– A kormány nemrég hozott rendelete jelentős lépés a diákok mentális egészségének védelme érdekében, amely szigorúan szabályozza az okoseszközök – különösen a mobiltelefonok – használatát az iskolákban – olvasható a Mathias Corvinus Collegium (MCC) lapunk számára eljuttatott állásfoglalásában. A Hal Melinda kutatásvezető és Pöltl Ákos szakértő által jegyzett kommünikében rámutatnak: az intézkedés célja, hogy a tanulásra és a személyes kapcsolatokra helyezze a hangsúlyt, amit számos tudományos kutatás és nemzetközi példa is alátámaszt.
Az UNESCO 2023 júliusában kiadott jelentése szerint az okostelefonok jelenléte az iskolákban jelentősen rontja a diákok figyelmét, tanulási képességeit, és növeli az online zaklatás esélyét.
Azokban az országokban, ahol az okostelefonokat kitiltották az iskolákból, az iskolai eredmények jelentősen javultak. A jelentés egyértelműen fogalmaz:
Az okostelefonokat ki kell tiltani az iskolákból, hogy ne tudják elvonni a gyerekek figyelmét, és azért is, hogy javuljanak tanulási képességeik.
A PISA 2023-as jelentése szintén megerősíti, hogy a digitális eszközök használata minden harmadik diáknál figyelemelterelést okoz, ami hosszú távon ronthatja a tanulási teljesítményt.
Az okoseszközök használata dopamint (örömet okozó hormont) szabadít fel, ami a serdülő agyban különösen addiktív hatású, és minden más iskolai tevékenységet sokkal unalmasabbá tesz. Továbbá az okoseszközök jelenléte csökkenti a diákok közötti személyes interakciókat, amelyek elengedhetetlenek a megfelelő szociális és érzelmi fejlődésükhöz. Az eszközök már elérhető közelségben is figyelemelterelést okoznak, ezért nem elég azokat csak az iskolatáskában tartani – az iskolai órák alatt teljesen elzárva kell lenniük.
– Az új rendelet tehát nem csupán egy szabályozás, hanem egy fontos lépés a diákok mentális egészségének és tanulmányi eredményeinek javítása érdekében.
Az okoseszközök korlátozása hozzájárulhat ahhoz, hogy az iskolákban újra a tanulás és a személyes kapcsolatok kerüljenek előtérbe – összegeznek az MCC-s szakemberek.