Közel hétmilliót csaltak el egy hegyeshalmi vállalkozótól

Ősze Attila vállalkozó bankszámlájáról internetes csalók elutalták maguknak a számlán lévő teljes összeget.

null

Egy éttermet üzemeltető kis céget vezet Ősze Attila Hegyeshalomban, közel az osztrák határhoz. Júliusban a vállalkozótól, a cég bankszámlájáról internetes csalók elutalták maguknak a számlán lévő teljes összeget, 6,7 millió forintot. A rendőrségi nyomozás jelenleg is tart. Az utalást nem a vállalkozó és nem is a cég pénzügyeit intéző alkalmazottja kezdeményezte, amely egy Magyarországon bejegyzett kft. bankszámlájára történt. Az internetes csalók a netbankot kihasználva tették a vállalkozót kibertámadás áldozatává – írja a Kisalföld.hu hírportál.

Hamis oldalon

Júliusban a cég alkalmazottja egy, a bankéhoz hasonló hamis oldalon próbált belépni a pénzintézet internetbankfiókjába. Ebbe úgy lehet bejelentkezni, hogy a felhasználó megadja az azonosító számsort és a jelszót, ezt követően a banknál rögzített telefonszámra kap egy SMS-t egy egyszer használatos kóddal. Ennek a begépelését követően lehet hozzáférni a számlához. Mivel az alkalmazott egy hamis oldalon adta meg az azonosító számsort és a jelszót is, így nem kapott SMS-t, mindössze annyi történt, hogy a hamis oldal egy idő után újra betöltött. Az alkalmazott újra megpróbált belépni az azonosító és a jelszó megadásával, ami ekkor már a csalóknál volt. Viszont ezek birtokában a csalók még nem férhettek hozzá a számlához: az egyszer használatos SMS vagy az okostelefonra letölthető mobiltoken pont ezt hivatott megakadályozni: a belépéshez mindenképp szükség van a felhasználónál lévő telefonra.

Ha megvannak a kódok

– A csalók vélhetően letöltötték telefonjukra a bank mobilalkalmazását. Ahhoz, hogy az alkalmazást használni lehessen, egy regisztrációval össze kell kötni a bankszámlával. Ehhez értelemszerűen ugyanaz az azonosító számsor és jelszó szükséges, amivel a felhasználó a weboldalon is bejelentkezik az internetbankba. Mivel az azonosító és a jelszó már a csalók birtokában volt, elindították a regisztrációt az alkalmazásban – tudta meg a kisalföldi hírportál Ősze Attila vállalkozótól.

Átsiklott a szöveg felett

A regisztráció utolsó lépése, hogy a rendszer kiküld egy SMS-t a felhasználó telefonszámára egy egyszer használatos jelszóval, ami az alkalmazás aktiválására szolgál. Az alkalmazás aktiválásához szükséges kódot tartalmazó SMS hasonlít arra az üzenetre, amit a sima bejelentkezéskor kap a felhasználó. Az alkalmazott, aki addig hiába próbált bejelentkezni az oldalra, abban a hitben, hogy végre a bejelentkezéshez szükséges kódot kapta meg, átsiklott a szöveg fölött, és rutinból begépelte a nyolcjegyű betűsort a hamis oldalon a megfelelő helyre. Ezzel a csalók elől elhárult az utolsó akadály is.

Nem egyedi eset

– Ha a mobiltokent valaki megszerzi, akkor az ingyenes applikáción keresztül úgy lép be, hogy erről a másik fél nem is értesül. Ha van egy széfem, azt tudom biztosítani, viszont a bankszámlámat nem. A bank álláspontja, hogy nem jártunk el körültekintően. Az esetről rendőrségi feljelentés készült ismeretlen tettes ellen, a nyomozás jelenleg is folyamatban van. Továbbá tudomásom van arról, hogy ugyanezzel a módszerrel a csalók egy budapesti vállalkozótól 32 millió forintot utaltak el. Tehát nem csak velünk történt meg ez az eset. Azóta is kapunk adathalász e-maileket a bank nevében. Nemrég a bank, valószínűleg reagálva erre az esetre, egy kör-e-mailben figyelmeztette az ügyfeleket, kiemelve a mobiltokent – mondta el a Kisalföld.hu hírportálnak Ősze Attila.

A teljes cikk IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.