A repteret is érintheti a metrópótlás

Nehezebb lesz közúton megközelíteni a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret, ha megkezdődik a 3-as metró déli szakaszának a felújítása, hiszen az Üllői és a Gyáli úton is a jelenleginél lényegesen több autóbusz közlekedik majd. Érdemes lesz vasúttal menni a reptérhez, Pestről a Nyugatiból, Budáról a Kelenföldi pályaudvarról érhető el Ferihegy, illetve a Köki.

2019. 03. 20. 11:35
A felújítási munkák miatt a jövőben többen állhatnak majd vonatra várva a peronon Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a fővárosi közlekedési cég még nem hozta nyilvánosságra a a kezdés pontos időpontját, várható, hogy heteken belül megkezdődik a legnagyobb forgalmú hazai kötött pályás vonal újabb részének a rekonstrukciója, ami nemcsak a metró utasainak jelent kényelmetlenséget, de befolyásolja majd a Ferihegyi repülőtér és a Vecsés, Üllő agglomerációs települések elérhetőségét is.

A 3-as metró déli szakaszának felújítása idején a metrópótló buszok ugyanis – mint a Budapest Közlekedési Központ (BKK) közölte – 45 másodpercenként indulnak. A Nagyvárad tér és Kőbánya–Kispest között autóbuszok szállítják az utasokat, közlekedésüket az Üllői úton buszsáv, illetve módosított lámpaprogram segíti majd. A 200E reptéri busz a metrókapcsolat fenntartása érdekében a Liszt Ferenc repülőtér és Kőbánya–Kispest helyett a Nagyvárad térig közlekedik. A Volánbusz Gyál felől a Határ út metróállomás felé közlekedő járatai munkanapokon a hajnali óráktól kezdve egészen 8 óráig a Gyáli úton át érik el a Nagyvárad teret.

Nem vitás, hogy az Üllői úton a Nagyvárad tér és a Határ út között zsúfoltabbak lesznek a sávok, a buszsáv csökkenti az út kapacitását. Emellett nem tudni, hogy a különböző kisegítő buszjáratok közül melyik használja majd a reptéri gyorsforgalmi utat úgy, mint a 100E, melynek közlekedését sűrítik. A gyorsforgalmi út azonban meglehetősen zavarérzékeny, elég egyetlen koccanás, hogy félórákra megakadjon a forgalom. Maga a BKK a Kőbányai, illetve a Soroksári utat javasolja kerülőútként. A repülőtér megközelíthető az M0-sról is, azonban a körgyűrű bizonyos szakaszai felújítás miatt napközben ugyancsak nehezen járhatók.

Most látszik, mennyire hiányzik a 2. terminál közvetlen vasúti összeköttetése. Mindamellett vasúton jelenleg is megközelíthető a reptér, csak az utolsó kilométerekre kell átszállni a 200E-re. A Ferihegy vasútállomás, amely a jelenleg a kisgépes forgalom által használt 1-es terminál közelében van, a Nyugati pályaudvarról érhető el, méghozzá kora reggeltől késő estig óránként három-négy járattal.

A felújítási munkák miatt a jövőben többen állhatnak majd vonatra várva a peronon
Fotó: Kurucz Árpád

A Vonatinfó.hu adatai szerint a vonatok menetrend szerint húsz perc alatt teszik meg a 18 kilométer távolságot, Budapest-bérlettel ingyenesen. Sőt, a pótlás ideje alatt az intercityket és a gyorsvonatokat az egyébként szükséges felár megfizetése nélkül vehetik igénybe a fővárosi szakaszon az utasok. A Budáról érkezők a Kelenföld–Kőbánya–Kispest járatokat használhatják. A távolság itt 13 kilométer, a menetidő 15 perc. Az utasoknak a Kökin kell átszállniuk ugyanarra a 200E-re, mint a Ferihegyre utazóknak.

A repülőtér vasúti kapcsolatának kialakításáról jelenleg nincs hírünk. A kormány egy 2016-os döntésével támogatásáról biztosította azt a szakmai koncepciót, amelynek értelmében a repülőtér elérését biztosító kötött pályás kapcsolat nem a metró meghosszabbításával és nem is zárt pályás vasúti rendszer megvalósításával jön létre, hanem a meglévő Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalból ágazik majd ki. Vagyis az országos MÁV-pályahálózatnak lesz a része, elővárosi és távolsági járatok egyaránt elérhetik. A kormány megbízta a MÁV-ot, hogy készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt; ez rendelkezésre áll.

Időközben azonban új szereplő jelentkezett: a China Railway Construction Corporation, a világ legnagyobb vasútijármű-gyártója, valamint a Bank of China közösen jelezte, hogy üzleti alapon megépítené és 30+5 évig üzemeltetné a reptéri vasutat. A zárt vonal tervek szerint a Keleti pályaudvart kötné össze Ferihegy 2-vel. A vasúti pálya a külvárosi részeken vasbeton lábazaton, magasvasútként haladna. A kormányzat megerősítette, hogy tárgyal a konzorciummal.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.