Kína mélybe rántja az olajárakat

Két héten belül 30 dollárra eshet az olaj ára, amit mi is megérzünk.

Majláth Ronald
2016. 01. 07. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rosszul indult a WTI, vagyis a West Texas Intermediate nevű amerikai olajfajta a tőzsdéken: a februári szállítása hordónként az eddigi napi mélypontján 32,10 dollárra esett, ami 5,5 százalékos csökkenés egy nap alatt. A WTI gyengélkedése már december közepén megkezdődött: akkor esett először az ára 35 dollár alá, amire 2009 februárja óta nem volt példa. Csütörtökön aztán újabb rekord született: a WTI ára utoljára 2003. december 29-én, azaz tizenkét éve volt ilyen alacsony szinten.

A Brent nyersolaj sem úszta meg az esést: a februári szállítás a csütörtöki, eddigi napi mélypontján 32,16 dollárba került hordónként, utoljára 2004 júniusában volt ilyen alacsony az ár. A lejtmenet, úgy látszik, nem áll meg. A Nomura Holdings elemzése szerint már tíz napon belül 30 dollárra csökkenhet a Brent olaj ára – írja a Bloomberg. Gordon Kwan, a japán cég szakértője szerint ugyanis a piacokat most a félelem uralja, vagyis a határidős árupiacokon attól tartanak, hogy a jüan értékcsökkenése annak a jele, hogy a kínai gazdaság továbbra is gyenge marad.

A német Commerzbank elemzői néhány napja még az erős dollárral, valamint a kereslet és kínálat közötti egyensúly felbomlása miatti aggodalmakkal magyarázták az áresést. Véleményük szerint a Szaúd-Arábia és Irán közötti feszültség ugyancsak kedvezőtlenül hat az árak alakulására, mert a viszály ellehetetlenít bármiféle megállapodást a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetén (OPEC) belül a kitermelés egyeztetett módon való visszafogásáról.

A mai események ugyanakkor rávilágítanak egy egészen sajátos okra. A kínai jegybank a csütörtöki piacnyitás előtt a befektetői várakozásoknál alacsonyabb értéken, 6,5646 jüan/dollárban állapította meg a napi hivatalos középárfolyamot, és ennek nyomán kevesebb mint fél óra leforgása alatt több mint 7 százalékkal esett az irányadó kínai tőzsdeindex, így a héten immár másodjára felfüggesztették a kereskedést a sanghaji és a sencseni tőzsdén.

Délután fél egykor a frankfurti DAX index már 3,50 százalékos, a londoni FTSE–100 index 2,68, a párizsi CAC–40 pedig 2,75 százalékos mínuszban állt. Majd zuhanni kezdett a globális kereskedelem szempontjából legjelentősebb két nyersolajkeverék ára is, ami rámutatott arra, hogy a kínai folyamatok már alapvetően meghatározzák az olaj árát.

Nem tesz jót az olajárnak a kínai gazdaság helyzete sem. A Világbank a szerdai jelentésében 3,3-ről 2,9 százalékra csökkentette az idei átlagos globális GDP-növekedési előrejelzését. A washingtoni központú nemzetközi fejlesztési bank előrejelzései szerint Kína a tavalyi 6,9 százalékos növekedés után idén már csak 6,7 százalékot produkálhat, ami elmarad a korábbi várakozásoktól.

A kínai gazdaság lassulása pedig hatással van az olaj világkereskedelmi árának visszaesésére is, hiszen Kína a világ legnagyobb olajimportőre, így ha ott problémák adódnak, akkor kiegyensúlyozatlanná válik a kereslet a kínálattal.

A kínálat bővülésével természetesen idén tovább eshet a kőolaj világpiaci ára, ami a hazai üzemanyagárakat is kedvezően alakíthatja.

Lapunk kérdésére korábban a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője, Barta Judit elmondta: azzal számol, hogy idén 340 és 345 forint között mozog majd a benzin literenkénti átlagára. Tavaly hozzávetőleg 358-360 forintot kellett átlagban fizetni a kutaknál egy liter benzinért, idén 5-6 százalékos ármérséklődésre lehet számítani. Csakúgy, mint a gázolaj esetében, ami a dízelnél literenként 325 forintos átlagárat jelent majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.