Közúti veszélyeztetés Karácsony módra

Súlyos balesetekhez és tragédiákhoz vezethet a Karácsony Gergely irányította főváros hanyagsága. Nem elég, hogy intézkedéseikkel megbénítják a metropoliszt, még a kötelezően elvégzendő karbantartási munkálatokat sem hajtják végre a gondjaikra bízott utakon. Emellett a budapesti baloldali vezetés által kiemelten támogatott biciklisek is joggal méltatlankodnak a töredezett, buktatókkal teli és elmosódott felfestésű bicikliutakon.

2022. 08. 17. 5:55
20200828 MN Budapest Nagykörút kerékpársáv autósok, motorosok Magyar Nemzet fotó:Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éles szemmel is nehezen vehető észre a sok záróvonal, a zebra vagy éppen a sávokat jelölő terelővonalak Budapest útjain. Még az olyan kiemelten forgalmas helyeken sem látható rendesen a felfestés, mint a Nagykörút. Mindez annak köszönhető, hogy az elmaradt felújítások miatt az útburkolati jelek szinte teljesen elkoptak. A jelenség azért különösen veszélyes, mert kanyarodás közben az autók – szándékuk ellenére – könnyen másik sávba csúszhatnak. Így az irányjelzés elmaradása miatt a szabályosan közlekedőket megtéveszthetik, ami összeütközéshez vezethet. Pető Attila KRESZ-szakértő a Metropolnak elmondta, hogy

sok helyen a lámpás útkereszteződésekben sem látszik a zebra, ami abban az esetben lehet rendkívül veszélyes, ha valamiért sárgán villognak a jelzőlámpák. Mivel az ilyen helyeken nem kötelező kitenni gyalogátkelőhelyre figyelmeztető táblát, bármikor előfordulhat, hogy sem a vezető, sem a gyalogos nem tud a zebra jelenlétéről. 

A közútkezelő azonban az erodálódott útburkolati jelek karbantartását nem hanyagolhatná el, ugyanis jogszabály kötelezi a hibák, a kopások kijavítására. A törvény értelmében ezeket a felfestéseket tisztán, jól látható állapotban kell tartani, különös tekintettel azokra, amelyek valamilyen kötelezettségre hívják fel a járművezetők figyelmét. A szakértő megjegyezte, az autósokat gyakran figyelmeztetik és bírságolják a záróvonal átlépése miatt. Ez igazságtalan abban az esetben, ha nem tehetnek a szabályszegésről, mivel nem látták a jelölést annak kopása miatt.

Pető Attila hozzátette, ha egy külföldi vagy vidéki közlekedő érkezik a fővárosba, a nem látszó jelölések miatt nem tudhatja biztosan, merre kell mennie, és csak a szerencse menti meg a balesettől.

Értetlenségét fejezte ki amiatt is, hogy az egyébként fontos, de nem a baleset elkerülését megakadályozó mozgássérült parkolóhelyeket rendre felfestik, de a létfontosságú terelővonalak, záróvonalak, zebrák jelölése elmarad.

A szakértő szerint az utak rendben tartásának három felelőse lehet: az országos Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Budapest Közút Zrt., és akadnak önkormányzati kezelésben lévő utak is. Budapesten a legforgalmasabb útvonalak, ahol a tömegközlekedés járművei is menetrendszerűen közlekednek, többnyire a fővárosi közút kezelésébe tartoznak. Ők festették fel az egyébként átgondolatlanul kijelölt biciklisávokat, ám úgy tűnik, hogy nem jeleskedtek ennyire a főként az autósoknak szóló útburkolati jelek javításában, nem is beszélve a zebrákról.

De a felfestett bicikliutak minőségében sincs sok köszönet: az Üllői úton rendszeresen biciklivel közlekedő munkatársunk a Ludovika előtt inkább az egyébként széles járdára tekert fel, mert annyira hepehupás és töredezett aszfaltú a biciklisáv. Ezenkívül nyár elején levették a buszok számára kijelölt sávból a kerékpár piktogramját a közúti tábláról, tehát az úttesten még a biciklisták közlekedését sem támogatta a főváros. Augusztus 15. óta pedig az Üllői úti szakaszon ismét jár a hármas metró, így már nincs szükség a sűrített menetrendű metrópótló buszra, ennek ellenére a közúti tábla még mindig nem teszi lehetővé a biciklik használatát a külső sávban.

A Nagykörúton sem fenékig tejfel a biciklisek élete, mert sok dolog gátolja a folyamatos haladásukat. A Blaha Lujza tér és a Dohány utca közti szakaszon a Nyugati felé rendszeresen úgy parkolnak a buszok az ott lévő szálloda előtt, hogy a biciklisták csak a belső sávban tudják kikerülni azokat, ahol viszont az autók jönnek. A lámpák hangolása sem mindig megfelelő. Csúcsidőben hétköznap a Wesselényi utca kereszteződésében, amikor el lehet indulni, a lámpa után nagyon meg kell tekerni a bringát, ha a következő, Dob utcai kereszteződésben még el akarjuk érni a zöld lámpát. Ezután pedig még tempós tekerés esetén is szinte mindegyik lámpa pont az orrunk előtt vált pirosra.

A másik irányban a legtöbb gondot a rakodást végző autók okozzák, különösen a Nyugati és az Oktogon között. Itt is a biciklisáv elhagyására kényszerülnek a tekerők, fékezésre kényszerítve ezzel az autósokat, ami komoly balesetveszélyt okozhat.

Borítókép: Kerékpáros haladna a Nagykörút "jó levegőjű" bicikliútján a mindennapos dugóban (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.