A mesterséges intelligencia kiegyenlítheti a társadalmi különbségeket

A mesterséges intelligencia a projektalapú oktatás nélkülözhetetlen részévé fog válni, mert nagyságrendekkel használhatóbb a hagyományos képzési formáknál – fogalmazott Németh István, a Pannon Egyetem stratégiai rektorhelyettese. Úgy vélte, az eszköz segítségével csökkenthetők a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó különbségek mind az oktatásban, mind a munka világában. Fontosnak tartotta azt is, hogy a ChatGPT segíti a diákok pályaorientációját teljesítményük értékelésével.

2023. 05. 02. 5:23
Close,Up,Of,A,Little,Girl,(kid),Looking,At,Some
1152620264 Close up of a little girl (kid) looking at some futuristic holograms. Concept: Technology, future, graphics Forrás: Shutterstock
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már akkreditálták a mesterséges intelligenciát (MI) használó képzési formát a magyarországi felsőoktatásban – jelentette ki Németh István fizikus, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ stratégiai rektorhelyettese az MCC Scruton által rendezett Mesterséges intelligencia az oktatásban című pódiumbeszélgetésen. 

Szerinte az MI a projektalapú oktatásba építhető, mert a hagyományos, könyvből felolvasós tanításnál a program által nyújtott szolgáltatások ezerszer jobban el tudják végezni ezt a feladatot. 

Úgy vélekedett, hogy nem kell félni a ChatGPT-től, mert ez olyan eszköz, ami egy új evolúciós szintre tud emelni minket, csak meg kell tanulnunk, hogyan éljünk együtt vele. Hozzátette, lehetőségként kell tekinteni rá és azt vizsgálni, hogy mit lehet kihozni belőle. Szerinte azon érdemes gondolkodni, hogy a ChatGPT által létrehozott anyagot hogyan állítsák össze, mivel a program az adatgyűjtést, a gépelést és a könyvtárazást is elvégzi. – Az ember nem fog kikopni, csak átalakul a szerepe – fűzte hozzá. 

Hangolni akarom a rendszert, sózni, borsozni, paprikázni, hogy az olyan legyen, amilyet szerettem volna

– fogalmazott.

Kitért arra is, hogy jelenleg egy olyan innovatív tanulási rendszert építenek, ahol szakosodott tesztmérnököket képeznek high-tech eszközökkel. A képzés során a diákoknak projekteket kell megoldaniuk, amiért részkrediteket kapnak, amelyekből később kialakul egy végeredmény, és ennek alapján jut a tanuló valamilyen végzettséghez. A rektorhelyettes hangsúlyozta: nem szakmákban gondolkodnak, hanem szakmacsoportokban, amelyek tantárgyai hasonlítanak egymásra. Így például ha egy hallgató gépészmérnöknek jelentkezett, de folyamatosan elektronikai jellegű projekteket választ, a végén mechatronikai mérnökként fog diplomázni. 

– Nincsen lemorzsolódás, a fiatalnak egy folyamatos pályaorientációt adunk és segítjük megtalálni a saját hangját 

– fejtette ki Németh István.

Mint fogalmazott: a hallgatók sokféle területről összetevődő csoportokban dolgoznak a projekteken és a mesterséges intelligencia figyeli a választásaikat, amelyek alapján megállapítja, hogy mik a gyengéik, illetve az erősségeik. A tanár karmesterként vezényli a csapatot, a diákoknak pedig a végén egy megvalósítható terméket kell alkotniuk. Az oktatás célját azzal érik el, hogy

a hallgatók tudatosan használják a rendszert, amiben a ChatGPT és a hasonló programok segítenek a tanároknak az anyagok összeállításában és rendszerezésében. A diákok ezeket felhasználva végezhetik a saját projektjeiket, miközben megtanulnak egymással kommunikálni, a problémákat megosztani és megoldani 

– részletezte a rektorhelyettes. Mint mondta: ha ez összeáll a gazdász, a mérnöki és az informatikai területen is, akkor le tudnak kódolni vele egy miniéletet.

Szót ejtett arról is, hogy az MI kifejlődésében közvetlenül érintett lesz a munkahelyek 15 százaléka, az emberi készségeknek a fele, továbbá a munkaerő-állomány nyolcvan százaléka is. – Látható az a nyomás, amit az MI alkalmazása kifejt, de felfedezték a benne rejlő rengeteg lehetőséget is, a kérdés azonban az, hogy meg tudják-e oldani a felvetett problémákat – mutatott rá Németh István. Felidézte azt a kutatást, amely szerint a különböző MI-megoldások a formális végzettséget szerző embereket jóval kisebb mértékben tudták termelékenyebbé tenni a munkaerőpiacon, mint az értelmes, de formális oktatáson végig nem menő embereket.

 A két csoport a végén nagyon közel tudott egymáshoz kerülni, azaz kiegyenlítődtek a társadalmi különbségek 

– vonta le a következtetést a rektorhelyettes.

Setényi János (Forrás: Facebook)

Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója, a beszélgetés házigazdája, egy friss ChatGPT-élményéről is beszámolt, amikor az egyetemről készülő tanulmánykötetének egyik fejezetét íratta meg az eszközzel két perc alatt. Ezután az igazgatónak másfél óráig tartott átírni a ChatGPT által alkotott szöveget, mire az elkészült a megfelelő színvonalon. Következtetésként azt vonta le, hogy a „rabszolgamunkát” az alkalmazás kiiktatta, ő inkább olyan szakácsnak érezte magát, aki kapott egy készételt, és ahogy Németh István már korábban utalt rá, csak a finom dolgokat kellett rászórnia. Ezt azzal egészítette ki, hogy 

jelenleg négy olyan kínai ChatGPT-szerű eszközt próbálgat, amelyek már tudnak verset írni, zenét szerezni, illetve képet alkotni. 

Támogatta a ChatGPT használatának bevezetését az oktatásban, de azt követelte meg a diákjaitól, hogy az eszköz alkotta szövegeket alakítsák át jobb minőségűekké, mert a program által írt puszta szöveget nem tartja elfogadhatónak. Kiemelte, emiatt másképp kell értékelni a dolgozatokat, és ami eddig hármas vagy négyes osztályzatot ért, az most csak kettes, jobb érdemjegyet csupán a nagyobb hozzáadott értékű komplexitásokra volna szabad adni. 

A mesterséges intelligencia jövőjéről úgy vélekedett, hogy az MI-alapú rendszerek emberibbek lesznek, de soha nem válnak igazi emberekké, ugyanis nem tudnak komplex módon érzelmekkel egybevetve gondolkodni.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.