időjárás 6°C Balázs 2023. február 3.
logo

Életet menthet a súlyzós edzés

Forrás: Origo.hu
2022.10.16. 08:25 2022.10.16. 08:40
Életet menthet a súlyzós edzés

A súlyokkal való edzés a rákon kívül mindenfajta halálok kockázatát csökkenti, és a hatás még kifejezettebb, ha az emelgetést aerob edzéssel kombináljuk.

Statisztikai kapcsolatot találtak a súlyokkal való rendszeres edzés és a bármilyen okból – kivéve rák miatt – bekövetkező halálozás kockázatának csökkenése között – számol be róla a British Journal of Sports Medicine szakfolyóiratban megjelent, az idősebb felnőtt népességet elemző tanulmány – olvasható az Origó cikkében.

Az eredmények szerint a heti rendszerességgel végzett, súlyokat és aerob mozgástevékenységet kombináló edzés a puszta súlyemelgetésnél is előnyösebb.

A jelenlegi egészségügyi ajánlások alapján minden felnőttnek legalább heti 150 perc mérsékelt intenzitású aerob testmozgást vagy legalább 75 perc intenzív aerob testmozgást, illetve ezek kiegyensúlyozott kombinációját kellene végeznie. Az angol nyelvű irodalom MVPA-ként (moderate to vigorous physical activity – mérsékelttől élénkig terjedő intenzitású testmozgás) említi a testgyakorlásnak ezt a formáját.

További javaslat minden felnőtt számára, hogy olyan testgyakorlási formákat válasszon, amelyek minden nagyobb izomcsoportot átmozgatnak. S míg az aerob testmozgásról következetesen kimutatták a tanulmányok, hogy csökkenti az összesített halálozás kockázatát, a súlyokkal való edzéssel kapcsolatban eddig nem volt hasonlóan világos eredmény.

Ezt az ismerethiányt orvoslandó, a kutatók külön-külön, illetve kombináltan is értékelték a súlyokkal való edzés és az aerob testgyakorlás halálozási kockázatra gyakorolt hatását az idősebb felnőtt népesség körében. 

A tanulmány résztvevőit egy rákszűréssel kapcsolatos klinikai vizsgálatból, a PLCO Cancer Screening Trialből (prosztata-, tüdő-, vastagbél- és végbél-, petefészekrák-szűrővizsgálat) toborozták. A PLCO vizsgálat 1993-ban kezdődött 154 897, az induláskor 55 és 74 év közötti férfi és nő bevonásával az Egyesült Államok tíz különböző onkológiai centrumában.

2006-ban a résztvevők közül 104 002-nek feltették a kérdést, hogy edzett-e súlyokkal a megelőző évben, és ha igen, milyen gyakorisággal: kevesebb mint havonta egyszer, vagy esetleg hetente akár többször is. Megkérdezték őket továbbá arról, milyen gyakran és milyen hosszan végeztek az elmúlt évben mérsékelt intenzitású vagy intenzív testmozgást.

Mérsékelt intenzitásúnak az a testmozgás számított, amely „enyhe izzadással, illetve a légzés és a szívritmus szaporaságának mérsékelt fokozódásával" jár. 

Az intenzív testmozgást úgy definiálták, mint ami „megizzaszt, illetve jelentősen megemeli a légzés és a szívritmus szaporaságát”.
A hetente közepes vagy intenzív testmozgással (MVPA) töltött idő szerint négy csoportra osztották a résztvevőket: (1) inaktív, 0 perc; (2) elégtelen mennyiségű MVPA, 1–149 perc; (3) elégségesen aktív, 150+ percnyi mérsékelt vagy annak megfelelő mennyiségű intenzív testmozgás; és (4) rendkívül aktív, 301+ percnyi mérsékelt vagy annak megfelelő mennyiségű intenzív testmozgás.

A végső elemzésbe 99 713 megkérdezett résztvevő válaszai kerültek bele; közülük az átlagosan 9,5 éves megfigyelési periódus alatt 28 477-en hunytak el. A válaszadók átlagos életkora a megfigyelési periódus kezdetén 71 év, átlagos testtömeg-indexük (BMI) pedig 27,8 kg/m2 volt, mely utóbbi a túlsúlyos kategóriába esik.

A válaszadók csaknem negyede (23 százaléka) számolt be valamilyen súlyemelő tevékenységről; 16 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy hetente egy-hat alkalommal rendszeresen edz súlyokkal. 

A résztvevők közel harmada (32 százaléka) ütötte meg az elégséges testmozgás kritériumait: 24 százalékuk megfelelt az MVPA-ra vonatkozó ajánlásoknak, nyolc százalékuk pedig túl is szárnyalta azokat. Mind a súlyokkal való testgyakorlás, mind az aerob MVPA külön-külön is összefüggést mutatott az összesített halálozási kockázat csökkenésével, beleértve a szív- és érrendszeri betegségeket mint halálokot, de nem számítva a daganatos halálozást.

A teljes cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.