Az acb Galéria az egyik legsikeresebb kortárs képzőművészeti galéria Magyarországon, tulajdonosa, Pados Gábor pedig a hazai művészeti élet meghatározó alakja.
– Hogyan lett galériás egy írószerekkel foglalkozó üzletember?
–A 80-as években kezdtem el műtárgyakat gyűjteni, kezdetben a saját korosztályomhoz tartozó alkotók munkáit, akik a baráti körömhöz tartoztak. Később ez a kör szélesedett, majd a 60–70-es évek neoavangárd művészei felé fordult az érdeklődésem. Az Irokéz papír- és írószer-nagykereskedelemmel foglalkozó vállalat tulajdonosaként hoztam létre az Irokéz Gyűjteményt, amelyet 2001-ben már a magyar kortárs művészet egyik legfontosabb gyűjteményeként tartottak számon.
– Ez tekinthető az acb Galéria kezdetének?
– Igen, 1999-ben ismerkedtem meg Szoboszlai János művészettörténésszel, aki akkor még egyáltalán nem jellemző módon menedzserszemlélettel bírt. Ő dolgozta fel az Irokéz Gyűjteményt a 2001-es kiállításon a Műcsarnokban, majd 2003-ban megnyitottuk a galériát. 2009-ben János a tanítást választva kiszállt – jelenleg a Képzőművészeti Egyetem kurátor szakának tanszékvezetője –, azóta egyedüli tulajdonosként vezetem az acb-t.
– Mi a galéria sikerének a titka?
– Rengeteg munka, kitartás, bátorság és kockázatvállalás. Utóbbi két jellemző annak is köszönhető, hogy az üzleti szférából érkeztem. Úttörő szerepet vállalunk sok területen, jóval nagyobbakat lépünk, mint a többiek. Ez nem pénzkérdés, inkább attitűd.
Ma már 10 munkatárssal, 3 kiállítóhellyel rendelkezünk, létrehoztuk a ResearchLab kutatóműhelyt, ahol időszakokat, életműveket vizsgálunk, és eddig 15 könyvet adtunk ki. Komoly elmaradások vannak a művészettörténeti feldolgozásban, ezért sokszor mi magunk végezzük el azt, ami egyébként múzeumi feladat lenne.
– Fontos nyitni a nemzetközi piac felé?
– Az ország méretéhez és a volt szocialista országokhoz képest nem annyira kicsi a magyar piac, de nem tud eltartani a gyűjtői kör egy ilyen galériát. Az árbevételünk nagyobb része külföldi vevőktől származik. Ettől függetlenül kiemelt jelentőségű számunkra ez a szegmens, és az is, hogy itthon maradjanak bizonyos alkotások.
Professzionális galériaként mi is követjük az eladott művek sorsát, sőt akár vissza is vásároljuk – egyfajta garanciát vállalva ezzel a művészért és az alkotásért. Régóta jelen vagyunk a nemzetközi piacon, egyrészt számos magyar művészt bemutatunk a nagyobb vásárokon, másrészt kötődünk hozzá a külföldi alkotóink által is, akiknek a körét folyamatosan bővítjük.
A teljes interjú ITT olvasható el.
(Az interjút 2021. január 27-én tette közzé a Lakáskultúra.)
Borítókép: Gosztom Gergő/Lakáskultúra