Egész nyáron motoros rendőrök ellenőrzik a szerpentineket

A közlekedési szakértők szerint a magyar motorosok nagy része nem rendelkezik megfelelő rutinnal a hegyi utakon történő közlekedéshez. A legtöbb baleset a motoros turistákat éri a szerpentineken, a száguldás szerelmesei nem ismerik a kanyargós, erdő melletti utak veszélyeit.

Végh Attila
2021. 05. 09. 19:07
ORFK
Motorosok ellenőrzése a Mátra útjain Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napsütéses, száraz időben ezen a hétvégén is ellepték a hegyvidéki utakat a motorosok. Mint ahogyan azt korábban a Magyar Nemzet is megírta, több nógrádi, mátrai, mecseki és pilisi település polgármestere is panaszkodott, hogy a motoros szezonban száguldó, szabálytalanul közlekedők tömege lepi el a kis falvak útjait. A balesetveszélyes helyzetre az önkormányzatoknak nincs lehetőségük a motorosok kitiltásával reagálni, a közútkezelő álláspontja szerint pedig sebességcsökkentő táblákkal vagy útburkolati, lassító bukkanók telepítésével nem lehet megoldani a helyzetet. Az utóbbi újabb baleseti forrás: ha egy, az útszakaszt nem ismerő, száguldó motoros lassítás nélkül hajt rá egy fekvőrendőrre, abból hatalmas bukás lehet.

Az egyetlen megoldás a folyamatos, egész nyáron, egész motoros szezonban tartó állandó rendőri ellenőrzés, mely az Országos Rendőr-főkapitányság szerint biztosítható.

A hegyi utakon ezért minden hétvégén ott lesznek a rendőrök, ahol lehet, motoros járőrök, mert a tapasztalatok szerint a motoros társadalom az ő tanácsaikat fogadja el leginkább,

ráadásul a motoros rendőrök képesek arra, hogy a szabálytalan, a rendőri intézkedés alól magát kivonó, menekülő járművezetőt utolérjék és felelősségre vonhassák. A motoros rendőrök megjelenése már önmagában is egy visszatartó erő, a sebességmámorra vágyó motorosok visszavesznek a tempóból, ha tudják, bukósisakos rendőrök ellenőrzik az utakat. Jelenleg ez az egyetlen megoldás a probléma kezelésére.

Motorosok ellenőrzése a Mátra útjain

Az Egri- és a Gyöngyösi Rendőrkapitányság, valamint a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság forgalom-ellenőrző alosztályának közlekedésrendészeti járőrei felelnek a mátrai ellenőrzésekért. Kovács Péter törzszászlós, szolgálatirányító parancsnok szerint amint beköszöntött a jó idő, folyamatosan, megerősített létszámban jelen vannak a Mátrában a motoros rendőrök. Hétköznapokon is sűrűbbre szervezték a szolgálatokat, hétvégenként viszont kiemelten fontos, hogy a motoros rendőrök akár több helyen is megmutassák magukat a mátrai szerpentineken. A rendőrök szerint az egyenruhás motoros jelenlétének gyorsan híre megy. Hozzátették, ez nem baj,

a rendőrség nem büntetni akarja a gyorshajtókat, hanem abban bíznak, hogy a személyes jelenlétet tapasztalva a motorosok a gázkaron is lazítanak, ezzel csökkentik a sebességet és a gépeik, a lakosság nyugalmát szintén nagyon zavaró motorhangjának erejét is.

Emiatt speciális műszerekkel is megmérik az ellenőrzés alá vont motorosok járműveinek kipufogójából kijövő decibel értékét. A hangerő erejének vizsgálatával ki lehet szűrni az engedély nélküli átalakításokat, valamint azt is, ha valaki egy kisebb kategóriájú motorkerékpár iratait használva közlekedik egy hasonló márkájú, erősebb géppel.

A kipufogó hangerejét mérik a rendőrök a mátrai utak egyik parkolójában

Lengyel János közlekedésbiztonsági szakértő, vezetéstechnikai instruktor lapunknak elmondta, a motorosok sok esetben rosszul mérik fel, túlértékelik vezetési képességeiket, nincsenek tudatában az általuk vezetett motorkerékpár teljesítményének. A rendőrséggel együtt azt ajánlja a motorosoknak, hogy mielőtt kimennek az utakra, vezetési tréningeken frissítsék, tartsák karban ismereteiket. A szakértő hozzátette, nagyon fontos a technikai felkészültség, a motorkerékpárok gumiabroncsainak és fékrendszerének vizsgálata is, a kanyargós, csúszós hegyi utakon kis sebességnél is veszélyhelyzetet okozhat a futófelület és a vészmegállító rendszer hibája.

A hegyvidéki motorozás önmagában is másfajta vezetési stílust kíván. A statisztikák szerint a legtöbb baleset áldozata nem a helyi, hanem a motoros turista. Másképpen kell kezelni egy szerpentinen a motorkerékpárt, más üléspozíciót kell felvenni, másképpen kell manőverezni hideg aszfalton és kánikulában, amikor felmelegedett a hegyi út burkolata.

A legtöbb bajt a szerpentineken az útfelületre kerülő csapadék, a hegyekből lezúduló vízmosás vagy vizes avar okozza.

Ezek jelentősen befolyásolják a fékutat és a tapadást, sosem szabad megfeledkeznie annak, aki motorra pattan a hegyekben, bármelyik kanyar után változhat az út felülete, minősége, tapadása.

Szolgálatba indulnak a nógrádi motoros rendőrök
Fotó: Police.hu

Nógrád megyében is ellenőrzik a kisebb hegyi utakat, amelyben a motoros járőrök is rendszeresen részt vesznek. A tavaszi időjárásnak köszönhetően itt is megnőtt a közúti közlekedésben részt vevő motorkerékpárosok száma. Sok motoros a közeli, rendőrök által figyelt mátrai szerpentinekből gurul át ide. Aki nem akar motoros rendőrrel találkozni, nagyot csalódik: csakúgy, mint minden hegyi úton, itt is folyamatos lesz a rendőri jelenlét a motoros szezonban.

Ez érvényes a Pécs, Komárom, Zalaegerszeg, Miskolc, Tatabánya, Veszprém, Dobogókő és Balaton környéki hegyi utakra is. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság szakemberei azt remélik, egy idő után a motorosok nagy része már a rendőrségi motorosok látványa nélkül is betartja a szabályokat. A törvényeket megszegő száguldozók komoly pénzbüntetésre, jogosítványuk bevonására is számíthatnak, ráadásul a folyamatos jogsértések következményeként a hatóság, mint az elkövetett törvénysértés eszközét, a motorkerékpárt is lefoglalhatja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.