A vasút is megsínyli az elvándorlást

Már a vonatokon toboroz a MÁV.

MNO
2015. 12. 21. 11:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gondban vannak állítólag a MÁV-nál azok, akik a mozdonyvezetők beosztását készítik. Egy érintett arról mesélt a Hvg.hu-nak: olyan szakemberhiány van az állami vasúttársaságnál, hogy csak nagy bűvészkedésekkel lehet fenntartani az országos hálózat működését. A MÁV-Start erős toborzási kampányba is kezdett, a budapesti elővárosi vonatokon például a hangosbemondón rendszeresen elhangzik, hogy a társaság érettségizett munkatársak jelentkezését várja.

Az oldal a MÁV tájékoztatására hivatkozva írja, hogy jelenleg 2850 mozdonyvezető dolgozik a cégnél, és 150-re lenne még szükség. Idén 72 főnek szűnt meg a munkaviszonya nyugdíjazás, önkéntes távozás, egészségügyi vagy egyéb ok miatt. Jelenleg mindössze 74 mozdonyvezető-tanonc van a MÁV-nál, de ők csak jövő szeptembertől végeznek, illetve állnak munkába, tehát a létszámuk még tűzoltásra is nehezen lehet elegendő. Ha pedig jövőre is legalább annyian távoznak, mint idén, úgy a 74 új munkatárs is arra lesz elég, hogy az akkor már 200 feletti hiányt visszapótolja a jelenlegi, önmagában is rázós 150-es hiányra.

A Hvg.hu augusztusban írt arról, hogy cukrászok, varrónők, kamionsofőrök mellett mozdonyvezetőt is nehéz találni, legalábbis erről tájékoztatta őket Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület sajtószóvivője.

Ahhoz, hogy valaki a MÁV mozdonyvezetői képzésébe egyáltalán beléphessen, az érettségi mellett idősebbnek kell lennie húsz évnél, erkölcsi bizonyítványt kell bemutatnia, és orvosi alkalmassági vizsgálaton kell átesnie.

Azoknak, akik túljutnak a kezdő lépéseken, 12 vagy 16 hónapos speciális képzésen kell részt venniük (előbbi a motorvonatok, utóbbi mindenfajta mozdony vezetésére készíti fel őket). Ezek után öt évig maradniuk kell a MÁV-nál, mert ha felmondanak vagy kirúgják őket, akkor vissza kell fizetniük a tanfolyam költségét. Márpedig egy mozdonyvezető képzése összesen 1,18 millió forintba kerül, ennek az összegnek az időarányos részét kell felmondás esetén kifizetnie a mozdonyvezetőnek.

A MÁV tájékoztatása szerint egy kezdő motorvonat-vezető havi bruttó 175 ezer forintos fizetést kap, amit 35 százalékos műszakpótlék egészít ki. Ez összesen bruttó 236 ezer forint, amiből (gyerek nélküli munkavállalóként) adók és járulékok után mindössze 154 ezer forint marad a zsebében. Az általános, nem csak motorvonat mozdonyvezetők kicsit többet visznek haza, ők havi nettó 190 ezer forintot kereshetnek.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke úgy nyilatkozott a Hír TV-nek, a járatritkítás csak az első jele volt a munkaerőhiánynak. Jövőre még több ember megy el a vasúttól, így még több járatot kell majd megszüntetni. Azt mondja: pénzre és szakemberre lenne szükség, azonban senki számára nem vonzó már ez a szakma.

„Éjszaka kell dolgozni, ünnepnapon bent kell lenni, mostoha munkakörülmények mellett dolgoznak a munkavállalók, ez abszolút nem teszi már vonzóvá, ha idejön valaki, netán orvosilag megfelel a felvétel során, el kell menni egy olyan tanfolyamra, egy olyan képzési formában részt venni, ami a vizsgáztatás tekintetében azt gondolom, hogy lassan már az orvosi diplomával megfelelő számonkérési rendszer van, ha ezen keresztülmegy valaki és meglátja, hogy mennyi a fizetése, na, szóval: ötszázból jó, ha három itt marad” – hangsúlyozta a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.