– Versenyképes és vonzó az új magyar felsőoktatás – jelentette ki a kultúráért és innovációért felelős miniszter csütörtök reggel tartott sajtótájékoztatóján, Budapesten. Hankó Balázs hangsúlyozta: a pedagógiai szakokra az idén csaknem 13 ezer embert vettek fel, kétszer annyit, mint 2022-ben.

– A magyar gazdaság igényeit kiszolgálva minden második felvett tanuló műszaki, természettudományi, mérnöki, informatikai, agrár-, orvosi, egészségtudományi, tanári, tanítói területre nyert felvételt – sorolta. A miniszter kiemelte: a tanítóképzésnél, a gyógypedagógus-képzésnél és a pedagógusképzésnél 2022-höz képest a felvettek száma megduplázódott.
Hankó Balázs kitért arra is, hogy „átbillent a mérleg”: minden második felvett vidéki egyetemre került be. – A munka mellett egyre többen kívánnak diplomát szerezni, növekszik azoknak a száma is, akik harminc év felettiek, de most jelentkeztek egyetemi képzésre – tette hozzá, majd kiemelte:
minden ötödik jelentkező harminc év feletti, azaz munka mellett képes a felsőoktatásban részt venni.
A tárcavezető beszélt arról is, hogy növekedett az intézményi autonómia: az egyetemek saját maguk dönthetnek arról, hogy mire, milyen irányba adnak pluszpontot, mennyit ér az emelt szintű érettségi, milyen sporttöbbletpontokat adnak. – Ez azt jelenti, hogy nőtt az intézményi autonómia, a versenyképesség, nagyobb lehetőségük van a jelentkezőknek és az egyetemeknek az egymásra találásra – hangsúlyozta, majd figyelmeztetett: ahány helyre jelentkezett a felvételiző, annyiféle pontja lett. – Ezért az Oktatási Hivatal folyamatosan áll rendelkezésre, hogyha a felvételizőnek kérdése van a pontszámokkal kapcsolatosan – hangsúlyozta.
Lapunk kérdésére Hankó Balázs kifejtette, miképpen tud hozzájárulni a modellváltó egyetemek nemzetközi sikere a magyar diákok itthon tartásához. Szerinte a magyar egyetemek nemzetközi szinten is versenyképesek, hiszen már 12 hazai intézmény szerepel a világ egyetemeinek legjobb öt százalékában. A miniszter rámutatott: a felsőoktatást az segíti elő, hogy nemzetközi erőtérben is versenyképesek legyenek a magyar egyetemek.
Ha a versenyképes tudás itthon is megszerezhető, akkor a másik lényeges eleme a modellváltásnak az az, hogy összeépülnek, összefonódnak a magyar gazdaság szereplőivel, ami rögtön átvezet a magyar munkaerőpiacra is
– magyarázta.