Tökéletesen és ingyen dolgoznak

A karácsonyi ajándékvásárlási láz közeledtével jó tudni, hogy van egy ingyenes, gyors és objektív fórum, ahová bátran fordulhatunk, ha azt érezzük, hogy egy szolgáltatással vagy termékkel átvertek minket.

2011. 12. 08. 8:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán sok budapestinek halvány fogalma sincs arról, hogy elvétett vásárlása után van egy ingyenes, gyors és objektív fórum, ahová még fordulhat, ha az igénybe vett szolgáltatás, megszerzett termék nem felel meg a kívánalmaknak, és vitás helyzet alakul ki. Ez a hely pedig nem más, mint a hazai békéltetők legnagyobbika, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Budapesti Békéltető Testület.

– Az ország legnagyobb testülete vagyunk, az itthon befejezett ilyen ügyek harmada budapesti – fogalmaz Baranovszky György elnök, hozzátéve, a növekmény ebben a tekintetben 3 év alatt 50 százalékos, az utóbbi tizenkét hónapban 23 százalékos. Aztán még mélyebbre merült a részletekben: – Az üggyé váló panaszok 42 százaléka termékeket, 58 százaléka szolgáltatásokat érint. Azt kell látnunk, hogy a panaszok nagyon nagy része megalapozottnak bizonyul, aztán amikor jön a békéltetés, az ügyek 62 százalékában csak a fogyasztó jelenik meg a tárgyaláson – fejtegeti Baranovszky, figyelmeztetve, hogy ez nem azt jelenti, hogy a testülettel más módon ne működnének együtt a bepanaszolt cégek (az együttműködési hajlandóság 94 százalékos!).

Mindig igazuk van

A békéltetők minőségi munkát végeznek, erre Baranovszky különösen is büszke: – 58 százalékban teljesülnek az ajánlásaink, és amikor később bírósági szakba, a Fővárosi Bíróságra kerülnek események, a jog mindig helybenhagyja a mi döntésünket – nem rossz teljesítmény egy ingyenes közszolgáltatástól.

Ugyanennyire meglepő lehet talán, hogy nyilvános listára tehetők azok a békéltető eljárás alá vont vállalatok, amelyek nem működnek együtt, motivációt az jelenthet számukra, hogy január 1-je óta él a „pozitív lista” is. A gigacégek közül utóbbiak listáját gyarapítja az OTP Bank és a Magyar Telekom; a távközlési óriást citálták leggyakrabban a békéltető testület elé.

A testület iparkodik is minél nagyobb (el)ismertségre szert tenni. – Legutóbb bevásárlóközpontokban szórólapoztunk, sokkal több esetben lehetne hozzánk fordulni. Hat hónap alatt lefut nálunk egy ügy – magyarázza Baranovszky György elnök, aztán megnevezi a két legjellegzetesebb témacsoportot: a parkolást és a cipőügyeket.

Nyomkereső kutya kell a parkoláshoz

A szakember előhúzott egy gigantikus, a Nagykörút–Andrássy út kereszteződés környékét ábrázoló térképet, azzal szemléltette, mennyi olyan parkolási panasz jön, amiben elsöprő többséggel a fogyasztóknak van igazuk. – Ez úgy történik, hogy megáll valaki az autójával, beteszi a szélvédőjére a parkolójegyet, aztán kapja a fizetési felszólítást, mert nem annak a cégnek az automatájába dobálta az aprót, amelyikhez az adott parkolóhely tartozott. Ilyenkor azt kell mondanunk a parkolócégnek, hogy a fogyasztók nem tehetők felelőssé azért, mert nem alkalmaznak nyomkövető kutyákat a parkoláshoz – lendült bele Baranovszky, majd áttért a cipőkre: – A cipős ügyek nagyon jellegzetesek, mert viszonylag kicsi, tízezer forintos tételről van szó. Ezen lehet lemérni, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak; ha egy ilyen ügyért elindulnak, nagyobbért is el fognak.

„Felzárkózó” területnek nevezte még a mobilkommunikációs területet, ahol egy-egy díjcsomagváltásnál, de akár a számlázásnál is követhetetlen dolgok szerepelnek a kimutatásokon. Baranovszky végső soron azért mégis azt mondja, a cél az, hogy megegyezzen a panaszos és a szolgáltató cég, mert már az EU is ajánlásban hirdeti, hogy milyen fontosak a bíróságon kívüli megegyezési lehetőségek.

A kínaitól ne várjuk el

Befejezésül „karácsonyi üzenetet” is megfogalmazott: – Ha kínai piac szintű helyekre megyünk vásárolni műszaki cikket, ne várjuk el, hogy érvényesíteni tudjuk a garanciát, még ha érvényes engedéllyel működnek is ezek az árusítóhelyek. Megbízható cégektől vásároljunk, aminek ügyfélszolgálata van, működő e-mail címe és telefonszáma. Vásárlás esetén egyébként lehetőségünk van tájékozódni, hogy milyen feltételekkel hozhatjuk vissza a termékeket, kérjünk is erről írásos papírt, pecsétet.

Akármivel azért ne forduljunk a testülethez, történt már ugyanis olyan, hogy egy bútoráruház a Budapesti Békéltető Testület őt igazoló határozatára adott fel cikknek látszó újsághirdetést a legnagyobb példányszámú budapesti lapban egyfajta demonstrációként, hogy mennyire jól működnek – önmagában a hivatkozás persze az elnöknek csak büszkeségére válhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.