A korrupciónak sokféle megjelenési formája van. Az egyik ilyen típus, amikor a hétköznapi emberek időnként informális kapcsolati hálójukat használják arra, hogy bizonyos javakhoz, szolgáltatásokhoz a szabályokat megkerülve jussanak hozzá – elemezte a korrupció eredetét és formáit lapunknak Jancsics Dávid, a newarki Rutgers Egyetem oktatója. A korrupciókutató szerint ettől minőségileg különbözik a kormányzati szereplők által professzionálisan szervezett nagykorrupció. Az eredendő bűn a sietve levezényelt privatizáció volt a kilencvenes évek legelején. Ekkor néhány tűzhöz közeli szereplő óriási vagyonhoz jutott. 2010-ig ezek az oligarchák és gazdasági érdekcsoportjaik az aktuális kormányokhoz kapcsolódva egymással versenyeztek. Egyszer a baloldali oligarchák gazdagodtak, máskor a jobboldaliak. Bár ezek a csoportok egyes szektorokat vagy vállalatokat ellenőrzésük alatt tartottak, nem volt korlátlan hatalmuk. A második Fidesz-kormánnyal ez a struktúra megváltozott, a korrupciót felülről, a politika oldaláról kezdték el szervezni. Itt már nem az oligarchák fejték meg az államot, hanem a kormány döntötte el, hogy ki lehet oligarcha, és ki juthat milliárdos állami megrendelésekhez. Ráadásul a közpénzszivattyút gyakran testre szabott törvényekkel is megtámogatják, miközben a korrupció üldözésére hivatott intézmények látványosan nem lépnek fel a korrupt hálózatok ellen.
Kérdésünkre a kutató elmondta, a korrupció segítségével magánkézbe került összeget lehetetlen pontosan meghatározni, hiszen mindez titkos és illegális, egyes részterületeken azonban meg lehet becsülni a korrupció mértékét. Egy, a Transparency International Magyarország által készített tavalyi felmérés szerint például a közbeszerzések 60 és az állami beruházások 95 százalékát kitevő, az Európai Unió által finanszírozott projektek mintegy 90 százalékánál van túlárazás. Az évi ezermilliárd forint értékben szétosztott EU-pénzek 15–25 százaléka tűnik el a korrupt zsebekben. Ez persze csak az átlag, a legutóbbi, Mengyi Roland fideszes országgyűlési képviselőt is érintő korrupciós ügy lehallgatási jegyzőkönyvei alapján a szereplők például 90 százalékos pénzlenyúlásról beszélgettek. Hozzátette, egy nemzeti-konzervatív kormány részéről teljesen legitim cél lehetne a hazai vállalkozók segítése a tőkeerős külföldi multikkal szemben. Annak azonban, ami most folyik, semmi köze ehhez a célhoz. A kormány ugyanis nem a leginnovatívabb, legversenyképesebb vállalkozásokat támogatja, hanem a barátokat, rokonokat, csapattársakat és volt kollégiumi szobatársakat. Ráadásul ez az irdatlan mennyiségű közpénz nem a 21. század húzóágazataiba vándorol. Utat és stadiont építeni vagy az állam által garantált monopóliumból járadékot húzni kis túlzással szinte bárki tud. Kitalálni és befuttatni egy IKEA-t, Teslát, Skype-ot vagy Prezit, na ahhoz már kell tehetség. Összességében óriási károkat okoz, ha a közpénzeket és állami pozíciókat nem a társadalom általános igényei szerint, hanem egy szűk kör érdekei alapján osztják el. Lerontja például az alapvető szolgáltatások minőségét, hiszen az egészségügyre és az oktatásra kevesebb forrás jut, csökkenti a versenyképességet, nem a legmegfelelőbb embereket juttatja vezető posztokra, és hozzájárul a fiatalok elvándorlásához. De a túlárazások jelentősen drágítják az állam működését is.