Rendben és eredményesen zajlanak az érettségi vizsgák, semmiféle fennakadás eddig nem volt – hangsúlyozta Maruzsa Zoltán a műsorban, majd emlékeztetett arra, hogy múlt kedd este elterjedt, hogy kiszivárogtak a történelemfeladatok, de a hír nem volt igaz, hasonló eset minden évben előfordul. A Belügyminisztérium köznevelési államtitkára arra is felhívta a figyelmet, hogy noha korábban az érettségi bojkottjára hívtak fel, de több mint 22 ezer pedagógus jelentkezett az érettségivel kapcsolatos feladatok ellátására.
A most érettségizők középiskolai tanulmányaik egy jó részét a pandémia miatt digitális tanrendben töltötték, és Maruzsa Zoltán úgy látja, ez az időszak nem múlt el nyomtalanul, de a mérési eredmények romlást nem mutattak.
Meglátása szerint inkább a fiatalabbaknál hagyhatott mélyebb nyomokat a járvány, de a 18 évesek mar jól tudták használni az online eszközöket. A felvételiknél a könnyítésekről azt mondta az államtitkár: nincs arra adat, hogy emiatt minőségromlás fenyegetne. Mint fogalmazott, a kötelező emelt szintű érettségit azért vezették be, hogy pozitív hatást hozzon, de csökkentette a felsőoktatás bemenetét és nem növelte a kimenetét. A nyelvvizsga-kötelezettség eltörlése pedig szerinte erősíteni tudja a kimenetet, mert nem fognak beragadni az oklevelek.
– A nemzetközi mérések szerint a magyar lakosság nyelvtudásszintje bővül, de elégedettek nem lehetünk. Az egyik legnagyobb negatívum a motiváció hiánya, a tanulók nagy része nem elkötelezett a nyelvtanulás iránt – mondta. Az érettségi vizsgáknál 2024-től jönnek változások, de Maruzsa Zoltán szerint ezek nem módosítják alapvetően a megszokott számonkérést. Az egyik az lesz, hogy a magyarérettségin a jelenlegi szövegértésen alapuló feladatok mellett megjelennek a tárgyi tudást igénylők is.
Tudom, hogy ennek megítélésében megosztottak a tanárok is, de ettől nem változik meg alapjaiban a kompetenciaalapú érettségi, ami bevált
– fejtette ki. A másik változás a természettudományos tárgyakat érinti, itt lehetőség lesz projektmunkára is, ez szerinte sikertörténet lehet. Tavaly óta megjelent a természettudományos mérés is, és már negyedik évfolyamtól évente mérik a diákok teljesítményét. Maruzsa hozzátette: elképesztő mennyiségű adatbázis lesz, a tanulók előrehaladása megfogható lesz, és visszajelzést ad az intézményben folyó munkáról. Ezáltal az intézményvezetők láthatják a saját és az országos adatokat, és követhetik, hogyan fejlődnek az évfolyamok és a diákok, a vezetők be tudnak avatkozni a mérések alapján.