Érdemes jó előre felkészülni az ünnepekre

Egyre többen hagyják az utolsó pillanatokra a karácsonyi ajándékok beszerzését.

Gyöngyösi Balázs
2015. 12. 24. 10:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan megfogadják karácsonykor, hogy a következő évben nem várnak az utolsó pillanatig az ajándékok beszerzésével, az elmúlt napok tapasztalatai alapján ezt azonban a legtöbben nem tartották be. Pedig a bevásárlóközpontok mindent megtettek: már november elején felállították a színes gömbökkel díszített fenyőfájukat. Az aranyvasárnapi forgatag borítékolható volt, sokan azonban még ekkor sem eszméltek, így az elmúlt napokban – már-már menetrendszerűen – last minute vásárlók tömege hömpölygött a plázákban egyik üzlettől a másikig. Valószínűleg a ma délig tartó nyitva tartás is sokaknak nagy segítség, de ilyenkor általában már a friss fogyasztási cikkeket, élelmiszereket kínáló üzletek forgalma a jelentősebb. Tegnap viszont még nem csak a halászlé, a töltött káposzta, a rántott ponty, a guba vagy épp a bejgli hozzávalóit szerezte be a lakosság, rengetegen csak ott tartottak, hogy mi kerüljön a fa alá, s csak ezután megoldandó feladat az ünnepi menü. Több budapesti és vidéki bevásárlóközpontban akkora sor alakult ki főként a könyvesboltokban, ékszerüzletekben, parfümériákban és játékboltokban, hogy mire odakerül a pénztárhoz az ember, már el is illant az ünnepi hangulat, hiába dúdolta magában a Mennyből az angyalt. Tegnap és tegnapelőtt felkerestük a nagy budapesti bevásárlóközpontok közül a Westendet, az Arénát és a Corvin Plazát, mindenütt akkora volt a roham, mintha percenként kisorsoltak volna egy házat, autót vagy legalább egy tengerparti nyaralást. Olvasóink hasonlóan elképesztő emberáradatról számoltak be a debreceni Fórumból, a szegedi és győri Árkádból, illetve a kecskeméti Malomból.

– Az ünnepi ételekre ugyanúgy 80-90 milliárd forintot fordítanak a magyar családok, mint ajándékokra, ez 26-28 ezer forintnak felel meg, de nagy különbségeket takar – fogalmazott a Magyar Nemzetnek az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György szavai hamar bizonyítást nyertek, már ami a jelentős differenciát illeti. Találkoztunk olyan idős hölggyel, aki elárulta lapunknak, hogy a 90 ezer forintos nyugdíjából 60 ezret az elmúlt néhány napban költött el, úgy vélte, az unokák öröme minden pénzt megér. Egy középiskolás korú testvérpárt is megállítottunk a tömegben, ők a zsebpénzükből tettek félre, hogy a szüleiknek egyenként 3-4 ezer forintos ajándékot vegyenek. De találkoztunk olyan jól szituált háziasszonnyal is, aki azt mondta, nem az ár, hanem a minőség a legfontosabb szempont, a karácsonyi költekezésnél pedig 150-200 ezer forintnál sem áll meg. Ellenpélda az a családapa, aki úgy nyilatkozott, egyáltalán nem vesznek egymásnak ajándékot a feleségével és a két gyerekkel, hanem saját készítésű karácsonyi meglepetéssel készülnek; rajzolnak, festenek, hajtogatnak vagy éppen barkácsolnak. A halászlé és a mákos, diós guba mindig ott van náluk ilyenkor az asztalon, de túlzott költekezésbe nem verik magukat, az így megspórolt 30-40 ezer forintot inkább kirándulásra költik a tavaszi szünetben.

Az OKSZ 950 milliárd forint feletti költekezésre számít decemberben. A megnövekedett forgalmat részben az is indokolhatja, hogy három és fél napra bezárnak az áruházak, hiszen leghamarabb december 28-án, hétfőn hajnali ötkor nyithatnak ki. A zárva tartás nem vonatkozik azonban a benzinkutakra, az ügyeletes gyógyszertárakra, a piacokra, a vásárokra, a vasúti és autóbusz-pályaudvarokra, a repülőtéri üzletekre, illetve a 200 négyzetméternél kisebb boltokra, ha a tulajdonos vagy segítő családtag áll a pult mögött. Már a két ünnep között jön előreláthatólag a kétszer kapott, nem tetsző, rossz méretű ajándékok cseréjének rohama. Jogszabály ezt a cserét nem írja elő a boltoknak, de kialakult annak a gyakorlata, hogy az ünnepeket követően néhány napig kicserélik az ajándékokat, vagy lehetővé teszik az érintett áruk értékének levásárlását.

A játékboltokban is folyamatos a telt ház az ünnepek előtt. A 40-45 milliárd forintos játékpiacon több mint 20 százalékos részesedéssel bíró Regio Játék ügyvezetője szerint változatlanul népszerű a Lego, és megnövekedett az igény az olyan minőségi fejlesztőjátékok iránt is, mint a SES, a 4M vagy a Ravensburger. Gyaraki József arról is beszélt lapunknak, hogy a vállalat a tavalyi hétmilliárd forintos árbevétel után idén elérheti a kilencmilliárdot is. Mint mondta, a több éve működő üzleteik plusz 10 százalékot hoztak, de tavaly nyitottak 12 új áruházat is, így az összforgalom 25 százalékkal nőtt. Tapasztalatai szerint a vasárnapi zárva tartásnak nem voltak negatív hatásai, úgy látja, minőségi és mennyiségi fejlődés is érzékelhető a játékpiacon. Előremutatónak tartja, hogy a megnövekedett vásárlóerő mellett a minőségi, kreatív játékok iránti igény is erősödött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.