VW-alkalmazottak ellen indult eljárás

Az ügyészség adócsalás kezdeti gyanúja miatt vizsgálódik.

MTI
2015. 11. 24. 18:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A braunschweigi ügyészség adócsalás elkövetésének úgynevezett kezdeti gyanúja miatt öt emberrel szemben indított eljárást.

Az ügyészség azért kezdett nyomozni, mert a VW-nél a dízelbotrány miatt indított belső ellenőrzés során kimutatták, hogy bizonyos típusok engedélyeztetése során helytelenül határozták meg a szén-dioxid-kibocsátást, a valóságosnál alacsonyabb kibocsátási értékeket rögzítettek.

Ennek következtében kár érhette az államot, mert a gépjárműadó mértékét részben a szén-dioxid-kibocsátás határozza meg, és a kisebb kibocsátás kevesebb adót jelent.

A braunschweigi ügyészség korábban csalás gyanúja miatt is eljárást indított a VW ellen a dízelbotrány miatt és házkutatást tartott a társaság wolfsburgi székhelyén, illetve több alkalmazott lakásában.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által szeptemberben megfogalmazott vádak révén kirobbant botránynak jelenleg három fő vonulata van. Az első mintegy 11 millió, EA 189 típusú dízelmotorral üzemelő járművet érint, amelybe olyan szoftvert építettek, amely érzékeli, ha a járművet károsanyag-kibocsátási ellenőrzés alá vetik. Ilyen esetben a motor a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán.

A 11 millióból 8,5 millió járművet az Európai Unióban értékesítettek. Ezekkel kapcsolatban Matthias Müller, a VW vezérigazgatója német sajtójelentések szerint előző nap egy wolfsburgi vállalati fórumon mintegy ezer vezető beosztású munkatárs előtt azt mondta, hogy az érintett járművek 90 százalékánál már kidolgozták azt az eljárást, amelynek révén kiküszöbölik a csalás lehetőségét, és biztosítják, hogy a motor megfeleljen a károsanyag-kibocsátást szabályozó előírásoknak. A javítás technikailag és pénzügyileg is viszonylag csekély terhet ró a vállalatra – mondta Matthias Müller.

A tervek szerint a kocsikat 2016 januárjától hívják vissza szervizre, és az év végére valamennyi motort megjavítják.

November eleje óta formálódik egy újabb vonulat, amelyet a német sajtó gyakran „Dízelbotrány II.” néven emleget. Ezt szintén az EPA indította el. Az ügy 3 liter hengerűrtartalmú dízelmotorokkal kapcsolatos, amelyekkel a VW-csoport luxuskategóriás terepjáróit, köztük a Porsche Cayenne, az Audi Q7 és a Volkswagen Toureg modelleket szerelték fel. A társaság adatai szerint 85 ezer járműről van szó. Valamennyit 2009 óta gyártották. Ezekbe ugyan hasonló szoftvert telepítettek, mint az EA 189-es motorral működő kocsikba, de nem azzal a céllal, hogy meghamisítsák a mérési eredményeket – állítja a VW. A cég szerint csupán mulasztást követtek el, nem jelezték az előírásoknak megfelelően az EPA-nak, hogy beépítették a kérdéses szoftvert.

A botrány harmadik vonulata kapcsolódik a braunschweigi ügyészség eljárásához. A VW ugyancsak november elején jelentette be, hogy helytelenül határozták meg a szén-dioxid-kibocsátást egyes típusok esetében. Ez nagyjából 800 ezer kocsit érinthet, köztük benzines motorral működő autókat is. A cég még egyeztet az illetékes hatóságokkal a teendőkről.

A VW várhatóan december közepén teszi közzé első részletes jelentését a botránysorozat kezeléséről és annak költségeiről.

Matthias Wissmann, a mintegy 600 céget összefogó német autóipari szövetség (VDA) elnöke kedden egy berlini háttérbeszélgetésen úgy vélte, hogy a VW botránya nem rontja a német autóipar egészének jó hírét. Korábbi hasonló botrányokat, például a japán Toyota több millió autót érintő visszahívási akcióit felidézve hozzátette, hogy a VW is kilábalhat a válságból, ha alaposan feltárják az ügyet, kijavítják az autókat, és az újabb esetek kiküszöbölése érdekében megfelelően átszervezik a vállalatot.

Svájcban elvégzett vizsgálatok szerint a Renault francia autógyártó egyterűje, az Espace motorjának nitrogén-oxid-kibocsátása akár huszonötszöröse is lehet a megengedett értéknek, ha bemelegszik a motor.

A Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű német környezetvédő civilszervezet megbízásából az alkalmazott tudományok berni egyetemén (BFH) végeztek vizsgálatokat az Espace 1,6 literes, az Euro 6-os kipufogógáz-kibocsátási szabványnak megfelelő dízelmotorral felszerelt változatával. A hat teszt eredményeit kedden hozták nyilvánosságra.

Jürgen Resch, a DUH igazgatója kedden Berlinben tartott sajtótájékoztatóján kiemelte: azért végeztették el a svájci vizsgálatokat, mert a dízelmotoros Renault Espace valós károsanyag-kibocsátása más tesztek során is ijesztő mértékű volt.

„Ha az autó motorja nem hideg, hanem meleg volt, a tesztpadokon végzett minden felmérés során olyan mennyiségű káros anyagot bocsátott ki, amelyet még soha nem tapasztaltunk” – mondta.

A berni laboratóriumi vizsgálatok során a Renault Espace nitrogén-oxid-kibocsátása 13-25-szörös mértékig haladta meg az engedélyezett, 80 milligramm/kilométer mennyiséget, így legrosszabb esetben kilométerenként 2,06 gramm nitrogén-oxiddal szennyezte a levegőt.

„Az 1980-as évek vége, azaz az európai kibocsátási szabványok elfogadása óta nem láttunk ilyen magas szintet. Hihetetlen, hogy állítólag korszerű autók, amelyek ennyire szennyezik a levegőt, manapság is közlekedhetnek az utakon” – fogalmazott Axel Friedrich közlekedési szakértő.

A botrány kirobbanása után a Deutsche Umwelthilfe közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit. A Daimler és a BMW azonnal visszautasította ezt az állítást.

Egy hónapja a német környezetvédő civilszervezet a BHF-en elvégzett vizsgálatokra hivatkozva azt állította, hogy az Opel egyik legkedveltebb modellje, az Opel Zafira 1,6 literes dízelmotorral felszerelt változata „bizonyos helyzetekben” akár 17-szeresen is átlépi a nitrogén-oxid kibocsátásának megengedett értékét. Az Opel azóta sem reagált erre a vádra, amelyet a keddi berlini sajtótájékoztatón megismételtek a DUH vezetői.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.