Még mindig késnek a kukacsekkek

Az állami szemétholding csak most kezdi megkötni a szolgáltatás számlázásáról szóló szerződéseket.

Illés József
2016. 08. 03. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háztartások hozzávetőleg harmada várhatóan ebben a hónapban sem kapja meg a szemétszállítási csekket, holott a nemzeti kukaholdingként emlegetett Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. azt ígérte, hogy augusztusban minden ügyfelük megkapja a második negyedéves hulladékszállításról szóló számlát. A késedelem oka az, hogy április eleje, vagyis a szemétszállítás államosítása óta az állami szemétcég képtelen megoldani a számlázást. Ezt a feladatot a társaság vélhetően idén már nem is lesz képes ellátni, ezért az NHKV a szemétszállító szolgáltatókkal igyekszik bérszámláztatni. A szerződéseket azonban még csak most kezdik megkötni. Így a már hónapok óta az állami vállalat miatt díjhátralékot felhalmozó háztartások jelentős hányada szinte bizonyosan augusztusban sem kap csekket – tudtuk meg Schmidt Jenőtől, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének az elnökétől.

Szakértők szerint a kukaholding tehetetlensége miatt az ügyfelek szemétszállítási szolgáltatókkal szemben országosan eddig felhalmozott hozzávetőleg 13-15 milliárd forintos adóssága az év végére akár meg is duplázódhat. Az pedig kérdéses, hogy a megközelítőleg 2,5 millió ügyfél nagy része hogyan fogja „ledolgozni” a már csaknem félévnyi tartozást, amikor sokan az egyhavi díjat is nehezen tudják befizetni. Az átlagos, havi 3000 forintos hulladékszállítási díjjal számolva az egy-egy ügyfélnél felhalmozódott tarifahátralék elérheti akár a 18-21 ezer forintot is, mire megérkeznek az első számlák. Emellett tovább rontja a fizetési képességet, hogy a csekkek szeptember körül, az iskolakezdés időpontjában jutnak el a lakossághoz, amikor sokan a magas beiskolázási költségek miatt amúgy sem tudják befizetni a közüzemi számláikat – állítják hozzáértők.

Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke úgy véli: az előreláthatólag ősszel kiérkező csekkekből várhatóan csak az év végére lesz bevétele az állami szemétszállítónak. A felhalmozódó kintlévőségek behajtása pedig hosszan elhúzódik majd. Így az államnak – az adófizetők pénzéből – idén és jövőre is legalább 15-20 milliárd forintot kell költenie a hulladékkezelési ágazatra ahhoz, hogy működőképes maradjon. Ez a konstrukció pedig hosszú távon tarthatatlan.

A szakemberek arra számítottak, hogy a főváros a különleges helyzetéből adódóan elkerüli a szemétszállítási ágazatban kialakult országos káoszt. A napokban azonban a Népszabadság cikkéből kiderült, hogy amennyiben a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. nem olvad be októberig az NHKV-be, leállhat a szemétszállítás a fővárosban, bűzt és mocskot hozva az itt lakók nyakába. Mivel ha az FKF nem csatlakozik az állami rendszerhez, elveszíti közszolgáltató jellegét, és nem végezhet szemétszállítást. A Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. viszont nem tudja megoldani a hulladék elszállítását. Mi több, egyes szakértők úgy látják: az FKF helyett egyetlen más cég sem képes elvinni a szemetet valamennyi budapesti háztartásból. Így beláthatatlan következményekkel járna, ha a kormány az NHKV közreműködésével tönkretenné a fővárosi céget – hangsúlyozzák hozzáértők.

A szakértők megjegyezték: az állami kukacégnek valójában nem az FKF-re van szüksége, hanem a fővárosi vállalat bevételeire. A budapesti társaság ugyanis évente több milliárd forint profitot termel, s ebből a haszonból az NHKV részben finanszírozhatná a veszteséges vidéki szemétszállítást. Vagyis a fővárosiak fizetnék meg a rezsicsökkentéssel tönkretett vidéki hulladékkezelő társaságok életben tartását.

Némelyik lapunk által megkérdezett szakember nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a kormányzat tudatosan viszi csődbe a hulladékkezelési iparágat. Azért, hogy később „baráti vállalkozók” kezébe adhassa a szektor működtetését. Hamarosan ugyanis hozzávetőleg 320 milliárd forint uniós támogatás lesz bevonható az ágazat „üzemeltetésébe”, ami csábító üzleti lehetőségeket hordoz magában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.