Százszázalékos biztonság sem a való világban, sem a világhálón nincs – ezért is mindenkinek fontos, kikerülhetetlen a téma. Sőt rendkívül időszerű is, hiszen a világjárvány még inkább az online térbe „száműzött” bennünket, ahol ugyanúgy veszélyek leselkednek ránk, mint az életben. Én abban bízom, hogy egyre nagyobb az emberek felelősségérzete – mondta dr. Baracsi Katalin a Szabad Földnek.
– Az egy éve tartó vírushelyzet miatt minden korosztály jóval több időt tölt számítógép előtt, az internet világában, mint korábban. Mégis, mennyit?
– A korábbi kutatások azt mutatták, hogy a 10–14 év közöttiek átlagosan napi három-öt órát töltenek a világhálón; ebben benne van a tanulástól/tudásszerzéstől a játékokon át a közösségi oldalakon való szörfözésig minden. Már múlt év tavaszán a szám hirtelen nyolc-tíz órára ugrott, elsősorban a digitális oktatás bevezetése miatt. Mivel korlátozottak lettek a személyes találkozási lehetőségeink, ezért a kapcsolattartás, a szabadidő, a szórakozás és a munkavégzés jó része az online térbe tevődött a felnőtteknél is.
– Több netes idő több veszélyhelyzetet is jelent?
– Sajnos igen. Nemzetközi visszajelzések szerint a covidos időszakban megötszöröződött az online térben elkövetett szexuális visszaélések száma. Nálunk sincs ez másképpen: év elején hozta nyilvánosságra a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogy tavaly a járvány sújtotta pár hónap alatt annyi gyermekpornográf-tartalomra érkezett bejelentés, amennyi jócskán túllépte a szokásos éves mennyiséget. A középiskolai tanulmányaik végére ötből három diákot éri valamilyen bántalmazás.
– Mi az első számú veszélyforrás a digitális oktatás során?
– A gyerekek nem riadnak vissza attól, hogy a bántalmazást akár az online óra keretében tegyék meg, mondjuk azzal, hogy nem engedik csatlakozni a társaikat, lenémítják a tanárt, felvételt készítenek az óráról és megosztják közösségi térben, viccesnek gondolt mémet csinálnak a pedagógusról, kibeszélőcsoportokat hoznak létre, ahol kipécéznek és bántanak valakit – ezek a legjellemzőbbek. Viszont én azt is érzékelem, hogy a veszélyforrásokat – amelyek egyébként korábban is léteztek – a szülők immár testközelből is látják, és a pedagógusoknak is lett egy egészen más kerete és képe arról, hogy mi minden történik a világhálón a tanítványaikkal.