Még mindig komoly kihívást jelent a turizmusnak, hogy a szaktudással és gyakorlattal rendelkező képzett munkavállalókból jelentős a hiány a vállalkozásoknál. Tavaly átlagosan 2,5 százalékos volt a betöltetlen álláshelyek aránya a vendéglátás és a szállásadás területen, de a szezon közepén ez a szám elérte a 2,8 százalékot is.
Jellemző probléma a magas fluktuáció is, illetve – bár az utóbbi évben nőttek az átlagbérek – hogy a szektorban az átlagkeresetek a nemzetgazdasági átlag kétharmada körül alakulnak. Számos szállodában több tucat pozíciót kínálnak, és nemcsak a képzettséget nem igénylő mosogatás és takarítás terén. Nagy a kereslet a vendégekkel idegen nyelven folyékonyan kommunikáló vagy éppen az éttermi, konyhai szakmai feladatokat ellátó munkaerő iránt.

Fotó: Éberling András
Ez utóbbi, a magasan kvalifikált munkaerő hiányát enyhíti a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat. Óriási potenciált jelent a magyar szállodáknak és a vendéglátóknak az a több tucat turizmus–vendéglátás szakos hallgató, aki idegen nyelveket beszél, és fél vagy akár egy éven keresztül is dolgozott már a képzéshez kapcsolódó külföldi gyakorlati programban, ennek birtokában pedig hazatért – vélekedik Lugasi Andrea, a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar dékánja.
A BGE külföldi szakmai partnere, a Resort Leader program gyakorlatorientált képzéseket szervez a 14 országban jelen lévő, nemzetközi hátterű Smaller Earth Group révén. Az ebben részt vevő diákoknak az a céljuk, hogy munkatapasztalatot szerezzenek a turizmusban, illetve utazzanak és nyelvet tanuljanak. A programot itthon több felsőoktatási intézmény is elismeri hivatalos szakmai gyakorlatként.
– Tapasztalataink azt mutatják, hogy a fiatalok többsége a külföldön megszerzett tudást itthon kamatoztatná – közölte lapunkkal Fekete Alex, a Resort Leaders program ügyvezetője. Mint mondta, a diákok számára óriási előnyt jelent, hogy nagy tudású szakemberektől, professzionális környezetben – magas presztízsű és nagy múltú, 4-5 csillagos amerikai hotelekben – tanulhatják el a szállodai munka rejtelmeit három, hat, vagy akár 12 hónapon keresztül. Ez garantálja a további szakmai fejlődésüket, és hogy az önéletrajzukra minden HR-vezető felkapja a fejét – fogalmazott.