Az egyes járműbiztonsági rendszerek kötelezővé tételére tavaly tavasszal tett javaslatot az Európai Bizottság (EB), ezek akár korlátozhatják a vezetőt a sebesség megválasztásában, vagy figyelmeztetik, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme. A kötelezővé tett új biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várnak, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban érhetők el. Ha általánossá válik a használatuk, a remények szerint a közlekedés minden résztvevője nagyobb biztonságban érezheti magát – közölte az EB.
Az újonnan kötelezővé tett biztonsági elemek közé tartozik majd a személygépkocsik, a kishaszonjárművek, a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a járművezető figyelmeztetése álmosság és figyelemelterelődés esetén, például ha mobiltelefonozik vezetés közben. Itt van a sokat emlegetett intelligens sebességszabályozás, azaz a sebességkorlátozások kötelező betartása, a baleseti adatrögzítő, azaz feketedoboz, és a tolatókamerák és érzékelők használata. Lesz még sávtartássegítés, fejlett vészfékező rendszer, vagy a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági öv. A tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a holtterek megszüntetése érdekében kamerarendszereket helyeznek el a jármű elején és oldalán.
A javasolt intézkedések segítségével 2038-ig több mint 25 ezer emberéletet menthetnek meg és legalább 140 ezer súlyos sérülés lesz elkerülhető. Ez hozzájárul majd ahhoz, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma. Az új, fejlett biztonsági elemek amellett, hogy védelmet nyújtanak az emberek számára a közutakon, segíteni fogják, hogy a járművezetők megbarátkozzanak az új gépjárművezetés-támogató rendszerekkel. Az automatizáció lehetőségeket rejt magában az emberi hibák ellensúlyozására, miközben az idősek és a mozgásukban korlátozott személyek mobilitását is segíti. Egyúttal nő az automatizált járművek elfogadottsága és a beléjük vetett bizalom, ami előbbre viszi az önvezető gépjárművekre való áttérés ügyét.