Éppen az ellenkezőjét valósítja meg a sokat hangoztatott rezsicsökkentésnek a kormány, ha ősztől a tervezett módon állítja be az üzemanyagok jövedéki adóját – állítják szakértők. Az új jövedéki szabályozás lényege ugyanis az lenne, hogy abban az esetben, ha a világpiacon egy bizonyos szint alá esik az olaj ára, idehaza megnő az üzemanyagokra rakódó jövedéki adó szintje. A Nemzetgazdasági Minisztérium a múlt hét kedden nyújtotta be az Országgyűlésnek az új adótervezetet, amely szerint szeptember 1-jétől a Brent olaj hordónkénti árához kötnék a jövedéki adó mértékét. Abban az esetben, ha hordónként 40 dollár – egy másik változatban 50 dollár szerepel – alá kerülne az olaj ára, a gázolaj jelenlegi jövedéki adóját literenként 10, a benzinét 5 forinttal emelik. Ha ez a forgatókönyv megvalósul, egy liter gázolaj után 110,35 forint helyett 120,35 forint, egy liter benzin után pedig 120 forint helyett 125 forint jövedéki adót fizethetnek majd be a vásárlók az államkasszába.
Jelenleg az olajárak hordónként 45 dollár körüli áron mozognak, s az elkövetkező hónapokban nem is lehet arra számítani, hogy jelentős árnövekedés vagy -zuhanás következik be, hacsak nem történik valamilyen nem várt esemény a nemzetközi piacon – tudtuk meg az Erste Bank olajpiaci elemzőjétől. Pletser Tamás is úgy látja, hogy a jövedéki adót módosító törvényjavaslat némi pontosításra szorul. Nem tudni például, hogy az adóváltoztatás alapjául a rendelkezés által megjelölt ár az átlagárat, az azonnali piaci jegyzésárat vagy a határidős kereskedési árat jelenti-e, s a korrekció hetente, havonta vagy negyedévente történik-e majd meg. Ugyancsak kérdéses az is, hogy a minisztérium például a genovai vagy a rotterdami kikötői árakra gondol az ár meghatározásakor, és az sem világos, hogy miért a Brent olajfajta számít majd adókalkulációs alapnak, amikor Magyarországon szinte kizárólag az orosz Ural olajtípust használjuk.
Az elemző megjegyezte: ha már a kormányzat a hajtóanyagok jövedéki adójához nyúl, akkor érdemes lenne figyelembe vennie az Európai Unió azon törekvését, hogy a közterhet az adott üzemanyagfajta energiatartalmához igazodva állapítsák meg. A gázolaj ugyanis 17 százalékkal magasabb energiatartalmú hajtóanyag, mint a benzin. Így az uniós elképzelések szerint a dízelnek a mostani szabályozással ellentétben magasabb jövedéki adót kellene tartalmaznia, mint a motorbenzinnek.