Nem kapnak elég lendületet a zöldautók

Budapesten ingyenes lesz a parkolás, sok uniós országban viszont évek óta a vásárlást is támogatják.

Győr Ágnes
2015. 12. 30. 18:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében január elsejétől ingyenesen parkolhatnak a zöld rendszámos, környezetkímélő járművek Budapest egész területén. Zöld rendszámot a tisztán elektromos és bizonyos hibrid, vagyis benzin-, dízel- és elektromotoros autók tulajdonosai igényelhetnek. A klasszikus, egyszerűbb hibrid autók, amelyekből 8-10 ezer van forgalomban, nem kaphatnak zöld rendszámot, ezek ugyanis nem képesek csupán elektromos hajtással megtenni legalább 25 kilométert. A zöld rendszám egyébként nemrég jelent meg a magyar szabályozásban, július óta lehet igényelni a környezetkímélő jelzést. Eddig mindössze 30-40 darabot adtak ki. Az Európai Unióban azonban más a helyzet.

Németországban 2012 óta nem kell gépjárműadót fizetni a zöldjárművek után. A 2011. május 18. és 2015. december 31. közt forgalomba állt elektromos autók tíz évre, a 2016. január 1. után forgalomba állított autók öt évre kapnak mentességet. Az adómentes időszak lejárta után felére csökkentett adót kell fizetni. Hibrid autókra ez nem vonatkozik, csak a kizárólag elektromos hajtással működő kocsikra. 2015. február óta pedig a tartományok saját hatáskörben elengedhetik a parkolási díjat az elektromos autók után. Ausztriában legfeljebb ötezer euró (több mint 1,5 millió forint) kedvezményt nyújt az állam a zöldjármű megvásárlásához.

A korábbi spanyol kormányzat 2010-ben jelentette be, hogy 590 millió eurót fektet elektromos járművek gyártásába, amelyek népszerűsítését az ország fő céljai közt határozták meg. Bár a program nem indult zökkenőmentesen, 2014-ben már tízezer zöldjárművet jegyeztek be Spanyolország területén. A kormányzat 2011-ben komoly összeggel – 70 millió eurós kerettel – járult hozzá az elektromos személyautók elterjedéséhez. Ebből az összegből jelentős támogatás jutott azoknak, akik zöldgépjármű vásárlása mellett döntöttek, minden vásárlás 25 százalékát, de legfeljebb hatezer eurót (csaknem 1,9 millió forint) állt a kormány. 2013-ban pedig több regionális kormány is vállalta, hogy kétezer és hétezer euró közti értékben járul hozzá az elektromos, hibrid, üzemanyagcellás, sűrítettföldgáz-, illetve autógázüzemű járművek vásárlásához.

A francia kormány még komolyabban veszi a környezetbarát járművek elterjesztését. 2007 óta több mint hatezer euróval (kétmillió forinttal) támogatják a zöldjárművek vásárlását. Az összeget az eladókon keresztül kapják meg a vevők, ugyanakkor a támogatás összege nem haladhatja meg az autó értékének 30 százalékát, adóval és akkumulátorral együtt. Ennél még jelentősebb kedvezményt kaphat az, aki dízelhajtású autóját cseréli le elektromosra. Ez esetben ugyanis akár tízezer eurós (több mint hárommillió forint) támogatás is igénybe vehető. Továbbá idén április óta az állam segíti saját töltőállomás megépítését is, 30 százalékos adójóváírással. Monacóban a zöldjárművek árának 30 százalékát állja a város.

Az elektromos járművek után talán a legmagasabb állami hozzájárulást a Brit-szigetek lakói élvezik. A zöldjárművek vásárlását ugyanis 35 százalékban, de legfeljebb ötezer fontig (több mint kétmillió forint) az állam állja. A teherautók esetében ugyanez a támogatás 20 százalék, legfeljebb nyolcezer font (csaknem 3,5 millió forint). A britek 2011-ben kezdték támogatni a zöldautók terjedését. Eleinte csak 3200-an igényelték a támogatást, idén viszont már kifutottak az erre szánt keretből. Ráadásul az autókat jövedéki adó nem terheli, sem a londoni dugódíj, ami napi 14 font. Az autók töltése 100 mérföldre 2-3 fontba kerül, ám vannak ingyenes töltőállomások is. Az állam 75 százalékban támogatja saját töltőegység építését is.

Svédországban öt éven át nem kell megfizetni a forgalmi adót az alacsony (kevesebb mint 37 kWh száz kilométerenként) fogyasztású elektromos járművek után. 2012 óta létezik egyébként a svédeknél az úgynevezett szuper zöldkocsi prémium kategória is. Ezt a negyvenezer svéd korona (1,3 millió forint) értékű támogatást olyan autók vásárlása esetén lehet igénybe venni, amelyeknek a szén-dioxid-kibocsátása nem haladja meg az 50 grammot kilométerenként.

Dániában 2008-ban jelentették be, hogy növelni szeretnék az útjaikon közlekedő elektromos autók számát. Egy évvel később a kormány már 40 ezer dollárnyi adókedvezményt, illetve ingyenes parkolási lehetőséget ígért Koppenhága belvárosában valamenynyi új elektromos kocsi vásárlójának. Ugyanakkor Dániában éles fordulat állt be idén a zöldenergiával kapcsolatos szakpolitikában. A kormány ugyanis eltörölte az adókedvezményeket és a támogatásokat. A kormány azzal igyekszik védeni az intézkedést, hogy ez segíthet a gazdaságon, munkahelyeket teremt, és pénzt spórolhatnak meg a vállalkozások.

Az európai autógyártók szövetségének idei adatai szerint egyébként a legtöbb országban léteznek bizonyos kedvezmények az elektromos járművek vásárlása vagy az azok után való adózás tekintetében. Ugyanakkor kivételnek számít többek közt Bulgária, Ciprus, Észtország, Horvátország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Lengyelország és Szlovénia. Ezekben az országokban nem jár kedvezmény.

Továbbá vannak olyan országok, ahol csupán minimális a támogatás az autók után. Romániában például nem kell az elektromos autók után regisztrációs adót fizetni, Hollandiában pedig – mint itthon – ingyenesen parkolhatnak a környezetbarát járművek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.