További munkát igényel a Boeing 737 MAX típus repülésirányító szoftverének módosítása, így még akár több hetet is igénybe vehet, mire az új változat a hatóságok elé kerül jóváhagyásra – közölte az amerikai légügyi hatóság (FAA). Ez ellentmond annak az egy hete kiadott közleménynek, amiben a Boeing a szoftver frissítésével kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy az átesésvédelmi rendszer (MCAS) frissítése mellett a Boeing a 737 MAX kiképzőprogramját is módosította, a kezelési útmutatásokba több információt helyezett el, és módosultak egyes ellenőrzőlisták is, ezzel pedig ismét biztonságosnak tekinti a típust.
A 737 MAX sikere üzleti szempontból sarkalatos az amerikai repülőgépgyártónak, februárig a Boeingnek 5012 megrendelése volt a típusra, és 376 darabot szállított le a megrendelőknek. A fél éven belül egymást követő két szerencsétlenség miatt a légügyi hatóságok szerte a világon megtiltották az ilyen típusok repülését.
Az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 típusú gépe március 10-én Addisz-Abebánál a felszállás után a földnek csapódott, 157 ember az életét vesztette. A Lion Air indonéz légitársaság MAX gépe tavaly október 29-én zuhant a Jávai-tengerbe, 189 ember meghalt.
A szerencsétlenségek után a megrendelők közül többen elálltak vásárlási szándékuktól. A személyszállító repülőgépek piacán hagyományosan az amerikai Boeing és az európai Airbus verseng, tavaly az chicagóiak nyertek 806 átadott géppel az európaiak előtt, akik 800-at értékesítettek. A légi személyszállítás piaca folyamatosan növekszik, egyre többen akarnak utazni, ehhez egyre több repülőgép, pilóta, reptér, földi kiszolgáló, légiirányító szükséges.

Fotó: Reuters
A piac arra kényszeríti a légitársaságokat, hogy egyre költséghatékonyabban működjenek, gazdaságosabb gépeket használjanak. Ebben a versenyben most az Airbus áll nyerésre, amelynek az Airbus A321neo révén egy olyan keskeny törzsű modellje van, amely húsz százalékkal olcsóbban üzemeltethető, mint a korábbiak.
Ezt a szerepet szánta a Boeing a 737 MAX-nak is, azonban a fejlesztés tévútra futott. A műszaki részletekről Madas László igazságügyi légiközlekedési szakértő lapunk kérdésére elmondta, hogy a B737 típuscsalád egyik alapvető gondja geometriai természetű.