Csak a biztonságosabb módon léphetünk be a közszolgáltatásokat nyújtó állami szervek ügyintéző felületére január 16-tól. A nemsokára megszűnő ügyfélkapus beléptetésnél csupán egyetlen azonosító (név) és jelszó kombinációjára van szükség, ez pedig nem elég biztonságos.
Az Ügyfélkapu+ új, úgynevezett kétfaktoros beléptetése jócskán megnehezíti az illetékteleneknek a bejelentkezést, hiszen adott esetben hiába szerezték meg a felhasználónevet és a jelszót, az nem lesz elég.
A második védvonal ugyanis egy applikációs azonosítás, amely a felhasználó birtokában lévő mobileszközzel végezhető el. A változás csak a belépést érinti, míg az állami oldalakon (mint a Magyarorszag.hu, a Tarhely.gov.hu vagy az Eeszt.gov.hu) az eddig ismert módokon lehet ügyet intézni továbbra is.
Így kell váltani – lépésről lépésre
Az Ügyfélkapu+ mellett egy úgynevezett autentikátort, vagyis hitelesítő applikációt is használni kell az azonosításhoz. Nem baj, ha ez nem hangzik ismerősen, valójában a legtöbb okostelefonra gyárilag telepítenek ilyen applikációt, például a Google Hitelesítőt. Ha ez még sincs a telefonon, le lehet tölteni, ahogyan a NISZ Hitelesítőt vagy a Microsoft Authenticatort is.
Az Ügyfélkapu+ igénylése néhány lépésben elvégezhető. A megszokott módon be kell lépni a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül, majd az Ügyfélkapu+ igénylése gombra kattintani. Ezután a képernyőn megjelenő QR-kódot a telefonnal beolvasva, egy hat számjegyű kód jelenik meg, amit be kell írni a regisztrációhoz. A lépések az alábbi videón is megnézhetők.
Arra érdemes figyelni, hogy a hitelesítő app harminc másodpercenként új kódot generál, tehát, ha már új kódot látunk a telefonon, ne írjuk be az előzőt, mert nem fog működni.
Digitalizálódó állampolgárok
Az állami ügyintézést nyújtó weboldalakra a Digitális Állampolgár (DÁP) alkalmazással is be lehet lépni, de ennél jóval többet nyújt: lehetővé teszi az állampolgárok számára, hogy online intézhessék a különböző hivatalos ügyeiket és hozzáférjenek a közszolgáltatásokhoz. Célja, hogy megkönnyítse a közszolgáltatások igénybevételét és elősegítse az ügyintézést a digitális térben. Jelenleg alkalmas hivatalos rendőri igazoltatásra, és bemutatható rajta az erkölcsi bizonyítvány, de a szolgáltatás folyamatosan bővül majd.
Ahogyan Rogán Antal az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt nemrégiben kifejtette, 2025-ben elindul a digitális gépjármű-ügyintézés is, és egy későbbi időpontban a családi életeseményeket is lehet a DÁP-pal intézni. Megújul majd az e-papír intézményrendszere is, így az államnál elindított ügyek intézése szintén egyszerűsödik és folytatható a DÁP-os azonosítás segítségével.
Az ilyesféle alkalmazásoknál, fejlesztéseknél felmerül a kérdés, miként garantálható a felhasználók adatainak biztonsága. Erről a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter kifejtette, hogy a digitalizáció területén az állam feladata kialakítani a megfelelő szabályozást, garantálni a biztonság kereteit és elvégezni a szolgáltatások széles körű digitalizációját. – Az adataink széles körben megvannak az államnál, egyetlenegy új adatot nem keletkeztetünk a DÁP-pal. Csak olyan adatokat használ az állampolgár és bocsátunk egyszerűbben a rendelkezésére, amelyek mind megvannak az államnál” – hangsúlyozta Rogán Antal.