Már akkreditálták a mesterséges intelligenciát (MI) használó képzési formát a magyarországi felsőoktatásban – jelentette ki Németh István fizikus, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ stratégiai rektorhelyettese az MCC Scruton által rendezett Mesterséges intelligencia az oktatásban című pódiumbeszélgetésen.
Szerinte az MI a projektalapú oktatásba építhető, mert a hagyományos, könyvből felolvasós tanításnál a program által nyújtott szolgáltatások ezerszer jobban el tudják végezni ezt a feladatot.
Úgy vélekedett, hogy nem kell félni a ChatGPT-től, mert ez olyan eszköz, ami egy új evolúciós szintre tud emelni minket, csak meg kell tanulnunk, hogyan éljünk együtt vele. Hozzátette, lehetőségként kell tekinteni rá és azt vizsgálni, hogy mit lehet kihozni belőle. Szerinte azon érdemes gondolkodni, hogy a ChatGPT által létrehozott anyagot hogyan állítsák össze, mivel a program az adatgyűjtést, a gépelést és a könyvtárazást is elvégzi. – Az ember nem fog kikopni, csak átalakul a szerepe – fűzte hozzá.
Hangolni akarom a rendszert, sózni, borsozni, paprikázni, hogy az olyan legyen, amilyet szerettem volna
– fogalmazott.
Kitért arra is, hogy jelenleg egy olyan innovatív tanulási rendszert építenek, ahol szakosodott tesztmérnököket képeznek high-tech eszközökkel. A képzés során a diákoknak projekteket kell megoldaniuk, amiért részkrediteket kapnak, amelyekből később kialakul egy végeredmény, és ennek alapján jut a tanuló valamilyen végzettséghez. A rektorhelyettes hangsúlyozta: nem szakmákban gondolkodnak, hanem szakmacsoportokban, amelyek tantárgyai hasonlítanak egymásra. Így például ha egy hallgató gépészmérnöknek jelentkezett, de folyamatosan elektronikai jellegű projekteket választ, a végén mechatronikai mérnökként fog diplomázni.
– Nincsen lemorzsolódás, a fiatalnak egy folyamatos pályaorientációt adunk és segítjük megtalálni a saját hangját
– fejtette ki Németh István.