Ingoványos területre lépett a Malév egykori leányvállalata, a repülők földi kiszolgálását ellátó Malév Ground Handling (GH), amikor a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) szembeni tartozását egyéb célra folyósított állami támogatásból finanszírozta. Ez felveti a források tiltott felhasználását, ami miatt a versenytársak feljelenthetik az uniónál – értesült lapunk. A tranzakció 260 millió forintról szól. A Malév GH helyzete nem kilátástalan, de jelentős létszámcsökkentésre, racionalizálásra lenne szüksége.
Mint arról a Népszabadság néhány nappal ezelőtt beszámolt, inkasszóval ért véget az a hitelügylet, amely az állami Malév GH és a szintén köztulajdonú MFB között jött létre. A lap információi szerint a szóban forgó 260 millió forint annak a 400 millió forintos kölcsönnek a fennmaradó része volt, amit a cég a Malév 2012. február 3-án bekövetkezett csődje után kapott. Biztosítékként elzálogosították a Malév GH több nagy értékű eszközét. A mostani inkasszóval tehát a vagyontárgyak tehermentesek lettek, ám az MFB-hez került pénz egy a társaság számára folyósított, átszervezésre fordítható, „címkézett” állami támogatásból állt rendelkezésre.
A Népszabadság ezen értesülését lapunknak is megerősítették ágazati forrásaink. Megtudtuk azt is, hogy a Malév GH különös módon nem elkülönítve, hanem azon a CIB Bank által vezetett bankszámlán tartotta az állami támogatás összegét, amelyre inkasszós joga volt az MFB-nek. – A történet akkor vehet érdekes fordulatot, ha a Ferihegyen ténykedő földi kiszolgálást ellátó vállalkozások feljelentik a Malév GH-t az uniónál. Ha megállapítják, hogy az ügylet tiltott állami támogatásnak minősül, akkor könnyen bedőlhet a vállalat – jegyezte meg forrásunk. A vállalat helyzete egyébként nem túl rózsás, hiszen 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén. Ráadásul az is előfordulhat, hogy a Malév GH-nál újabb hitelezők jelentkeznek majd, hogy kérjék a tartozás azonnali kifizetését.
A cég gazdálkodását egyébiránt az elmúlt hónapokban átvilágította a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV). Kérdéseinkre azonban az MNV érdemben nem reagált, és lapzártánkig nem kaptunk választ a Malév GH-tól sem. A vagyonkezelő mindössze annyit közölt, hogy a vizsgálat lezárult, döntés pedig később várható.
Lapunk ugyanakkor megtudta, hogy már elkészült egy reorganizációs program. Eszerint racionalizálni kellene a Budapest Airporttal való megállapodásokat; a Malév GH még a malévos időkből rendkívül pazarló szerződéseket örökölt meg, évente százmilliók mennek el raktárak, irodák bérleti díjaira.
A javaslatok között szerepel a járműosztály kiszervezése is, ez évente 650-700 milliós kiadást jelent. (Forrásunk úgy tudja, a Ferihegyen konkurens török Celebinél ugyanez legfeljebb 150 millió forint ráfordítást igényel.) Mindezek mellett jelentősen, 10-15 százalékkal csökkenteni kellene az alkalmazotti létszámot is a jelenleg 350 főnek munkát adó Malév GH-nál. Informátorunk szerint a reorganizációs programot fél év alatt végre kellene hajtani, különben kilátástalan helyzetbe kerül a cég.