Egyre nagyobb nyomás nehezedik a bukaresti kormány illetékeseire a munkáltatók részéről, hogy nyissák meg az ország munkaerőpiacát a külföldi munkavállalók előtt. Miközben az ország aktív munkaerejének harminc százaléka külföldön dolgozik, az egyre akutabb belföldi munkaerőhiány immár egész ágazatokat befolyásol hátrányosan.
A romániai munkaerőpiacot sújtó jelenség tarthatatlanságára legutóbb a független autószervizeket tömörítő egyesület hívta fel a figyelmet, bejelentve: kínai munkásokat akarnak alkalmazni a romániai gépkocsijavító műhelyekben és az autómosókban. Ennek érdekében együttműködési megállapodástervezettel keresték meg az ázsiai ország bukaresti nagykövetségét, egy kísérleti program keretében első lépésben nyolcvan kínai munkavállaló toborzásához kérve segítséget.
A romániai munkaadók az autómosókban
nettó 250–300 eurót (forintra átszámítva 78–94 ezret), a szervizekben pedig 500–800 eurót (150–350 ezer forintnak megfelelő összeget) kínálnak
a potenciális keleti vendégmunkásoknak, emellett a szállással és az étkezéssel járó költségeket is magukra vállalják. Miközben a romániai gépkocsipark lendületesen növekszik (a járművek száma meghaladja a 7,5 milliót), az iparág évek óta munkaerőhiánnyal küszködik, ennek oka pedig elsősorban az, hogy a potenciális munkaerő a jobb kereseti lehetőséget nyújtó Nyugat-Európában vállal munkát. A szervizek ugyanakkor arra panaszkodnak, hogy például a tapasztalt autószerelők többsége 1000–1400 eurónál alacsonyabb bérért már nem hajlandó elszegődni, ennyit azonban nem tudnak fizetni.
A munkaerőínségre panaszkodik a legnagyobb román futárszolgálat, a FAN Courier is, amely a felpörgött decemberi forgalom közepette kénytelen volt Bukarestből áthelyezni félszáz dolgozót kolozsvári telephelyére, hogy eleget tegyen a megrendeléseknek. Felix Patrascanu, a közel hatezer alkalmazottat foglalkoztató,
idén 131 millió eurós üzleti forgalmat lebonyolító gyorsposta társtulajdonosa moldovai, szerb és ukrán vendégmunkásokkal kívánja pótolni a hiányt.