A 2023/2024-es tanévre eddig országosan közel 1500, ebből Győr-Moson-Sopron vármegyében 35 oktatási intézmény csatlakozott a kezdeményezéshez. E hónap végéig várják még a szakemberek a további jelentkezéseket.
A program a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben.
Ilyen például a hála és az optimizmus gyakorlása, a megbocsátás és az apró örömök élvezete.
A Győri SZC Baross Gábor Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum 2018-ban kapcsolódott be a Boldog Iskola Programba. – 2019-ben iskolánk több oktatója is részt vett a Jobb Veled a Világ Alapítvány továbbképzésén – mondta el Bertháné Hári Gabriella igazgató.
– A cél az volt, hogy még hatékonyabban segíthessünk a diákjainknak érzelmi intelligenciájuk fejlesztésében
– folytatta Bertháné Hári Gabriella igazgató. – Az osztályfőnöki órákon addig is igyekeztünk segíteni azt, hogy a diákok jobban megismerjék önmagukat, de itt még több módszert sajátítottunk el. Ezekkel a módszerekkel elértük, hogy a tanulók is élvezik ezeket az órákat, mert csoportokban dolgoznak, játékos feladatokat oldanak meg, jobban megismerik a társaikat, útmutatót kapnak a későbbi életükhöz is. A mai fiatalok egy részének az a legfőbb baja, hogy nincsenek céljaik.
Ezek az órák abban is segítenek, hogy merjék megfogalmazni a céljaikat és higgyenek abban, hogy ezek megvalósíthatóak.
Emellett az is nagyon jó, hogy a tanárok a megismert módszereket már nemcsak az osztályfőnöki órákon tudják alkalmazni, hanem becsempészik más tanórákra is. Hiszünk abban, hogy a boldogságórák segítségével boldogabb generációkat tudunk nevelni.
A Győrújbaráti Pitypang Óvoda 2020-ban csatlakozott a programhoz. Tavaly pedig az óvodai alapítványnak köszönhetően minden dolgozójuk a boldogságórához kapcsolódó továbbképzésen vehetett részt.
– A hónapról hónapra változó témák segítenek a gyerekeknek megnyílni. Főleg azokon a gyerekeken látszik ennek a jótékony hatása, akik már 2–3 éve velünk vannak
– mondta el Mészárosné Kovács Eleonóra és Juhász Veronika óvodapedagógus. – Az ilyen alkalmakkor lehetőség van az apróbb problémák vagy sérelmek feltárására. Ha pedig valaki nem szeretne beszélni valamiről, akár le is rajzolhatja, ezzel megalapozva a lelki egészséggel kapcsolatos tudatosságot.
Mészárosné Kovács Eleonóra és Juhász Veronika azt is hozzátette, hogy pedagógusként is igazi feltöltődés ez a program, mivel egész más megvilágításba helyezi a foglalkozásokat. Ráadásul a havi témák az aktuális ünnepekhez is jól kapcsolhatók.
– Iskolánkban évek óta tartunk boldogságórákat. Több tanulócsoport is bekapcsolódott a programba. A tevékeny munkának köszönhetően elnyertük az előző tanévben is a Boldog Iskola címet – tudtuk meg Nagy Zoltántól, a mosonmagyaróvári Éltes-iskola intéz- ményvezetőjétől. Hozzátette:
Direkt módon az osztályfőnöki óra keretein belül foglalkozunk az adott hónap témáival. De koncentrikusan megjelenik egyéb tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységekben is. Így a megküzdési stratégiák témakörben nyugipárnát készítettünk az életvitelórán vagy plakátot informatikaórán.
A speciális oktatási intézmény tanulói nagyon aktívak ezeken az órákon, motiválja őket a sok játékos, cselekedtető feladat. Indirekt módon ismerkednek meg, sajátítják el és gyakorolják az elvont fogalmakat, mint a hála, a megküzdés, az optimizmus.
– A módszernek köszönhetően tanítványaink jobban kezelik a stresszhelyzeteket, jobban kötődnek egymáshoz, zökkenőmentesebb az együttműködés, a kooperáció. Az előző tanévben iskolánk egyik csoportja októberben elnyerte a hónap csoportja megtisztelő címet
– fejtette ki a Boldogságóra Program koordinátora a mosonmagyaróvári intézményben, Sághi Eszter gyógypedagógus, mesterpedagógus, osztályfőnök, megjegyezve, hogy idén is örömmel kapcsolódnak a programhoz.
Az eredeti cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.
Borítókép: A győri Baross Gábor-középiskolában úgy látják, az interaktív közös órák segítenek a fiataloknak céljaik megfogalmazásában. (Fotó: Rákóczy Ádám)