Sokan megfogadják karácsonykor, hogy a következő évben nem várnak az utolsó pillanatig az ajándékok beszerzésével, az elmúlt napok tapasztalatai alapján ezt azonban a legtöbben nem tartották be. Pedig a bevásárlóközpontok mindent megtettek: már november elején felállították a színes gömbökkel díszített fenyőfájukat. Az aranyvasárnapi forgatag borítékolható volt, sokan azonban még ekkor sem eszméltek, így az elmúlt napokban – már-már menetrendszerűen – last minute vásárlók tömege hömpölygött a plázákban egyik üzlettől a másikig. Valószínűleg a ma délig tartó nyitva tartás is sokaknak nagy segítség, de ilyenkor általában már a friss fogyasztási cikkeket, élelmiszereket kínáló üzletek forgalma a jelentősebb. Tegnap viszont még nem csak a halászlé, a töltött káposzta, a rántott ponty, a guba vagy épp a bejgli hozzávalóit szerezte be a lakosság, rengetegen csak ott tartottak, hogy mi kerüljön a fa alá, s csak ezután megoldandó feladat az ünnepi menü. Több budapesti és vidéki bevásárlóközpontban akkora sor alakult ki főként a könyvesboltokban, ékszerüzletekben, parfümériákban és játékboltokban, hogy mire odakerül a pénztárhoz az ember, már el is illant az ünnepi hangulat, hiába dúdolta magában a Mennyből az angyalt. Tegnap és tegnapelőtt felkerestük a nagy budapesti bevásárlóközpontok közül a Westendet, az Arénát és a Corvin Plazát, mindenütt akkora volt a roham, mintha percenként kisorsoltak volna egy házat, autót vagy legalább egy tengerparti nyaralást. Olvasóink hasonlóan elképesztő emberáradatról számoltak be a debreceni Fórumból, a szegedi és győri Árkádból, illetve a kecskeméti Malomból.
– Az ünnepi ételekre ugyanúgy 80-90 milliárd forintot fordítanak a magyar családok, mint ajándékokra, ez 26-28 ezer forintnak felel meg, de nagy különbségeket takar – fogalmazott a Magyar Nemzetnek az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György szavai hamar bizonyítást nyertek, már ami a jelentős differenciát illeti. Találkoztunk olyan idős hölggyel, aki elárulta lapunknak, hogy a 90 ezer forintos nyugdíjából 60 ezret az elmúlt néhány napban költött el, úgy vélte, az unokák öröme minden pénzt megér. Egy középiskolás korú testvérpárt is megállítottunk a tömegben, ők a zsebpénzükből tettek félre, hogy a szüleiknek egyenként 3-4 ezer forintos ajándékot vegyenek. De találkoztunk olyan jól szituált háziasszonnyal is, aki azt mondta, nem az ár, hanem a minőség a legfontosabb szempont, a karácsonyi költekezésnél pedig 150-200 ezer forintnál sem áll meg. Ellenpélda az a családapa, aki úgy nyilatkozott, egyáltalán nem vesznek egymásnak ajándékot a feleségével és a két gyerekkel, hanem saját készítésű karácsonyi meglepetéssel készülnek; rajzolnak, festenek, hajtogatnak vagy éppen barkácsolnak. A halászlé és a mákos, diós guba mindig ott van náluk ilyenkor az asztalon, de túlzott költekezésbe nem verik magukat, az így megspórolt 30-40 ezer forintot inkább kirándulásra költik a tavaszi szünetben.
Az OKSZ 950 milliárd forint feletti költekezésre számít decemberben. A megnövekedett forgalmat részben az is indokolhatja, hogy három és fél napra bezárnak az áruházak, hiszen leghamarabb december 28-án, hétfőn hajnali ötkor nyithatnak ki. A zárva tartás nem vonatkozik azonban a benzinkutakra, az ügyeletes gyógyszertárakra, a piacokra, a vásárokra, a vasúti és autóbusz-pályaudvarokra, a repülőtéri üzletekre, illetve a 200 négyzetméternél kisebb boltokra, ha a tulajdonos vagy segítő családtag áll a pult mögött. Már a két ünnep között jön előreláthatólag a kétszer kapott, nem tetsző, rossz méretű ajándékok cseréjének rohama. Jogszabály ezt a cserét nem írja elő a boltoknak, de kialakult annak a gyakorlata, hogy az ünnepeket követően néhány napig kicserélik az ajándékokat, vagy lehetővé teszik az érintett áruk értékének levásárlását.
A játékboltokban is folyamatos a telt ház az ünnepek előtt. A 40-45 milliárd forintos játékpiacon több mint 20 százalékos részesedéssel bíró Regio Játék ügyvezetője szerint változatlanul népszerű a Lego, és megnövekedett az igény az olyan minőségi fejlesztőjátékok iránt is, mint a SES, a 4M vagy a Ravensburger. Gyaraki József arról is beszélt lapunknak, hogy a vállalat a tavalyi hétmilliárd forintos árbevétel után idén elérheti a kilencmilliárdot is. Mint mondta, a több éve működő üzleteik plusz 10 százalékot hoztak, de tavaly nyitottak 12 új áruházat is, így az összforgalom 25 százalékkal nőtt. Tapasztalatai szerint a vasárnapi zárva tartásnak nem voltak negatív hatásai, úgy látja, minőségi és mennyiségi fejlődés is érzékelhető a játékpiacon. Előremutatónak tartja, hogy a megnövekedett vásárlóerő mellett a minőségi, kreatív játékok iránti igény is erősödött.