulatuk is van, ez a Boldog Özséb Színtársulat Fotó: AKOS PILLO Forrás: Facebook
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Izgalmas lehetőséggel bővül a leendő pedagógusok képzési palettája a felsőoktatásban. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Vitéz János Tanárképző Központja dráma- és színházismeret tanári osztatlan nappali képzést indít Budapesten, amelyre a mostani felvételi időszakban már jelentkezhetnek az érdeklődő fiatalok. Az itt végzett pedagógusok taníthatnak általános és középiskolában, illetve az alapfokú művészetoktatásban, továbbá a felnőttképzésben, az OKJ rendszerű színész szakképzésben, sőt a művészetközvetítés egyéb területein, például múzeumokban, kulturális intézményeknél, színházaknál is dolgozhatnak a diplomaszerzést követően.

– A PPKE olyan egyedi szakmai programot tud kínálni ezen a képzési területen, amelyben hangsúlyosan megjelenik a vallási-egyházi ünnepekhez, a helyi közösségek vallási szokásaihoz kapcsolódó hagyományápolás, közösségépítés továbbörökítése is. Vannak olyan tantárgyak, amelyek a jeles napok, a misztériumjátékok vagy éppen a históriás és népénekek témakörét dolgozzák fel – mondta el az induló kurzusról lapunknak Kaposi József, a PPKE Bölcsészettudományi Karának oktatója. A kétszakos formában felvehető képzés nyolc tanulmányi félévből, továbbá két szemeszter egyéni iskolai gyakorlatból áll. Párosítható többek közt magyartanári, történelemtanári, nyelvtanári vagy épp kommunikációtanári szakokkal is – magyarázta az oktató, hozzátéve: a felvételizők számíthatnak alkalmassági vizsgára, amely során egy látott előadásról kell beszélgetniük, majd egy választott prózai vagy verses szöveget elő is kell adniuk. A drámából tett érettségi viszont kiváltja a vizsga ezen részét.

Saját társulatuk is van, ez a Boldog Özséb Színtársulat
Fotó: Facebook

Az új szakon a téma elismert oktatói, illetve a drámapedagógia és színházi nevelés terén közismert szakemberek tanítanak majd. Az egyik ilyen neves szakember Eck Júlia, akitől megtudtuk, hogy tanulmányaik ideje alatt, az iskolai gyakorlat mellett színházi gyakorlaton is rész vesznek a diákok, akiket aktívan bevonnak a kurzus végleges formájának kialakításába is. – A dráma- és színházismeret-tanári szak még újnak számít az osztatlan pedagógusképzés palettáján, noha az előzményei egészen az 1980-as évekig nyúlnak vissza. A képzés nagyrészt gyakorlati kurzusokból fog állni, amelyek között nemcsak zene, tánc, mozgás, színjáték, bábjáték, improvizáció és drámapedagógia, hanem szerkesztési, dramatizálási és rendezői gyakorlatok is szerepelnek. Minden ismeretkört gyakorlati tevékenységbe ágyazunk, és félévente workshopokat is tervezünk – fogalmazott az oktató.

A Pázmányon egyébként kimondottan nagy hagyománya van a drámának, 2002 óta saját társulatot is működtet az egyetem, amelyet még tanársegédként Medgyesy S. Norbert hívott életre. A ma már a Történelemelméleti tanszéket vezető docens által megszervezett Boldog Özséb Színtársulat igen sikeres: közel százhúsz egyetemi hallgató szereplésével olyan színdarabokat, barokk iskoladrámákat és népi játékokat mutatnak be, amelyek nemcsak más egyetemek és művelődési házak színpadán, hanem színházakban is megállják a helyüket, léptek már fel többek között a Nemzeti Színházban is. – Az egyetem nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a munka során a hallgatók az előadott darabok színház-, zene- és művelődéstörténeti, továbbá drámaelméleti hátterét is megismerhessék. Többször is előfordult például, hogy az együttes a mű első, eredeti előadási helyére vitte vissza az adott iskoladrámát vagy nyelvemléket, például Csíksomlyó, Nyitra, Zágráb színpadaira – hangsúlyozta Medgyesy S. Norbert.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.