Kétezermilliárd euró felett a francia államadósság

Ez egy jelképes küszöb, még nem történt ilyen.

NT
2014. 09. 30. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első negyedévhez képest 28,7 milliárd euróval emelkedett az államadósság, amelynek mértéke így a hazai össztermék (GDP) arányában mérve 1,1 százalékponttal 95,1 százalékra emelkedett június 30-ára, azaz elérte a kormány által csak az év végére prognosztizált mértéket.

Az állam további 35,2 milliárd euróval adósította el magát április–júniusban, míg a társadalombiztosítás és a helyi önkormányzatok együttesen 6,5 milliárd euróval csökkentették hitelállományukat.

Az adatok publikálása után a kormány emlékeztetett arra, hogy a növekvő adóssággal jellemezhető helyzetet nagyrészt elődjeitől örökölte. A pénzügyminisztérium rámutatott, hogy 2002 és 2012 között megduplázódott, 930 milliárd euróról 1860 milliárd euróra ugrott az adósság, és ebből 600 milliárd euró származik a 2007 és 2012 közötti időszakból.

A maastrichti szerződésben lefektetett konvergenciakritériumok alapján az euróövezet országaiban, illetve az oda törekvő uniós tagállamokban a bruttó államadósság nem lépheti túl a GDP 60 százalékát, illetve a 60 százalék feletti adósságráta esetén folyamatos és jelentős csökkenést kell felmutatni.

Ennek teljesítése rendkívül nehéz feladatnak ígérkezik Franciaországban, amelynek gazdasága az első és a második negyedévben is stagnált, a munkanélküliségi ráta pedig több mint 10 százalék felett áll.

Az EU másik gazdasági motorját jelentő országban, Németországban az államadósság 2147 milliárd euróra rúgott tavaly, mértéke már 2010-ben átlépte a kétezres küszöböt. Franciaországtól eltérően azonban a GDP-hez mérten csökken a német államadósság: tavaly december végére 78,4 százalékra esett az egy évvel korábbi 81 százalékról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.