Az eredetileg zártra tervezett ülés a vezérezredes kérésére kezdődött nyíltan, Benkő Tibor a sajtó jelenlétében számolt be a májusi csehországi és a júniusi kecskeméti Gripen-, valamint a múlt heti szolnoki gyakorlórepülőgép-baleset eddigi információiról.
Kifejtette: a Magyar Honvédség kétüléses Gripen gépe május 19-én Kecskemétről felszállva hajtott végre feladatot a cseh légtérben. A cáslavi repülőtéren a leszálláskor a repülőgép – fékezés ellenére, és magas fordulatszámon üzemelő futóművel – nagy sebességgel túlfutott a pályán, a pilóták katapultáltak. A két pilóta sérülést, egészségkárosodást nem szenvedett.
Benkő Tibor elmondta: a baleset körülményeit cseh vezetéssel svéd és magyar szakemberekből álló vizsgálóbizottság tárja majd fel, ebben a testületben a Magyar Honvédségtől független Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei vesznek részt.
A vezérkari főnök hozzátette, hogy a Honvédelmi Minisztériumban – Hende Csaba miniszter, Fucsku Sándor, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokságának vezetője, és az ő részvételével – egy külön vizsgálatot is indítottak az okok feltárására és a következmények levonására. Továbbá a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei is elemzik a baleset körülményeit, vizsgálatuk végén megválaszolják a felelősség kérdését és a hasonló esetek jövőbeni elkerülésére javaslatokat fogalmaznak meg.
A vezérkari főnök azt mondta: a szakmai vizsgálatok fő kérdése, hogy a balesetet valamilyen műszaki hiba, a pilóták tevékenysége, környezeti vagy egyéb hatások, esetleg ezek kombinációja okozta-e.
Benkő Tibor ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy e baleset vizsgálata hosszadalmas lehet, mivel három nemzet is érintett az ügyben. Így a vezérkari főnök szerint a májusi Gripen-baleset vizsgálatának október környékén lehet eredménye.
A júniusi Gripen-balesetről elmondta: a pilóta a felszállás után észlelte és jelezte a futóművek rendellenes működését. Ezt követően magyar és svéd műszaki szakemberek próbáltak neki segíteni. Miután a problémát nem sikerült megoldani, a pilótának két választása volt: a kijelölt zónába repül, katapultál és veszni hagyja a repülőt, vagy megkísérli a futómű nélküli leszállást.