Anyacége sorsára juthat a Malév GH

Ingoványos területre lépett a Malév egykori leányvállalata.

Bodacz Péter
2016. 09. 22. 15:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ingoványos területre lépett a Malév egykori leányvállalata, a repülők földi kiszolgálását ellátó Malév Ground Handling (GH), amikor a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) szembeni tartozását egyéb célra folyósított állami támogatásból finanszírozta. Ez felveti a források tiltott felhasználását, ami miatt a versenytársak feljelenthetik az uniónál – értesült lapunk. A tranzakció 260 millió forintról szól. A Malév GH helyzete nem kilátástalan, de jelentős létszámcsökkentésre, racionalizálásra lenne szüksége.

Mint arról a Népszabadság néhány nappal ezelőtt beszámolt, inkasszóval ért véget az a hitelügylet, amely az állami Malév GH és a szintén köztulajdonú MFB között jött létre. A lap információi szerint a szóban forgó 260 millió forint annak a 400 millió forintos kölcsönnek a fennmaradó része volt, amit a cég a Malév 2012. február 3-án bekövetkezett csődje után kapott. Biztosítékként elzálogosították a Malév GH több nagy értékű eszközét. A mostani inkasszóval tehát a vagyontárgyak tehermentesek lettek, ám az MFB-hez került pénz egy a társaság számára folyósított, átszervezésre fordítható, „címkézett” állami támogatásból állt rendelkezésre.

A Népszabadság ezen értesülését lapunknak is megerősítették ágazati forrásaink. Megtudtuk azt is, hogy a Malév GH különös módon nem elkülönítve, hanem azon a CIB Bank által vezetett bankszámlán tartotta az állami támogatás összegét, amelyre inkasszós joga volt az MFB-nek. – A történet akkor vehet érdekes fordulatot, ha a Ferihegyen ténykedő földi kiszolgálást ellátó vállalkozások feljelentik a Malév GH-t az uniónál. Ha megállapítják, hogy az ügylet tiltott állami támogatásnak minősül, akkor könnyen bedőlhet a vállalat – jegyezte meg forrásunk. A vállalat helyzete egyébként nem túl rózsás, hiszen 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén. Ráadásul az is előfordulhat, hogy a Malév GH-nál újabb hitelezők jelentkeznek majd, hogy kérjék a tartozás azonnali kifizetését.

A cég gazdálkodását egyébiránt az elmúlt hónapokban átvilágította a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV). Kérdéseinkre azonban az MNV érdemben nem reagált, és lapzártánkig nem kaptunk választ a Malév GH-tól sem. A vagyonkezelő mindössze annyit közölt, hogy a vizsgálat lezárult, döntés pedig később várható.

Lapunk ugyanakkor megtudta, hogy már elkészült egy reorganizációs program. Eszerint racionalizálni kellene a Budapest Airporttal való megállapodásokat; a Malév GH még a malévos időkből rendkívül pazarló szerződéseket örökölt meg, évente százmilliók mennek el raktárak, irodák bérleti díjaira.

A javaslatok között szerepel a járműosztály kiszervezése is, ez évente 650-700 milliós kiadást jelent. (Forrásunk úgy tudja, a Ferihegyen konkurens török Celebinél ugyanez legfeljebb 150 millió forint ráfordítást igényel.) Mindezek mellett jelentősen, 10-15 százalékkal csökkenteni kellene az alkalmazotti létszámot is a jelenleg 350 főnek munkát adó Malév GH-nál. Informátorunk szerint a reorganizációs programot fél év alatt végre kellene hajtani, különben kilátástalan helyzetbe kerül a cég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.