A főváros úthálózatával sem foglalkozik Karácsony

A Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat az elmúlt években egyre kevesebb pénzt költött az útfelújításokra. A kampány közeledtével azonban ismét emelkedni kezdett az út- és hídfelújításokra félretett pénz mennyisége. Folyamatosan romlik a fővárosi utak minősége, pedig rengeteg pénz ment el a tavalyi évben kátyúk betömésére.

2024. 04. 10. 5:47
Dugó a pesti rakparton Forrás: Gábor Márton
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat az elmúlt években egyre kevesebb pénzt költött az útfelújításokra. Míg 2020-ban még 3,3 milliárd forintot kapott a Budapest Közút Zrt az útfelújításokra, addigra ez az összeg 2023-ra mindössze 281 millióra csökkent. A kampány közeledtével ismét emelkedni kezdett az út- és hídfelújításokra félretett pénz mennyisége, a 2024-es évre ez az összeg 904 millió forintra nőtt. 

Mindeközben a főváros tavaly soha nem látott összegeket költött az élet- és balesetveszélyes kátyúk betömésére. A lyukak 2023-ban 536 millió forintot nyeltek el, ami a korábbi évekhez viszonyítva majdnem duplája, eközben pedig folyamatosan romlik a fővárosi utak minősége. 

Kátyúzásokra 2020-ban bruttó 300,8 millió forintot, 2021-ben bruttó 210,2 millió forintot, 2022-ben bruttó 289 millió forintot, tavaly pedig már 536 millió forintot költött a Budapest Közút Zrt. 

Mindez annak ellenére történt, hogy Tüttő Kata főpolgármester-helyettes 2020 őszén még arról beszélt, hogy az önkormányzatnak 100 milliárd forintot kellene költenie a hidak felújítására, és persze nem felejtette el megjegyezni, hogy a mulasztás Tarlós István felelőssége, mivel Budapest „az elmúlt kilenc évben a szükséges összeg tizedét költötte a hidakra, felüljárókra”.

A korábbi főpolgármester alatt a főváros nagyságrendileg többet költött út- és hídfelújításra, alig volt olyan év, amikor ne jutott volna legalább 20 milliárd forint, miközben a főváros a mostani költségvetés töredékéből gazdálkodott.

A 2024-es költségvetés szöveges összefoglalója is kitér az útpályák romló állapotára, azt állítva, hogy jelenleg 3,3 millió négyzetméter útpálya igényel azonnali beavatkozást, a jelenleg rendelkezésre álló források mellett az úthálózat állapotában számottevő javulás elérése nem lehetséges, valamint elkerülhetetlen az egyre nagyobb mértékű romlás.

Továbbá azt is megállapítják, hogy az úthálózat általános állapotának fenntartása érdekében javasolt az elmúlt években alkalmazott nagy felületű (egy-, kétrétegű) kopórétegcsere folytatása. A 2019–2023 közötti időszakban ezzel a műszaki megoldással mintegy 150 ezer négyzetméter útpályaburkolat újult meg. 

Egyes helyeken az utak már olyan rossz állapotba kerültek, hogy a kerületi önkormányzatok újítják fel a főváros fenntartásában lévő utakat. Ez történt a XVIII. kerületben is, ahol a Nagykőrösi út egyik, balesetveszélyessé vált szakaszán. A II. kerület eközben a Szilágyi Erzsébet fasor renoválásába kezdett bele, miután megunta a városháza évek óta tartó ígérgetéseit. 

De nem a Nagykőrösi út az egyetlen olyan fővárosi útszakasz, amelynek rendbetételét magára vállalta a kerületi önkormányzat idén. A belváros szívében található Nagymező utcát az Andrássy út és a Király utca között a VI. kerületi önkormányzat saját forrásból újítja meg.

Borítólép: Dugó a Pesti alsó rakparton (Forrás: Gábor Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.