Elúszhatnak a balatoni fejlesztési pénzek

Strandfejlesztés, kerékpár- és autóút-építés, villahasznosítás – ilyen balatoni beruházásokat hiúsíthat meg a kormány.

Gyöngyösi Balázs
2016. 07. 11. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öngyilkosság lenne egy forintot is elvonni a magyar tengertől és környezetétől, hiszen Budapest mellett a Balatonnal azonosítják hazánkat világszerte – jelentette ki a Magyar Nemzetnek Balatonfűzfő független polgármestere. Marton Bélát megdöbbentette a kormányrendelet híre, mégis abban bízik, hogy a 300 milliárd forintos keret nem kerül veszélybe.

Mint megírtuk, a múlt csütörtöki Magyar Közlöny tanúsága szerint a kormány visszavonta a kiemelt üdülőkörzet 2020-ig történő fejlesztéséről szóló határozatát. A városvezető elmondta, eddig sem zajlott zökkenőmentesen a forrásfelhasználás: vannak olyan beruházások, amelyeknél már a kivitelezésnél kellene tartani, de a pályázatok kiírása is akadozott. Példaként felhozta, Balatonfűzfő elsősorban a különböző településrészeket összekötő kerékpárút megépítésében érdekelt, a strandfelújítás mellett pedig a vízi sportok fejlesztését is fontosnak tartják. A vitorláskikötő mellett szörfközpontot hoznának létre, már meg is vannak a tervek. A polgármester nagyon reméli, politikai-gazdasági okokból egyik terv sem megy füstbe.

– Úgy értelmezzük a friss fejleményeket, hogy ez a rendelet nem befolyásolja a már lekötött forrásokat – mondta a Magyar Nemzetnek Balatonföldvár polgármestere. Holovits Huba hangsúlyozta: a Terület- és településfejlesztési operatív program (Top) megyei keretéből pályáznak önkormányzatként. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Somogy megyében 43 milliárd forintnyi Top-forrás áll rendelkezésre, ebből 15 milliárdot ölel fel a turisztika. A strandfejlesztésen kívül ebből az összegből tervezik a Széchenyi családhoz köthető Kulipintyó-villa hasznosítását, illetve a komoly kulturális hagyományokkal rendelkező szabadtéri színpad újjáépítését. Holovits szerint ha mégsem átcsoportosításról, hanem visszavonásról van szó, az komoly érvágás lehet a Balatonnak, pedig például a somogyi tervek mögött hároméves gondos előkészítés áll.

Nem érti a döntést Szél Bernadett, a Lehet Más a Politika (LMP) párt társelnöke: ha ebben az országban a felcsúti kisvasúttól és tornacsarnoktól a Városliget 200 milliárdos szétdúlásáig mindenre van pénz, akkor miért pont az évente milliók számára felüdülést biztosító Balaton környezetének rendbetételére nem jut.

A Jobbik országgyűlési képviselője, a Balaton-munkacsoport vezetője, Képli Lajos pedig emlékeztetett: pártja már tavaly decemberben megmondta, káosz és korrupció várható a balatoni fejlesztési pénzek körül. Képli szerint a jóslat beigazolódott: a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti 52 kilométeres vasútvonalat például Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester konzorciuma újítja fel nettó 72,38 milliárd forintért, a cégcsoport árajánlata mintegy 20 milliárddal dobta meg az előzetesen becsült költségeket. A Jobbik úgy látja, a vasútfejlesztésre elkülönített pénzen kívül további 200 milliárd forint rendeltetése is bizonytalan lett, holott a Balatonnak nem háromszáz-, hanem akár háromezer milliárdra lenne szüksége. A turisztikai régiók közül ugyanis ez a térség fejlődik a legkevésbé, ami a vendégéjszakák számára is kihat. A párt szerint a fideszes holdudvar marakodik a koncon, ezért vonták vissza a 300 milliárd elosztásáról szóló kormányrendeletet. A kormány pedig szemlátomást az újonnan alakult állami irányító szervezeten, a Magyar Turisztikai Ügynökségen (MTÜ) keresztül akarja újraosztani a 300 milliárdot, mivel saját vadászterületeként tekint a Balatonra is, és koncepció helyett egyéni érdekek mentén haladnak a fejlesztések. „Orbán Ráhel és Andy Vajna nevébe ütközünk akkor, amikor azt látjuk, hogy a turizmus fejlesztésén keresztül százmilliárdokra akarják ismét rátenni a kezüket” – írták közleményükben. A Népszabadság úgy értesült, hogy a korábbi tervet egy olyan – állítólag Habony Árpádhoz, a miniszterelnök tanácsadójához köthető – szakmai kör készítette, amelynek érdekérvényesítő képessége azóta csökkent.

Bár az MTÜ szerint továbbra is koncentráltan a turizmusfejlesztés marad a fő cél, a döntés miatt jó néhány létfontosságú beruházás kerülhet veszélybe. Ilyen például a Balaton vízminőségének javítása, amelyre 59,2 milliárd forintot irányoztak elő, de bizonytalanná vált a tervezett kerékpárutak (3,5 milliárd), borutak (2,5 milliárd) és egyéb jelentős közlekedési fejlesztések (95,5 milliárd) sorsa is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.