Tanulják a boldogságot – Harmincöt Győr-Moson-Soproni intézmény csatlakozott az idei programhoz

Egy évtizede indult útjára a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra Programja, mely óvodák és általános iskolák számára kínál egész tanéven át tartó, érzelmi intelligenciát fejlesztő élménypedagógiai programot. Ennek során gyerekek 10 egymásra épülő témán keresztül fokról fokra ismerhetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit.

null

A 2023/2024-es tanévre eddig országosan közel 1500, ebből Győr-Moson-Sopron vármegyében 35 oktatási intézmény csatlakozott a kezdeményezéshez. E hónap végéig várják még a szakemberek a további jelentkezéseket. 

A győri Baross Gábor-középiskolában úgy látják, az interaktív közös órák segítenek a fiataloknak céljaik megfogalmazásában.
A győri Baross Gábor-középiskolában úgy látják, az interaktív közös órák segítenek a fiataloknak céljaik megfogalmazásában. Fotó: Rákóczy Ádám

A program a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben.

 Ilyen például a hála és az optimizmus gyakorlása, a megbocsátás és az apró örömök élvezete. 

A Győri SZC Baross Gábor Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum 2018-ban kapcsolódott be a Boldog Iskola Programba. – 2019-ben iskolánk több oktatója is részt vett a Jobb Veled a Világ Alapítvány továbbképzésén – mondta el Bertháné Hári Gabriella igazgató.

– A cél az volt, hogy még hatékonyabban segíthessünk a diákjainknak érzelmi intelligenciájuk fejlesztésében

 – folytatta Bertháné Hári Gabriella igazgató. – Az osztályfőnöki órákon addig is igyekeztünk segíteni azt, hogy a diákok jobban megismerjék önmagukat, de itt még több módszert sajátítottunk el. Ezekkel a módszerekkel elértük, hogy a tanulók is élvezik ezeket az órákat, mert csoportokban dolgoznak, játékos feladatokat oldanak meg, jobban megismerik a társaikat, útmutatót kapnak a későbbi életükhöz is. A mai fiatalok egy részének az a legfőbb baja, hogy nincsenek céljaik. 

Ezek az órák abban is segítenek, hogy merjék megfogalmazni a céljaikat és higgyenek abban, hogy ezek megvalósíthatóak.

 Emellett az is nagyon jó, hogy a tanárok a megismert módszereket már nemcsak az osztályfőnöki órákon tudják alkalmazni, hanem becsempészik más tanórákra is. Hiszünk abban, hogy a boldogságórák segítségével boldogabb generációkat tudunk nevelni. 

A gyerekek nagyon várják a boldogságóra-foglalkozásokat a Győrújbaráti Pitypang Óvodában. Fotó: Csapó Balázs
A gyerekek nagyon várják a boldogságóra-foglalkozásokat a Győrújbaráti Pitypang Óvodában. Fotó: Csapó Balázs

A Győrújbaráti Pitypang Óvoda 2020-ban csatlakozott a programhoz. Tavaly pedig az óvodai alapítványnak köszönhetően minden dolgozójuk a boldogságórához kapcsolódó továbbképzésen vehetett részt. 

– A hónapról hónapra változó témák segítenek a gyerekeknek megnyílni. Főleg azokon a gyerekeken látszik ennek a jótékony hatása, akik már 2–3 éve velünk vannak

 – mondta el Mészárosné Kovács Eleonóra és Juhász Veronika óvodapedagógus. – Az ilyen alkalmakkor lehetőség van az apróbb problémák vagy sérelmek feltárására. Ha pedig valaki nem szeretne beszélni valamiről, akár le is rajzolhatja, ezzel megalapozva a lelki egészséggel kapcsolatos tudatosságot. 

Mészárosné Kovács Eleonóra és Juhász Veronika azt is hozzátette, hogy pedagógusként is igazi feltöltődés ez a program, mivel egész más megvilágításba helyezi a foglalkozásokat. Ráadásul a havi témák az aktuális ünnepekhez is jól kapcsolhatók. 

– Iskolánkban évek óta tartunk boldogságórákat. Több tanulócsoport is bekapcsolódott a programba. A tevékeny munkának köszönhetően elnyertük az előző tanévben is a Boldog Iskola címet – tudtuk meg Nagy Zoltántól, a mosonmagyaróvári Éltes-iskola intéz- ményvezetőjétől. Hozzátette: 

Direkt módon az osztályfőnöki óra keretein belül foglalkozunk az adott hónap témáival. De koncentrikusan megjelenik egyéb tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységekben is. Így a megküzdési stratégiák témakörben nyugipárnát készítettünk az életvitelórán vagy plakátot informatikaórán.

A speciális oktatási intézmény tanulói nagyon aktívak ezeken az órákon, motiválja őket a sok játékos, cselekedtető feladat. Indirekt módon ismerkednek meg, sajátítják el és gyakorolják az elvont fogalmakat, mint a hála, a megküzdés, az optimizmus. 

– A módszernek köszönhetően tanítványaink jobban kezelik a stresszhelyzeteket, jobban kötődnek egymáshoz, zökkenőmentesebb az együttműködés, a kooperáció. Az előző tanévben iskolánk egyik csoportja októberben elnyerte a hónap csoportja megtisztelő címet

 – fejtette ki a Boldogságóra Program koordinátora a mosonmagyaróvári intézményben, Sághi Eszter gyógypedagógus, mesterpedagógus, osztályfőnök, megjegyezve, hogy idén is örömmel kapcsolódnak a programhoz. 

Az eredeti cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

Borítókép: A győri Baross Gábor-középiskolában úgy látják, az interaktív közös órák segítenek a fiataloknak céljaik megfogalmazásában. (Fotó: Rákóczy Ádám)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.