Így néztek ki az eltűnt magyar királyi vonat enteriőrjei

Mint egy guruló palota, így festett az összesen hétkocsis vonat, amelyről az utolsó feljegyzés 1919-ből maradt ránk Szolnokról, hogy aztán végleg eltűnjön valahol Romániában, az első világháború végjátékának forgatagában.

null

A pazar vagonoknak egyetlen célja volt: hogy Ferenc József és Sisi a legnagyobb kényelemben tehesse meg a Bécs és Budapest közti távot - olvasható a Lakáskultúra cikkében.

Királyi vonat

A magyar királyi vonatnak igazából pont ugyanaz volt a funkciója, mint a Budavári Palotának: hogy a magyar állam méltóképpen teremtse meg a reprezentáció eszközét az uralkodópár számára. Még ha csupán csekély kihasználtsággal is. A királyi családnak ugyanis már volt egy pont ugyanennyire pazar közlekedési eszköze. A császári vonat, amelynek enteriőrjeit ugyancsak a prágai iparművészeti főiskola igazgatója, Georg (Jiří) Stibral tervezte. Szintúgy őt kérte fel 1894-ben a megrendelő, a Magyar Királyi Állam Vasútak Igazgatósága, a tervek pedig a Ganz Vagongyárban öltöttek aztán testet 1896-ban, azaz épp a Millenium évében. Az időzítés nem volt véletlen. A királyi pár az ezeréves magyar nemzet ajándékán gurult be a Nyugati-pályaudvarra. Ahol a mai napig is megtekinthető olykor az egyébként lezárt királyi váróterem.

Szalon és fürdési lehetőség

A milleniumi udvari vonat tulajdonképpen öt vagonból állt. A király és a királyné külön kocsijain kívül kettőt foglalt el a kíséretük, az utolsó volt az étkezőkocsi. A korábbi, 1884-es udvari vonatból csaptak hozzá még kettőt a szerelvényhez. Összesen 41 udvari kocsija volt a MÁV jogelődjének, hogy legyen elég hely a konyhának. Az öt új vagonból négyet neoreneszánsz stílusban dekoráltak ki, egyedül a királyné lakosztálya lett rokokó. Sisi kocsijában volt szalon, háló- és öltözőfülke, külön helyiség a személyzetnek, illetve vízöblítéses, majolikakagylós illemhely is, persze. A tervezők a fürdési lehetőséget kispórolták azonban innen és a férje kocsijából szintén – lehet, arra gondoltak, mindenki bírja ki ezt a közel 250 km-t szimplán egy-egy billenős, ezüst mosdótállal és egy-egy márványlapos mosdóval. Ferenc József kocsijának helyiségei közt volt egy “előcsarnok”, szárnysegédi- illetve királyi szalon. Itt hálószoba, mellékhelyiség sőt, még az udvari vadász is kapott itt egy kis szeparét. A leírásokból tudjuk, hogy az ülőgarnitúrák sötétzöld plüsskárpittal voltak bevonva, a függönyök ugyanebben az árnyalatban készültek, csak selyemből, és gazdag kézi hímzéssel voltak kidíszítve. Az elektromos világítótesteket aranybronzból öntötték.

Fotó: Klösz György (Iparművészeti Múzeum)

A királyi kocsi mellett az étkezőből és dohányzóból álló étkezőkocsi kapott egyedül míves faburkolatot, amelyet Thék Endre bútorgyárában faragtak kőrisből, juharból, tujából, ében- dió- és körtefából, puszpángból és tölgyből. Az ajtók dekorációjához aranyat, ezüstöt, elefántcsontot, teknőspáncélt és gyöngyházat is felhasználtak. Hozzá magyaros mintás függönyöket és kárpitokat, valamint Zsolnay kerámiákat párosítottak, a mennyezetet pedig Lotz Károly freskója díszítette. A kocsikban nem kellett vacogni, gázfűtés adta a meleget a téli utazások alkalmával. A zakatolás sem zavarta a reprezentációban megfáradt utasok nyugalmát, ugyanis a hálótermek ablakai dupla üveget kaptak, valamint megtiltották a mozdonyvezetőnek, hogy használja a gőzsípot. (Csak végszükség esetén lehetett bevetni.)

Ha kíváncsi a királyi vonat többi enteriőrjére is, kattintson ide!

Borítókép forrása: Klösz György (Iparművészeti Múzeum)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.