Napi 20 forintos dugódíj jön Budapesten?

A rendszer leginkább a megyei matricákra hasonlít, ám nem járna érte plusz szolgáltatás.

MNO
2016. 08. 25. 9:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi hetekben újból felmerült a dugódíj bevezetése. Tarlós István még július 8-án úgy fogalmazott, hogy a parlament által hozott jogszabály konkrétan kizárja a dugódíj bevezetését. Amíg a jogszabályt nem változtatják meg, nem érdemes a bevezethetőségről beszélni – idézi fel a portál.

A dugódíj – szakmai nevén behajtási díj – a most ismert tervek alapján nagyon messze van egy olyan szabályozástól, amelynek célja valóban az, hogy csak bizonyos díj fejében engedi be az autókat a különböző városrészekbe, ezáltal mentesítve azokat a forgalom alól. Ekés András, a várostervezési tanácsadással közlekedésfejlesztéssel és tanácsadással foglalkozó Mobilissimus Kft. ügyvezetője, aki korábbi dugódíjtervezetek kidolgozásában is részt vett, a Napi.hu kérdésére azt mondta, hogy a legújabb verzióban emlegetett 5000 forintos budapesti behajtási díj lényegében egy újabb megyei matrica, egy általános úthasználati díj lenne, még az ára is ugyanaz. Ezt sokkal inkább lehetne „megúszási díjnak” hívni, mivel a kötelezettségnek talán eleget tenne vele a főváros, de a valós célt nem érné el.

Az 5000 forintos Budapest-matrica hétköznapokra átszámítva, napi szinten 20 forintos kiadást jelentene az autósoknak.

A portál által megkérdezett szakértő szerint problémát okozhat, hogy ezt ugyanúgy fizetné az, aki a városhatáron belül, de gyér forgalmú utakon közlekedik, mint az, aki olyan helyen autózik, ahol rendszeres a dugó. Emellett kiemelték: szemben a megyei matricákkal, semmilyen plusz szolgáltatás nem jár majd a Budapest-matricáért. Az is kérdés, hogy például az éves sztrádamatricák drágulnak-e majd a Budapest-matrica bevezetésével, vagy ez teljesen külön díj lesz a rendszerben.

Elképzelhető az eddig ismert tervek szerint egy olyan verzió, ami alapján lenne egy belső zóna, amelybe 700 forint lenne a behajtás alkalmanként. Ez azonban nemhogy csökkentené, inkább növelné a torlódásokat. Ha a Lánchídon valóban csak a díj ellenében lehetne áthajtani, a Kiskörútra, az Erzsébet hídra és Rákóczi útra, valamint a Szent István körútra és Margit körútra terelődne jelentős többletforgalom. Ennek környezeti és közlekedési hatásai is kedvezőtlenek.

A tervezett két fizetős rendszer – a Budapest-matricás vagy a 700 forintos belvárosi díj – egyike sem a valódi problémát, a torlódásokat kezelné, mindössze a behajtási díj iránti kötelezettséget pipálná ki – mondta Ekés András a Napi.hu-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.