Jövő év elejétől megszűnik a magyarországi állampolgárok online ügyintézéséhez használt Ügyfélkapu. Megijedni nem kell, a szolgáltatás ugyanúgy elérhető lesz, csak ezentúl nem az eddig megszokott módon tudunk belejelentkezni a jól ismert felületre – írta a Világgazdaság. Mindjárt két lehetőségünk is van rá, az egyik a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás, a másik pedig az Ügyfélkapu+.
Az ok egyszerű, a mostani bejelentkezési mód már nem felel meg az Európai Unió által előírt szabályozásnak, vagyis biztonsági okok miatt kell megszüntetni. Az EU ugyanis az ilyen jellegű személyes adatok kezeléséhez megköveteli a kétlépcsős azonosítást. Ez nem ismeretlen a felhasználónak, aki online intézi banki ügyeit. Az Ügyfélkapu+ lényegében nem más, mint az eddigi Ügyfélkapu kétlépcsős azonosítással.
A változás év elején indul, de nem az első napján. Az ügyfélkapus bejelentkezés január 15-ig elérhető, 16-ától azonban már csak az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás segítségével tudunk bejelentkezni.
A kétlépcsős azonosítás úgy működik, hogy bejelentkezéskor egy számsort küld a rendszer a felhasználó telefonjára, melynek megadásával tud bejelentkezni az illető. Ehhez szükség lesz egy hitelesítő alkalmazásra.
Erre többféle megoldás is létezik. Ha valaki nem bízik saját digitális készségeiben, akkor természetesen személyesen is felkeresheti valamelyik kormányablakot, ahol segítenek neki beállítani.
A többség azonban valószínűleg az online beállítást preferálja. Ehhez először is be kell lépnünk a korábban megszokott módon az Ügyfélkapura (tehát január 15. előtt meg kell tennünk), és ott igényelni az Ügyfélkapu+-t. Ez egy ingyenes művelet, semmilyen papírt nem kell kitölteni hozzá. Viszont itt már szükségünk lesz a hitelesítő alkalmazásra.
A hitelesítő alkalmazások (más néven authenticator) skálája igen széles. A hivatalos tájékoztató oldal az Androidosoknak a Google Authenticatort vagy a Microsoft Authenticatort, az iOS eszközzel rendelkezőknek pedig a Microsoft Authenticatort ajánlja, de jó erre a célra a mindkét platformon elérhető Authy is. Az okoseszközzel nem rendelkezők a Totp.app weboldali alkalmazást használhatják.
Ha megvan az alkalmazásunk, valamint a gépünk és a telefon is online van, akkor indulhat a folyamat. Az Ügyfélkapu+ igénylésekor megjelenik egy QR-kód, ezt kell beolvasunk a hitelesítő alkalmazással, ami generál nekünk egy kódot, ezt beírva tudunk regisztrálni.
Fontos tudni, hogy a hitelesítő alkalmazások biztonsági okokból bizonyos időközönként új kódot generálnak, így figyelni kell rá, hogy a kód beírása és elmentése azelőtt megtörténjen, hogy új kódot kapunk.
Ha elsőre nem sikerül, ne szegje kedvünket, gyakran előforduló jelenségről van szó, a hitelesítő alkalmazások velejárója, hogy egy kis kényelmet feláldozunk a biztonság oltárán. A regisztráció után kapunk egy törlőkódot is, ezt mindenképpen mentsük le valahova arra az esetre, ha később valamikor törölnünk kellene az Ügyfélkapu+ szolgáltatását.
Ha a regisztráció sikeres volt, akkor lényegében ugyanúgy, mint korábban, csak a bejelentkezési felületen immár az Ügyfélkapu+ gombra kell kattintanunk. A felhasználónév és a jelszó beírása maradt a régiben, csak plusz funkcióként a hitelesítő alkalmazást is meg kell nyitni, és az alkalmazás által generált kódot meg kell adni.
Innentől pedig a már jól ismert felületen találjuk magunkat. A kormányablakok és kormányhivatali ügyfélszolgálatok ügyfélfogadási rendje a téli szünetben változik, az aktuális helyzetről a Kormányhivatalok.hu oldalon tájékozódhatnak.