Czomba Sándor: Ez a magyar vasút

A magyar vasút a viharos időszakok ellenére a fejlesztésről és a foglalkoztatás lehetőségéről szól – mondta az államtitkár.

MNO
2014. 10. 01. 14:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakképzésért és munkaerőpiacért felelős államtitkár kiemelte: a kormány feladata a kialakult munkahelyi biztonságot a következő időszakban erősíteni, a foglalkoztatás növelésébe a vasúti ágazatot is bekapcsolni. Hangsúlyozta, hogy az „ország felállt a szégyenpadról”, a munkaerő-piaci mutatókat tekintve az európai uniós átlag feletti teljesítményt ért el.

A társadalmi párbeszéd működtetésében, a munkavállalók és a munkaadók érdek-képviseleti szervezeteivel való kapcsolattartásban – ami a feladatainak egyike – a legnagyobb eredménynek nevezte, hogy a strukturális átalakulások ellenére a „legharciasabb szakszervezet”, azaz a VDSzSz is a tárgyalóasztalnál tudott maradni, és érdemi eredményt értek el. Reményét fejezte ki, hogy a következő években is eredményes tárgyalásokon komoly megállapodásokat köthetnek. Közölte: ha szükséges, a munka törvénykönyvével kapcsolatos esetleges módosításokat – ha ez a munkáltatói, munkavállalói, kormányzati oldalról is igényként megfogalmazódik – készek az „asztalra tenni”.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára kiemelte, hogy a vasút az ipari forradalom óta a modernizálódó Magyarország jelképe volt. A vasúti dolgozók elhivatottságát és összetartását méltatva rámutatott: a vasutas munkavállalók érdekképviseletei erősek és meghatározó szerepet töltenek be a mai napig, ezt igazolja a VDSzSz 25 éves jubileuma is. Ismertetése szerint számos fejlesztést hajtottak végre az ágazatban, az egységes menetrend, a korszerű jegyértékesítés bevezetése mellett az elmúlt 4 évben összesen 460 milliárd értékű korszerűsítést végeztek el a vasútvonalakon.

A vasúti fejlesztések továbbra is elsőbbséget élveznek a 2014-2020 közötti uniós fejlesztési időszakban, összesen ezer milliárd forintot fordítanak majd erre. Hangsúlyozta: a MÁV biztos státuszt, tervezhető életpályát jelent a dolgozóinak, hiszen az átalakítás tömeges leépítés nélkül zajlott le. A kormány célja, hogy a vasút és a vasutas szakma visszanyerje régi méltóságát – mondta.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója köszöntőjében különös házasságnak nevezte a szakszervezetek és a munkaadók kapcsolatát, az utóbbi néhány évben kölcsönösen partnernek tekintették egymást. Jelentős, és a VDSzSz-szel közös sikernek nevezte, hogy együttes erővel stabilizálták a MÁV-csoportot, megköszönte az eddigi együttműködést.

Gaskó István, a VDSzSz elnöke beszédében kiemelte: a mindössze 58 fővel megalakult szervezet taglétszáma Magyarországon alulról építkezve a kétezres évek elejére elérte a 15 ezret, ami igazolja a hitelességét. Hangsúlyozta: a szakszervezet az 1989-es választások előtt alakult meg, nagy ellenszélben jött létre, mára a leghatékonyabb munkavállalói érdekvédelmi szervezetté vált, és jelentős nemzetközi kapcsolatrendszert épített ki.

A VDSzSz tartotta az elmúlt 25 évben a legtöbb munkabeszüntetést, az elnök reményét fejezte ki, hogy a jövőben egyre kevesebbszer lesz szükség a sztrájk eszközének alkalmazására. A civil társadalom jelentőségét hangsúlyozva azt mondta: a hatalom és a társadalom közötti folyamatos párbeszéd lényeges, ennek fontos szegmense a munka világa, amelynek képviselői a munkaadók és a munkavállalók érdekvédelmi szervezetei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.